فقدان آثار مبتنی بر شاکله قرآنی بیانیه گام دوم در نمایشگاه
کد خبر: 3813388
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
علیرضا رحیمی بیان کرد:

فقدان آثار مبتنی بر شاکله قرآنی بیانیه گام دوم در نمایشگاه

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه بن‌مایه و شاکله بیانیه گام دوم قریب به 200 آیه از قرآن کریم را دربرمی‌گیرد، باید شاهد آثاری از این بیانیه مهم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن می‌بودیم.

از غیبت آثار نمایشی بیانیه گام دوم تا غلبه هنرنمایی بر واقعیات قرآنی
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، در حاشیه بازدید از بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: با توجه به اینکه بیانیه گام دوم قریب به 200 آیه از قرآن را دربرمی‌گیرد و وجود فاصله زمانی تقریباً چهارماهه از صدور بیانیه تا شروع نمایشگاه، آثاری از آن در مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور به چشم نمی‌خورد، اما  شایسته بود بیانیه گام دوم بر تارک این رویداد فرهنگی بدرخشد.
 
کم‌فروغی غرفه‌های تعلیم و تربیت
این کارشناس مسائل تربیتی به کم‌فروغی غرفه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: غرفه‌های مربوط به تعلیم و تربیت به‌ طور عام و آموزش عالی و آموزش‌وپرورش به‌ طور خاص بسیار کم‌رونق، کم‌محتوا و بدون برنامه است. 
رحیمی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای معرفی فعالیت‌های قرآنی بزرگ‌ترین دستگاه تعلیم و تربیت کشور باشد، بیان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی، جمع‌آوری پیشنهادها و حتی انتقادهای بازدیدکنندگان در حوزه آموزش قرآن و علوم قرآنی فرصت خوبی برای آموزش‌وپرورش است که جای خالی آن در نمایشگاه احساس می‌شود.
 
لزوم نوآوری‌ها 
معاون ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش اظهار کرد: نمایشگاه قرآن فرصت مغتنمی است که ظاهراً برای استفاده از آن برنامه جامع و کاملی وجود ندارد و بیشتر به محلی برای عرضه محصولات قرآنی تبدیل شده و حرکت، انگیزه و تلاش در توسعه، تعمیق و انس بیشتر جامعه با قرآن کمتر به چشم می‌خورد و به بخشی از اهداف مهم نرسیده است. انتظار می‌رود در فاصله زمانی برگزاری بین دو نمایشگاه، مطالعات و برنامه‌‌ریزی‌های جدی انجام شود.
رحیمی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه قرآن در ماه نزول قرآن کار ارزشمند و مبارکی است و اهداف متعالی دارد و می‌تواند فرصتی برای معرفی ابعاد و زوایای آن به مخاطبان باشد. «قرآن معنای زندگی» شعار امسال نمایشگاه و بسیار بجا و منطقی است، اما اینکه این شعار چقدر تحقق پیدا می‌کند بحث دیگری است.
وی با اشاره به کوتاه بودن بازه زمانی نمایشگاه و محدویت زمان بازدید روزانه به‌ دلیل ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مخاطبان، ادامه داد: صرفاً نمایشگاه فرصتی است تا مقدماتی را برای اجرای قرآن در زندگی فراهم کند و مخاطبان آن ارائه‌کنندگان خدمات را بشناسند، از ظرفیت‌های موجود مطلع شوند و در آینده از آن بهره‌ ببرند، ولی این‌ اهداف متعالی نمایشگاه چگونه باید محقق شود. 
 
وضع عمومی نمایشگاه و فضای فرهنگی آن
این کارشناس مسائل تعلیم و تربیت با بیان اینکه باید در نمایشگاه قرآن به دو بخش «نکات مثبت و قوت» و «نکات قابل توجه یا ضعف‌های قابل اصلاح» توجه کرد، گفت: وضع عمومی نمایشگاه خوب به نظر می‌رسد و فضای فرهنگی حاکم بر بازدیدکنندگان در مقایسه با سال‌های قبل به‌ ویژه در مورد حجاب بانوان مشهود است. همچنین، امکانات رفاهی مطلوب و سروصداها کم است.
 
