از تدوین نقشه راه طرح تاب آوری اجتماعی تا توانمندسازی زنان طی تفاهم با دیگر کشورها
کد خبر: 3811351
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
در نشست مشاوران وزرا و دستگاه ها در امور بانوان مطرح شد؛

از تدوین نقشه راه طرح تاب آوری اجتماعی تا توانمندسازی زنان طی تفاهم با دیگر کشورها

گروه جامعه ــ نشست تخصصی معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با 30 نفر از مشاوران وزرا و دستگاه ها در بخش بانوان امروز، 23 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات مصلای حضرت امام خمینی(ره) همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ این جلسه پس از پخش آیاتی از کلام وحی و سرود جمهوری اسلامی ایران، اطهره نژادی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به سخنرانی پرداخت و با اشاره به طرح های این معاونت گفت: طرح تاب آوری اجتماعی تمامی استان ها از جمله مواردی است که نقشه راه آن فراهم شده است که در آینده نزدیک ارائه می شود. این طرح در قالب مشارکتی بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی فراهم شده است.

وی با اشاره به تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده ها، اظهار کرد: این سند برای اینکه محکم باشد، باید در شورای برنامه ریزی استان ها تصویب شود و آن هنگام با تغییر مسئولان و دولت، اجرای این سندها با خلل رو برو نمی شود و باید بودجه ای برای عملیاتی شدن آنها در هر استان اختصاص یابد.

نژادی تصریح کرد: باید در برنامه های سال 98 به اصولی چون استقامت و تاب آوری و تغییر در برنامه ها با رویکرد هم افزایی توجه شود. تاب آوری یعنی خم می شویم اما نمی شکنیم، یعنی در هر حوزه باید تاب بیاوریم و ظرفیت انطباقمان بالا باشد تا دشواری ها ما را از پا درنیاورد.

وی با تأکید بر جدی گرفتن تخصیص 30 درصد پست های اجرایی به بانوان، از تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان از مادر ایرانی و پدر خارجی، گفت: باید پس از اجرای طرح ها و برنامه بر اجرای آنها نظارت لازم انجام شود. همچنین امیدواریم دستگاه ها بر تخصیص 30 درصد پست های اجرایی به بانوان توجه کنند و شما نیز برای حضور بانوان در سطوح مدیریتی تلاش کنید و اگر بانوان در حوزه مدیریت عملیاتی ورود پیدا کنند، کافی است زیرا می توانند در سلسله سازمانی رشد پیدا کنند.

نژادی با تأکید بر ارائه گزارش ها از برنامه های سال 98 به معاونت، گفت: پس از دریافت گزارش ها طی تعاملی که با دستگاه خواهیم داشت، برنامه ریزی نهایی انجام می شود.

وی براینکه همواره بازآرایی ساختار زنان در امور دولت مد نظر است، تأکید کرد و گفت: مشاوران عرصه بانوان دستگاه ها پژوهش ها و همکاری با صدا و سیما و اختصاص بخشی از بودجه به موضوع با اولویت عدالت جنسیتی مد نظر قرار دهند.

در ادامه نظری، مسئول امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی معاونت سیاست های راهبردی به ارائه گزارش مختصر از فعالیت های انجام شده پرداخت و گفت: 16 جلسه معادل 960 نفر ساعت کار کارشناسی با حضور دستگاه های مربوطه انجام شد که در قالب هشت محور ابلاغ شد و 165 شاخص تدوین شد که به دستگاه های ذیربط ارائه شد.

شاخص عدالت جنسیتی، آموزش های هنگام ازدواج و پس از ازدواج، ابلاغیه سلامت و تندرستی و ... به همت دستگاهی با دیگر دستگاه های مشارکت کننده، توانمندسازی بیش از 5700 زنان سرپرست خانوار به همت دستگاه های غیررسمی و توانمدسازی 6200 نفر از زنان سرپرست خانوار در 24 استان در استان ها و شهرستان های محروم در سال 98 از جمله مواردی بود که نظری به آن پرداخت.

در ادامه فلاحتی، مدیرکل امور بین الملل به برنامه های سال 98 اشاره کرد و گفت: ادامه همکاری با دولت ژاپن در زمینه توانمندسازی زنان برای سومین سال با محوریت آموزش، کارآفرینی زنان، تفاهم نامه همکاری با اندونزی در حوزه های حمایت از حقوق کودکان و بانوان و تعامل با دولت ژاپن در حوزه زن و فرهنگ به ویژه در عرصه هنر و صنایع دستی (تولید و بازاریابی) از جمله برنامه هایی است که برای سال 98 در نظر گرفته شده است.

در ا دامه مشاوران دستگاه ها و وزارتخانه های آموزش و پرورش، وزارت کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، تعاون، کار، رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان برنامه های سال جدید خود و گزارش اجمالی از عملکرد سال گذشته پرداختند. سپس کلیپی از زنان نسل تحریم پخش شد و جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

حضور در مراسم افتتاحیه بخش بین الملل این دوره از نمایشگاه و بازدید از غرفه های بخش های مختلف و ضیافت افطاری حسن ختام این مراسم بود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت ماه تا 4 خرداد ماه در مصلای حضرت امام خمینی( ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha