عقاید ابن‌خلدون درخصوص تمدن‌سازی
کد خبر: 3809111
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

عقاید ابن‌خلدون درخصوص تمدن‌سازی

گروه معارف ــ مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری گفت: از منظر ابن‌خلدون جامعه اسلامی ظرفیت تمدن‌سازی دارد مشروط بر اینکه زمینه‌ها، لوازم و شرایط تمدن‌سازی را میان خود پدید آورند وگرنه یا به تمدن نمی‌رسند و یا تمدنی که پدید می‌آید به سرعت به زوال می‌انجامد.

احمدرضا بسیج، مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: ابوزید عبدالرحمن‌بن محمد‌بن خلدون حَضرَمی معروف به «ابن‌خلدون» در سال ۷۳۲ ه‍جری قمری ۱۳۳۲ میلادی در تونس متولد شد. خانواده او از اعراب جنوبی عربستان بودند که پس از پیروزی مسلمانان بر مردم اسپانیا وارد این شهر شدند و تا زمانی که بین آن‌ها و مسیحیان اختلافی پیش آمد در این شهر بودند و پس از آن به سمت تونس حرکت کردند و در آنجا ساکن شدند.
وی افزود: در دوران کودکی ابن‌خلدون، بزرگان دینی که از اسپانیا به تونس سفر می‌کردند در خانه آن‌ها توقف می‌کردند و همین امر باعث شد ابن‌خلدون از کودکی و به وسیله این افراد قرآن، فقه، تصوف، اخلاق، کلام، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، نجوم، اقتصاد، تاریخ، هندسه، جبر، حساب، لغت، فلاحت، طلسمات، شعر، آداب و تعلیم، منطق، ریاضی، فلسفه، سیاست، منشی‌گری و کارهای مربوط به حکومت را بیاموزد.

ابن‌خلدون؛ بنیانگذاران علم تاریخ
مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ابن‌خلدون عالم جامعه‌شناس و بنیانگذاران علم تاریخ است و کتابی به نام «مقدمه علم خلدون» نیز از او بر جای مانده است.
بسیج با اشاره به اینکه ابن‌خلدون اعتقاد دارد برای استخراج حقیقت باید از شیوه‌های علمی استفاده کرد، گفت: ابن خلدون علم عمران که امروز به علم جامعه‌شناسی معروف است را ابداع کرد و تبحری که او در علم جامعه‌شناسی، سیاست و فرهنگ دارد بسیار مورد نظر و توجه است.
مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری در زمینه جامعه شناسی نظری دارد که ارتباطات خویشاوندی را یکی از پایه‌های زندگی اجتماعی می‌داند.
وی با اشاره به یکی دیگر از عقاید ابن‌خلدون افزود: بنیانگذار علم تاریخ اعتقاد دارد که تمدن‌ها زمان پیدایش و افول دارند و هرآنچه که ارتباطات خویشاوندی بیشتر باشد پیدایش تمدن سریع‌تر و روند تخریب آن کندتر خواهد بود از این حیث اگر بخواهیم به تمدن برسیم باید از یکپارچگی و همبستگی اجتماعی استفاده کنیم و به نوعی این همبستگی درونی‌سازی شود.
بسیج به آفت‌های همبستگی اجتماعی اشاره کرد و گفت: قبیله‌گرایی، مذهب‌گرایی، ملی‌گرایی، قومیت‌گرایی و ... از جمله آفت‌های همبستگی اجتماعی است که مانع از ظهور تمدن خواهند شد. و این نظر به نوعی ترجمه آیه ۴۶ سوره انفال است که خداوند می‌فرماید: (از خدا و رسولش اطاعت کنید با یکدیگر منازعه و جدل نکنید که در این صورت سست می‌شوید و هیبت و قدرت شما از بین می‌رود.)
وی افزود: بنابراین از منظر ابن‌خلدون جامعه اسلامی هم ظرفیت تمدن سازی دارد مشروط بر اینکه زمینه‌ها، لوازم و شرایط تمدن‌سازی را میان خود پدید آورند وگرنه یا به تمدن نمی‌رسند و یا تمدنی که پدید می‌آید به سرعت به زوال می‌انجامد.
بسیج در پایان گفت: ابن‌خلدون مراحل شکل‌گیری یک جامعه از حالت ساده آن تا حالت تمدنی و پیچیده آن بیان کرده است که تقریباً میان همه جوامع و ملت‌ها مشترک است و آنچه عامل شکل‌گیری تمدن می‌شود اتحاد و همبستگی است و آنچه سبب فروپاشی و زوال می‌شود گسستگی و تفرقه است.
انتهای پیام

captcha