رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف
کد خبر: 3810961
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

گروه بین‌الملل ـ ماه رمضان در مالزی حال و هوای خاص خود را دارد. حضور جمعیت 60 درصدی مسلمانان مالزی در کنار سایر مذاهب و همچنین گردشگرانی که در ماه رمضان به این کشور سفر می‌کنند، به جذابیت‌های این ماه در جنوب شرق آسیا می‌افزاید.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیفبه گزارش ایکنا؛ مالزی در جنوب شرق آسیا واقع است و کشوری اسلامی با 31 میلیون جمعیت است که 60 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و 40 درصد اقوام چینی و هندی با مذاهب متنوع در کنار آنها زندگی می‌کنند.

در حالی که مسلمانان خود را آماده ماه رمضان می‌کنند، سایر اقوام با درک اهمیت این ماه در میان مسلمانان ضمن رعایت برخی مسائل، از جذابیت‌های این ماه، که در گوشه و کنار مالزی دیده می‌شود، بهره می‌برند.

رفتارهای مختلف مردم مالزی در روزهای پایانی ماه شعبان خود به نوعی به صدا درآمدن ناقوس فرارسیدن ماه رمضان به شمار می‌آید. قرار‌ دادن انواع و اقسام خرما در مراکز خرید، نصب تابلوهایی که به مردم فرارسیدن ماه رمضان را تبریک می‌گوید، تخفیف‌های ویژه ماه رمضان در بازارها و خریدهای بیشتر همگی نشان می‌دهد که مسلمانان خود را برای ماه رمضان آماده می‌کنند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور، با فرارسیدن ماه رمضان بازار خرید لباس‌های نو و رنگین و صدای خنده کودکان همه جا را غرق در شادی می‌کند و حال و هوای دیگری به این کشور گرم استوایی می‌بخشد و بازار آویزهای رنگین و هدایای بسته‌بندی شده در مراکز خرید گرم‌تر از گذشته می‌شود.

چشم‌نوازی صف‌ها

علاوه بر شنیده شدن صدای اذان و قرآن در هر کوی و برزن و وجود صف‌های زیبای نماز به ویژه نماز تراویح پس از اقامه نماز عشاء روزه‌داران، که در هیچ دوره‌ای در مساجد مالزی نمی‌توان شاهد آن بود، شیطنت‌های کودکانه و بازار ترقه‌بازی کودکان نیز تا رسیدن عید فطر قابل توجه است.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

ماه رمضان در مالزی همچون دیگر کشورهای اسلامی از آغاز تا پس از عید سعید فطر با آداب و سنت‌های خاصی همراه است که از آن جمله می‌توان به آذین‌بندی مکان‌های عمومی همچون خیابان‌ها و مراکز خرید و پخش آهنگ‌های مخصوص این ماه اشاره کرد. با آغاز این ماه، مراکز خرید بیش از هر زمان دیگری پذیرای مشتریان حتی گردشگرانی از دیگر کشورهاست و اقلیت‌های قومی نیز از این بازار پررونق بی‌نصیب نمی‌مانند.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

علاوه بر بیشتر شدن رنگ و بوی مذهبی در رمضان و فعال‌تر شدن مساجد در قیاس با روزهای دیگر سال و به گوش رسیدن صدای نیایش از بلندگوهای مساجد در جای جای این کشور، فعالیت بازارهای محلی که اقدام به فروش انواع مایحتاج روزانه به ویژه غذا می‌کنند نیز بسیار چشمگیر است.

مردم مالزی که بیشتر غذای خود را در بیرون از خانه میل می‌کنند، برای افطار در ماه رمضان نیز یا مهمان مساجد هستند یا به بازارهایی که از آنها به عنوان «پاسار رمضان» یاد می‌کنند می روند تا با خرید غذاهای محلی روزه خود را باز کنند.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

تنوع غذایی بسیار بالا در این کشور باعث شده است که سفره افطار نیز بسیار متنوع باشد. از غذاهایی که مالزیایی‌ها بیشتر آن را می‌پسندند «ناسی لماک» است که با ترکیبی از برنج پخته‌شده با شیرنارگیل، تخم‌مرغ، ماهی‌های خشک و مقداری سبزیجات پخت می‌شود.

