ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی
کد خبر: 3811407
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
ایکنا بررسی می‌کند؛

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با اعلام برپایی «نمایشگاه قرآن و عترت» در تهران و برخی شهرهای دیگر در ماه رمضان، برخی از فعالان جامعه قرآنی آذربایجان‌شرقی بر ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در تبریز نیز تأکید کردند.

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

بی‌تردید نمایشگا‌ه‌های قرآن محلی برای ترویج، تعمیق و تشویق مردم جهت آشنایی با فرهنگ قرآن کریم و زمینه مناسبی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای قرآنی است که همه ساله در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در ایام مبارک ماه رمضان برپا می‌شود.

فعالان قرآنی و مؤسسات قرآنی در طول سال فعالیت‌های بسیاری در راستای نشر و آموزش مفاهیم قرآن دارند.

نمایشگاه‌های قرآن یکی از مکان‌هایی است که می‌شود در آن فعالیت‌های قرآنی را به مردم و به خصوص جوانان معرفی و آنان را به این سمت جذب کرد.

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

ضرورت برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت تبریز، غیرقابل انکار است

سیدمحمدحسین بلاغی مبین، مدیر مؤسسه قرآنی طارق تبریز در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی فراهم می‌کند تا مردم بیش از پیش با قرآن مأنوس شوند و در این ایام مبارک، فضای جامعه معنویت بیشتری داشته و متقابلاً تمایل مردم برای استفاده از ظرفیت‌های قرآنی که در قالب نمایشگاه و ... ظهور و بروز می‌یابد نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که نمایشگاه قرآن و عترت، ویترینی از فعالیت‌های قرآنی مختلف یک شهر است، افزود: در قالب این نمایشگاه محصولات و دستاوردهای قرآنی رونمایی شده و مؤسسات و مجامع قرآنی معرفی می‌شوند و همچنین برپایی چنین نمایشگاهی موجب اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود.

بلاغی بیان کرد: بنده همه سال از نمایشگاه قرآن و عترت تهران بازدید می‌کنم؛ چرا که دارای تنوع تولیدات قرآنی بوده و اساتید و مجموعه‌های قرآنی بسیاری در آن حضور می‌یابند، از این رو یک روز فرهنگی خوب و غنی برایم به ارمغان آورده و برای یک سال زندگی‌ام محتوا تولید می‌کند.

این فعال قرآنی با تأکید بر این‌که ضرورت برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت تبریز به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، غیرقابل انکار است، افزود: در ماه مبارک رمضان جامعه آمادگی بیشتری برای جذب شدن به سمت مباحث قرآنی دارد از این رو فرصت بسیار مغتنمی جهت برپایی نمایشگاه قرآنی است.

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از نمایشگاه قرآن و عترت تهران، اظهار کرد: متاسفانه در استان ما برنامه مدونی برای برگزاری نمایشگاه قرآن وجود ندارد، در حالی که باید در این رابطه همت شود تا همه ساله نمایشگاه قرآنی جمع و جور و جذاب با برنامه‌های جنبی در ماه رمضان در تبریز برپا شود.

بلاغی با بیان این‌که بین مدیران استانی اهمیت و ضرورتی برای برپایی نمایشگاه قرآن دیده نمی‌شود، افزود: بودجه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که ضرورت بسیاری هم دارد، به هر طریقی همه ساله تأمین شده و این نمایشگاه برگزار می‌شود؛ چرا که ضرورت و اهمیت آن را درک می‌کنند.

این فعال قرآنی گفت: متولیان امر قرآنی و خصوصاً اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان تبلیغات، اداره‌کل اوقاف و مجامع قرآنی باید برای برپایی این نمایشگاه دست به دست هم دهند.

وی در خاتمه تأکید کرد: حتی با یک دهم هزینه نمایشگاه کتاب تبریز هم می‌شود به راحتی نمایشگاه قرآن و عترت را برپا کرد، به شرطی که متولیان امر در این رابطه همت کنند.

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

جامعه قرآنی استان خواستار برپایی نمایشگاه قرآن در ماه رمضان هستند

مهدی محمدزاده، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی نمایشگاه قرآن و عترت به‌‌ویژه در ماه مبارک رمضان به یک سنت حسنه تبدیل شده که آثار بسیار مثبت و روح‌بخشی را در جامعه برجای می‌گذارد.

