تشریح فعالیت‌های کمیته نظارت و ارزیابی نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3811709
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸

تشریح فعالیت‌های کمیته نظارت و ارزیابی نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر کمیته نظارت و ارزیابی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ضمن تشریح اقدامات این کمیته، ایجاد گزارش های آنلاین و سوق دادن بخش ها به سمت ایفای تعهداتشان را از مهمترین عملکرد این کمیته برشمرد.

به گزارش ایکنا؛ صادق صاحبی مدیر کمیته نظارت و ارزیابی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن در گفت وگو با این ستاد ضمن تشریح فعالیت های این کمیته اظهار کرد: این کمیته بر مبنای طرح های مصوب که در شورای برنامه بودجه به تصویب رسیده است شکل گرفته است. بر همین اساس ما بخش های و نظارت، ارزیابی و افکارسنجی مخاطبان را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: برای نیل به این هدف ما 37سوال را طراحی کردیم که در پایان هر روز از فعالیت های نمایشگاه، گزارشی تدوین می شود و به رئیس نمایشگاه ارائه می شود و به تناسب این گزارش را به مدیران بخش ها نیز ارائه می دهیم. هدف از نظارت این است که هر روز بتوانیم عدم انطباق بخش ها را طبق برنامه های اعلام شده تغییر دهیم.

وی افزود: در طرح هایی که بخش های نمایشگاه به ما ارائه کردند، میزان هزینه کرد و جزییات برنامه ها مشخص شده است و بر این اساس ما روزانه بازدید از غرفه ها را انجام می دهیم و میزان دقیق پیشرفت برنامه ها و کیفیت اجرای آنها را رصد می کنیم. در مجموع گزارش هایی آماده می شود که پرداخت قسط های بعدی آنها منوط به تایید در این کمیته است. ما در این کمیته از همکاری اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز استفاده می کنیم.

صاحبی عنوان کرد: در نمایشگاه قرآن سال گذشته طبق این ارزیابی ها، مبلغ 10 میلیارد ریال از بودجه بیت المال صرفه جویی شد زیرا بخش ها در برخی از موارد به تعهدات برنامه های خود عمل نکردند. از این رو کمیته نظارت و ارزیابی ضامن اجرایی برای تحقق عملکرد خود دارد.

وی درباره علت برنامه محور بودن این کمیته برای ارزیابی گفت: به این خاطر ما برنامه های اعلام شده توسط بخش ها را ملاک ارزیابی قرار دادیم چون قابل پیگیری هستند و اگر مثلا مدیران بخش ها ملاک ارزیابی بودند، این ارزیابی ها سبب صرفه جویی در بیت المال نمی شد و نهایتا به یک تذکر و گزارش ختم می شد چون معمولا مدیران این بخش ها طی سال عوض می شوند.

مدیر کمیته نظارت و ارزیابی بیان کرد: ارزیابی به صورت آنلاین در نرم افزاری ثبت می شود و در پایان هر شب ساعت 30 دقیقه بامداد، آخرین رکورد ثبت می شود و گزارش هایی در فرمت اکسل، به رئیس نمایشگاه در بازه زمانی 11 صبح ارائه می شود. در این گزارش میانگین و بهترین و ضعیف ترین عملکرد غرفه ها نمایش داده شده است و مدیران هر بخش علاوه بر دریافت گزارش بخش خود، چند راهکار مدیریتی برای ارتقای کیفی عملکرد خود نیز دریافت می کنند.

وی درباره نقش رسانه ها در ارزیابی عملکرد نمایشگاه قرآن افزود: مهمترین بخش هر رسانه این است که به صورت مستقیم با سطح اعتماد اجتماعی مردم در ارتباط است. مردم به رسانه ها اعتماد دارند و رسانه ها می توانند دقت عملکرد ارزیابی ها و در نهایت برپایی نمایشگاه قرآن را برای مخاطبان اعلام کنند تا این شبهه پیش نیاید که این نوع نمایشگاه ها بدون برنامه و بدون ارزیابی برپا می شود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خرداد ماه در مصلای حضرت امام خمینی( ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha