مروری بر مؤلفه‌های بنیان‌گذار اپ و نحوه معرفی آن
کد خبر: 3812360
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
در اختتامیه «هکاتون فین تک اسلامی» مطرح شد؛

مروری بر مؤلفه‌های بنیان‌گذار اپ و نحوه معرفی آن

گروه اقتصاد ــ جلسه اختتامیه «هکاتون فین تک اسلامی» عصر امروز، 27 اردیبهشت در بخش دانشگاهی بیست‌و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار و طی آن درباره ویژگی‌های یک بنیان‌گذار که اپ یا سرویسی را ارئه می‌کند و همچنین نحوه معرفی آن توضیحاتی ارائه شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه «هکاتون فین تک اسلامی» امروز، 27 اردیبهشت با حضور تیم‌های شرکت کننده و سخنرانی محمد کدخدا، مشاور کسب و کار و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در مصلی امام خمینی(ره)، بخش دانشگاهی بیست‌و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

کدخدا در این مراسم بیان کرد: در ابتدا باید به ارائه تعریفی از بنیان‌گذار ارائه کنم. بنیان‌گذار عبارت از کسی است که کسب و کار و سرویسی را ارائه می‌کند و کاربران می‌توانند از اپ یا سرویس او استفاده کنند. بنابراین کسی که بنیان‌گذاری می‌کند باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های یک بنیان‌گذار تصریح کرد: از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قدرت بالا، هوش، دارای نگاه از بالا و توانمندی خاص اشاره کرد و اینکه بتواند با تسلطی که روی ایده دارد، آن را به درستی و با نفوذ کلام به سرمایه‌گذار ارائه و پرزنت کند.

کدخدا بیان کرد: دلیل اینکه بنیان‌گذار توانمند باشد این است که قرار است چیزی را که بنیان‌گذاری کرده به سرمایه‌گذار معرفی و ارائه کند. چه اینکه داور در مقال شما حاضر می‌شود و شما به عنوان کسانی که ایده جدیدی دارید، باید کار را برای او تعریف کنید. لذا هر یک از تیم‌ها باید یک نفر از افراد را که دارای ویژگی‌های پیش‌گفته نظیر قدرت بیان و ... است را انتخاب کرده و برای ارائه ایده و پرزنت آن معرفی کنند.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: داوری که قرار است ایده را مورد ارزیابی قرار دهد به یک مسئله به صورت ویژه توجه می‌کند و آن هم اینکه شخصیت شما را به عنوان یک بنیان‌گذار مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به این توجه می‌کند که تجربه شما در این کار چیست. همچنین دیگر کاری که داور انجام می‌دهد این است که ایده چگونه است، بنابراین نوع معرفی ایده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: بنابراین کسی که قرار است در مورد ایده به داور توضیح دهد باید به صورت شفاف و غیر مبهم این کار را انجام دهد، همچنین لازم است که قبل از پرزنت اصلی یک برنامه پیش‌پرزنت هم تیم‌هایی داشته باشند تا آمادگی لازم را کسب کنند. همچنین تیم‌ها باید توجه داشته باشند که پرزنت یک اتفاق کوتاه است و نهایتا در 5 دقیقه به اتمام می‌رسد اما باید توجه داشت که مخاطب بنیان‌گذار یک مخاطب خاص محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه کسب و کار تصریح کرد: بنابراین بنیان‌گذار باید بسیار کوتاه صحبت کند که صحبت‌های او در حد 100 کلمه خواهد شد و اگر بیشتر صحبت کند چندان مناسب نیست. بنابراین لازم است که بنیان‌گذار توجه کند که پرزنت او از سنخ صحبت با دوستان و آشنایان بسیار متفاوت است و باید از جایگاه‌ کسی صحبت کند که قرار است خدمات جدیدی را در حوزه فین تک ارائه کند و از همین روی نیازمند تسلط بالا روی بحث است و باید بحث را به صورت قاطع و صریح ارائه کند.

وی در ادامه بیان کرد: در پرزنت، بنیان‌گذار باید از تعارفات مرسوم خودداری و بسیار سریع ارائه خود را آغاز کند و به اصل ایده برسد. بنابراین اولین کار این است که سلام، احوالپرسی و اضافات را حذف می‌کند و بعد می‌تواند خود و دیگر اعضای تیم را معرفی کند.

کدخدا تصریح کرد: در ادامه بنیان‌گذار باید بگوید که پروژه‌ای را بنیان‌گذاری کرده است و در این بخش باید در مورد راه‌اندازی توضیحاتی را ارائه کند. اما نکته اصلی در این است که بنیان‌گذار باید از روش‌های پرزنت آشنایی داشته باشد که برای این منظور 4 روش وجود دارد.

وی با اشاره به هر یک از این روش‌ها بیان کرد: اول اینکه به عنوان کارشناس، بخشی از حوزه فین تک اسلامی را بررسی و چالش‌‌‌ها را نیز بیان کنید و بعد به ایده خود برسید. دومین روش این است که با برند کار را شروع کنید و برند را تعریف کنید. روش سوم نیز این است که بنیان‌گذار روی به معرفی داستانی ایده خود بیاورد به این معنا که با یکسری از واقعیات تاریخی و ملموس که مردم با آنها سر و کار دارند، ایده را تعریف کند البته در اینجا باید توجه داشت که روش داستانی با داستان گفتن متفاوت است، چه اینکه نقل داستانی در بردارنده یکسری واقعیت‌ها و مستندات است.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به روش چهارم تصریح کرد: در این روش بنیان‌گذار می‌تواند سرویس خود را آماده کرده و شروع به تعریف در مورد سرویس کند؛ بنابراین ابتدای پرزنت در روش چهارم با معرفی سرویس شروع می‌‌شود.

وی در ادامه افزود: استارت‌آپ‌های موفق معمولا پرزنت خود را در در هفت جمله ارائه می‌کنند به اینصورت که دو جمله برای چالش، دو جمله برای تحلیل، دو جمله برای ارائه راهکار و یک جمله نیز برای جمع‌بندی دارد.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: پس از ارائه جزئیات کار به بوم می‌رسد که تیم‌ها باید روی آن کار کرده باشند و جدول‌های آن را نیز تکمیل کرده باشند. بنابراین شما محتوای بوم کسب و کار را تکمیل می‌کنید. این بخش یعنی بوم کسب و کار دارای جزئیات زیادی است که و بنیان‌گذار باید سه بخش را که روی آن تسلط بیشتری دارد در پرزنت خود بیاورد.

کدخدا بیان کرد: در انتها نیز لازم است که ارزش‌های ایده مرور شوند و به گونه‌ای مطالب ارائه شود که ارزیاب بتواند تاثیر بپذیرد. به این دلیل که نظر ارزیاب که همان سرمایه‌دار است بسیار اهمیت دارد و در واقع نظر او است که باید جلب شود. پرزنت باید به گونه‌‎ای صورت گیرد که نقاط مبهم و کور در آن وجود نداشته باشد.

این کارشناس حوزه کسب و کار تصریح کرد: بنابراین کاری که در انتهای پرزنت صورت می‌گیرد این است که باید تحلیل ارائه شود و به سؤالات در مورد چیستی و چرایی ایده پاسخ داده شود. همچنین باید توجه داشت که اگر مثلا پرزنت با برند شروع می‌شود باید در جملات پایانی روی آن تأکید و وجه برتری آن روشن شود.

یادآور می‌شود، رویداد «هکاتون فین تک اسلامی» به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه در بخش دانشگاهی بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن واقع در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد و امشب با معرفی تیم‌‎های برتر به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

captcha