غلبه هنرنمایی بر واقعیات قرآنی 
رحیمی ادامه داد: اگر بخواهم به نکات قابل توجه، ضعف و یا قابل اصلاح این دوره از نمایشگاه اشاره کنم، باید بگویم وجه غالب نمایشگاه و غرفه‌ها رویکرد هنری است. چاپ قرآن در رنگ‌های مختلف، جلدها و قطع‌های متنوع، هدایای مناسبتی و تکمیل ویترین‌ها از جمله اقدامات مرتبط با این رویکرد است..
وی افزود: نقوش آیات روی فرش‌ها و قاب‌های مختلف درصد قابل توجهی از غرفه‌ها را به خود اختصاص داده است و نوشتن آیه روی دانه برنج، ظروف آشپزخانه و سنگ‌های تزئینی از این قبیل بود.
معاون ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بیان کرد: غرفه‌های مربوط به حجاب در طبقه دوم تعبیه شده که کمتر به آن مراجعه می‌شود، چون طی پله‌ها آن هم با زبان روزه و برای افراد میانسال و مسن کار دشواری است. 
 
غربت حجاب حتی در نمایشگاه قرآن 
وی افزود: در قسمت محاسن نمایشگاه به وضع مطلوب حجاب بازدیدکنندگان اشاره شد، ولی تعداد قابل توجهی از غرفه‌داران خانم از وضعیت حجاب مناسبی برخوردار نبودند و اگر سیستم‌های دولتی مقید بودند که کارمندان آنها حجاب را در محل‌های رسمی رعایت کنند، به مرور وضع حجاب در کل جامعه اصلاح می‌شد. جای تأسف است که در سیستم‌های اداری دولتی که باید مجری احکام اسلام باشند و مدافع آن، گاهی حدود اسلامی وضعی به‌ مراتب بدتر از فضاهای عمومی دارد.
رحیمی تصریح کرد: برای مثال اگر شما یک روز مقابل در یکی از وزارتخانه‌ها(به‌ویژه وزارتخانه‌هایی که خود مسئولیت تحقق فرهنگ اسلامی جامعه را دارند) بایستید و وضع حجاب بانوان کارمندی را که وارد این مجموعه‌ها می‌شوند ببینید به وضعیت آن پی خواهید برد. 
 
کارهای تکراری
این کارشناس مسائل تربیتی بیان کرد: نمایشگاه از نظر توان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان و ارائه محتوای متناسب با اهداف برنامه‌ نظام‌مند و خاصی ندارد.
وی تأکید کرد: فرایند غرفه‌ها تکراری است و نوآوری و خلاقیت خاصی در آن به چشم نمی‌خورد، در حالی که نمایشگاه باید به سمت ارائه راهکارهایی برای تحقق آموزه‌های قرآن در زندگی گام بردارد.
رحیمی گفت: نحوه بهره‌برداری از مفاهیم و آموزه‌های آن، شیوه‌های انس با قرآن، برگزاری نشست‌های تخصصی، سخنرانی‌های دینی و علمی با حضور شخصیت‌های صاحب‌نظر مثل آیت‌الله جوادی آملی و محسن قرائتی و نشست‌های نقد و نظر می‌تواند با ایده‌های جدیدی همراه باشد.
 
نشست‌های تخصصی در شبکه‌های رادیو و تلویزیون
معاون ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش اظهار کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی در شبکه‌های رادیو و تلویزیون به بهانه برپایی نمایشگاه قرآن قبل از شروع به‌ کار نمایشگاه و بیان ظرفیت‌های موجود در آن و معرفی متخصصان علوم مختلف قرآنی می‌تواند به نقش بی‌بدیل و اثرگذار این رویداد فرهنگی جامعه عمل بپوشاند.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام
captcha