وی با بیان این‌که در نمایشگاه قرآن و عترت، توانمندی‌ها و فعالیت‌های قرآنی به نمایش گذاشته شده و زمینه جذب مردم به سمت مباحث قرآنی فراهم می‌شود، افزو‌د: انتظار جامعه قرآنی استان این است که نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان برپا شود.

محمدزاده، در این رابطه اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نمایشگاه قرآن در تبریز برپا می‌شد اما طی سال‌های اخیر اهمال مسئولان در این رابطه دیده می‌شود و شاید وضعیت اقتصادی کشور باعث می‌شود تا آنگونه که باید در این رابطه اقدام نشود، اما جامعه قرآنی استان درخواست برپایی این نمایشگاه را در استان دارند.

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

مردم در مورد محصولات جامعه قرآنی استان سؤال می‌کنند

داود محمودی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا، تأکید کرد: جامعه قرآنی استان انتظار دارند که متولیان امر اهمیت قائل شده و بودجه و مکان برای نمایشگاه قرآن و عترت تعیین کنند.

وی با تاکید بر این‌که در اصل، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متولی برپایی نمایشگاه قرآن و عترت است، بیان کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی استان از سال ۹۶ تاکنون ریالی بودجه دریافت نکرده تا به تنهایی بتواند چنین نمایشگاهی را برپا کند.

محمودی افزود: تاکنون نیز نه به جلسه‌ای دعوت شده‌ایم و نه خبری از برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در استان شنیده‌ایم، ما نیز گلایه‌مندیم و خواستار برپایی این نمایشگاه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر این‌که انتظار جامعه قرآنی برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در استان است، گفت: مردم در مورد محصولات جامعه قرآنی استان سؤال می‌کنند و علی‌رغم وجود توانمندی‌های بسیار در این رابطه، متأسفانه فضایی برای نمایاندن این توانمندی‌ها فراهم نمی‌شود؛ این فضا را باید اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایجاد کرده و ما را نیز گرد خود جمع کند تا محصولات قرآنی استان را به نمایش بگذاریم.

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

اداره‌کل ارشاد برای برپایی نمایشگاه قرآن، از مؤسسات قرآنی کمک بگیرد

حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی، رئیس دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این رابطه به ایکنا، گفت: نمایشگاه قرآن دو سال گذشته به‌صورت محدود به‌واسطه یکی از موسسات قرآنی استان برپا شد، اما در مورد برپایی نمایشگاه قرآن در سال‌جاری تاکنون خبری نشده است.

وی با بیان این‌که نمایشگاه قرآن و عترت برای رونمایی از آخرین دستاوردهای قرآنی و اطلاع و دسترسی مردم از محصولات قرآنی برپا می‌شود، افزود: نمایشگاه قرآن فضای معنوی در شهر ایجاد کرده و باعث ترویج مباحث قرآنی در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی، با بیان این‌که برپایی این نمایشگاه ضرورت داشته و اداره‌کل ارشاد اسلامی استان نیز می‌توانند با کمک گرفتن از مؤسسات و اتحادیه موسات قرآنی این کار را انجام دهند، افزود: این توانمندی در برخی از مؤسسات قرآنی وجود دارد که در برپایی نمایشگاه قرآن به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کمک کنند.

رئیس دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌تواند زیرنظر خود با اعمال برخی تمهیدات و کمک گرفتن از برخی موسسات و نهادها این نمایشگاه را در استان برگزار کند، اما تا‌کنون نه جلسه‌ای در این خصوص برگزار شده و نه بحثی در این رابطه شده است.

ضرورت برپایی نمایشگاه قرآن تبریز از زبان فعالان قرآنی

هنوز اقدامی نکرده‌ایم

محمدمحمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پاسخ به این‌که نمایشگاه قرآن و عترت در تبریز برگزار می‌شود؟ به ایکنا گفت: فعلاً اقدام نکرده‌ایم و برنامه‌های‌مان را متعاقباً اعلام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: برای برپایی این نمایشگاه باید تفاهم‌نامه‌ای بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت قرآن امضا شود که هنوز امضا نشده است؛ اگر نمایشگاه قرآن در تبریز برگزار شود اعلام خواهیم کرد.

یادآور می‌شود، در حالی که متولیان امر از اقدام نکردن در راستای برپایی نمایشگاه قرآن تبریز سخن می‌گویند که برپایی این نمایشگاه طی روزهای اخیر در شهرهایی چون تهران، مشهد و اصفهان کلید خورده است و در این میان جای خالی نمایشگاه قرآن و عترت تبریز به شدت احساس می‌شود.

انتهای پیام

captcha