ضرورت نگاه آینده‌پژوهانه به اربعین/ شهادت امام حسین(ع) به نام دین؛ مصیبت‌بارترین جنبه عاشورا
کد خبر: 3811990
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
در نشست «پیام جهانی اربعین» مطرح شد؛

ضرورت نگاه آینده‌پژوهانه به اربعین/ شهادت امام حسین(ع) به نام دین؛ مصیبت‌بارترین جنبه عاشورا

گروه سیاسی ــ در نشست «پیام جهانی اربعین» بر ضرورت نگاه به پدیده اربعین با رویکرد آینده‌پژوهانه تأکید و بیان شد معنویت پارادایم آینده جهان است و نباید گذاشت که غرب ارزش‌های مستهلک خود را به اسم معنویت واقعی جا بزند.

ضرورت نگاه آینده پژوهانه به اربعین/ شهادت امام حسین(ع) به نام دین؛ مصیبت‌بارترین جنبه عاشورا

به گزارش ایکنا، نشست «پیام جهانی اربعین» عصر امروز، چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه، در غرفه پیام‌های جهانی اربعین در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه اربعین نمونه‌ای از تعظیم شعائر الهی در یک گستره جهانی است، گفت: یکی از محدثان برجسته شیعی معاصر، مرحوم علی اکبر غفاری اعتقاد دارد حدیث معروف «ان الحسین قتیل العبرات» (حسین کشته اشکهاست) را باید اینگونه خواند که معنی «حسین کشته عبرت هاست» از آن استنباط شود.

وی افزود: اگر امام حسین(ع) کشته اشک ها است؛ باید بیش و پیش از آن کشته عبرتها باشد. در کتاب «پس از 50 سال؛ زندگانی امام حسین(ع)»، اثر مرحوم سید جعفر شهیدی، آمده است که یکی از بزرگترین عبرت‌های جهان اسلام این است که پنجاه سال پس از رحلت پیامبر(ص) مقدس ترین مولود اسلام را قربه الی الله سر می برند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: شهید مطهری هم در جلد سوم حماسه حسینی این سؤال را مطرح می کند که مصیبت بارترین جنبه حادثه عاشورا چیست و در ادامه از زبان «ابن اثیر» پاسخ می دهد اینکه سپاهیان شام و کوفه امام حسین(ع) را قربة الی الله شهید کردند.

فقهی‌زاده در پایان اظهار کرد: در واقع امام حسین(ع) در جو آلوده ای که زر و زور و تزویر فراهم کرده بودند؛ به نام دین منحرف شهید شد تا دین حقیقی را احیا و زنده کند.

در ادامه لاله افتخاری به تشریح فعالیت‌های معاونت بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین پرداخت و گفت: در سال 1395 این کمیته ساختاری را برای بانوان ترتیب داد تا در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ اربعین در میان بانوان ایرانی و غیر ایرانی فعالیت کند.

ضرورت نگاه آینده پژوهانه به اربعین/ شهادت امام حسین(ع) به نام دین؛ مصیبت‌بارترین جنبه عاشورا

وی ادامه داد: همچنین هیئت اندیشه‌ورز و اتاق فکری با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در جهت هدایت این مجموعه‌های مربوط به اربعین و گسترش فرهنگ اربعین در میان جامعه بانوان شکل گرفت.

افتخاری اظهار کرد: در این راستا اعزام مبلغان، شناسایی و آموزش اساتید حوزه و دانشگاه، برگزاری جلسات و کارگاه‌های سبک زندگی، تشکیل گروه‌های قرآنی و برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: ما در این برنامه ها سه موضوع اساسی را دنبال می کردیم؛ سبک زندگی زینبی در قالب نقش مدیریتی حضرت زینب(س) در طول سفر کربلا و پس از عاشورا، میراث معنوی اربعین و اربعین به مثابه تجلیگاه قرآن.

در ادامه واعظی، مدیر بخش بین الملل نمایشگاه قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه پدیده اربعین در سال‌های اخیر به یک الگو در جهان تبدیل شده است، گفت: بسیاری از ملل و ادیان برای خودشان تجمعات و مناسکی دارند ولی هیچ یک به عظمت و فراگیری اربعین نبوده است.

وی افزود: اربعین پدیده ویژه ای است که در آن جمعیتی 4 برابر مراسم حج حضور می یابند. می توان نگاه دیگری به این پدیده داشت و آن هم نگاه آینده پژوهانه است.

واعظی اظهار کرد: پروفسور سهیل عنایت الله، از بزرگترین آینده پژوهان آمریکا، برخلاف آلوین تافلر معتقد است آینده جهان تاریک نیست و معنویت پس از دوران کشاورزی، صنعتی و آی تی، پارادایم آینده جهان است. اما او می گوید که باید مواظب بود که غرب ارزش‌های معنوی مستهلک شده خود را به جای معنویت حقیقی جا نزند و به نفع خود مصادره نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان بیان کرد: صحنه عاشورا پر از فداکاری، ایثار، برادری و حذف نژاد و ثروت است و دل پاک، صفا و مودت از مهمترین ارزش‌های حسینی است که امیدواریم شاخصه‌های اخلاقی و عاشورایی را آنچنان به جوانان بشناسانیم که آینده جهان براساس معنویت حقیقی شکل بگیرد.

انتهای پیام

captcha