پخت «ساتای»

علاوه بر این، انواع و اقسام گوشت‌های کباب‌شده مانند «ساتای»، که نوعی جوجه کباب است، به همراه گوشت کباب‌شده بره و گاو باعث می‌شود که نه تنها مسلمانان روزه‌‎دار مالزی، بلکه بسیاری از ساکنان غیرمسلمان این کشور نیز مشتاق فرارسیدن این ماه باشند تا از فرهنگ آن لذت ببرند.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

علاوه بر بازار پررونق خرید مواد غذایی و سنت‌های این ماه، که ریشه در فرهنگ اسلامی و بومی مردم مالزی دارد، از دیگر جذابیت‌های ماه رمضان این است که با نزدیک شدن به اذان مغرب و افطار می‌توان به خلوت شدن خیابان‌ها اشاره کرد که از ترافیک سنگین خیابان‌ها در ساعات پیش از افطار به ویژه در کوالالامپور، پایتخت مالزی، می‌کاهد.

خرید و فروش غذا

بازار گرم خرید و فروش غذا، لباس‌های رنگین و دسته‌های زیبا و خوش عطر گل، که بخشی از سنت‌های زیبای اقوام هندی است، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد و این مراکز را به محلی برای تجمع مسلمانان تبدیل می‌کند.

کارمندان ادارات دولتی مالزی در ماه رمضان در مقایسه با سایر ماه‌ها ساعات کمتری کار می‌کنند و حدود ساعت 16 دفاتر کار خود را ترک می‌کنند تا با خرید افطاری به خانه بروند و ساعات بیشتری را در کنار خانواده خود باشند و بتوانند از مراسم دعا و عبادت در مساجد نیز بهره‌مند شوند.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

مردم مسلمان مالزی که برخلاف بسیاری از کشورهای جهان 365 روز سال را با آب و هوای نسبتاً یکسان و همچنین بدون کم و زیاد شدن طول روز و شب می‌گذرانند، از ساعات حدود پنج و 40 دقیقه صبح تا حدود 19 و 30 دقیقه را روزه می‌گیرند. این فاصله زمانی هر ساله به همین ترتیب هست.

همراهی غیرمسلمانان

ماه رمضان در مالزی با رنگ و نور و شادی همراه است و مسلمانان با اجرای سنت‌هایی خود را مهیای رفتن به میهمانی خدا می‌کنند و حضور اقوام غیرمسلمان در این کشور نیز نه تنها تأثیری بر انجام آیین‌های این ماه مبارک ندارد، بلکه این گروه اقلیت را با خود همراه می‌کند.

همچنین، با آغاز ماه رمضان، صدای زمزمه‌های رازگونه و ذکرهای ملتمسانه بندگان با خداوند یکتا در مساجد گوش را نوازش می‌کند و نور و عطر این حضور بیش از هر زمانی مساجد را پررونق می‌کند.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

این ماه پربرکت در مقایسه با دیگر اعیاد و روزهای مهم در این کشور همچون اعیاد چینی و هندی فرصت طولانی‌تری برای شناخت بیشتر فرهنگ جامعه مالایی است. علاوه بر سنت‌های مذهبی و اسلامی، که در مساجد می‌توان نظاره‌گر آن بود، ماه رمضان ماهی برای در کنار هم بودن خانواده به شمار می‌رود.

اهمیت در کنار خانواده بودن و به مسجد رفتن و یا صرف افطار جمعی را می‌توان در طول ماه رمضان در خیابان‌ها، مساجد و حتی رستوران‌های مالزی مشاهده کرد. می‌توان گفت رمضان در مالزی علاوه بر پررونق شدن رنگ، نور و شادی، ماهی برای تجدید پیوندهای خانوادگی است.

در طول این ماه می‌توان شاهد سنت‌های اقوام غیرمالایی از جمله اقلیت هندی بود. مسلمانان در محله‌های هندی‌نشین مراسم رسیدن ماه رمضان را حتی به شیوه‌ای رنگین‌تر از دیگر نقاط برگزار می‌کنند.

رمضان در مالزی؛ از چشم‌نوازی صف‌های نماز تا بازار پررونق تخفیف

هفدهمین روز ماه رمضان از ایام خاص در این کشور است که به عنوان شب قدر و نزول قرآن در نظر گرفته شده و دولت سازمان‌های دولتی را در هفت ایالت و شهرهای فدرال تعطیل می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha