ساخت دو هزار خانه برای سیل‌‎زدگان از سوی دانشگاهیان علوم پزشکی
کد خبر: 3807894
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
معاون فرهنگی وزارت بهداشت خبر داد:

ساخت دو هزار خانه برای سیل‌‎زدگان از سوی دانشگاهیان علوم پزشکی

گروه فعالیت‌های جهادی ــ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به طراحی و آغاز پویش بهار همدلی از سوی نهادها و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای ساخت مسکن سیل‌زدگان، گفت: هدف این کار اسکان دائم سیل‌زدگانی است که توانایی بازسازی زندگی معمول خود را ندارند.

هدف‌گذاری ساخت 2 هزار خانه برای سیل‌‎زدگان از سوی دانشگاهیان علوم پزشکیمحمدرضا داوودآبادی‌ فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به طراحی پویش ملی بهار همدلی برای ساخت مسکن سیل‌زدگان از سوی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت درگیر جنگ اقتصادی است و وضعیت مالی مناسبی وجود ندارد و با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم و همچنین، بسیاری خانه و زندگی خود را در سیل‌اخیر از دست داده و توانایی بازگشت به وضعیت معمول زندگی را نداشته و بی‌خانمان مانده‌اند؛ بر همین اساس نهاد‌ها و تشکل‌های دانشجویی علوم پزشکی کشور پویش بهار همدلی را با هدف اسکان دائم سیل‌زدگان سیل اخیر طراحی کرده‌اند تا این افراد هم بتوانند به روال طبیعی زندگی خود بازگردند.

وی افزود: افرادی که خانه‌های آنان در سیل اخیر تخریب شده دو گروه هستند؛ نخست افرادی که شغل داشتند و می‌توانند با کمک تسهیلات زندگی خود را بازسازی کنند، اما گروه دیگر مددجو یا مستمندند و قدرت دریافت و بازپرداخت تسهیلات را ندارند. لذا مقرر شده است ساخت مسکن افراد این گروه از سوی دانشجویان انجام شود.
 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طبق ارزیابی‌ها، برای هر خانه‌ ۹۰ میلیون تومان هزینه ساخت تخمین زده شده است و توافق اولیه با نهاد‌های خیریه و سازمان‌های حمایتی نیز انجام و مقرر شد چنانچه ۳۰ درصد این هزینه از سوی دانشجویان تأمین شود، ۷۰ درصد هزینه را این نهاد‌ها تقبل کنند.

فراهانی بیان کرد: این پویش با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان و حتی استادان و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و فعالان فرهنگی و سیاسی و تشکل‌های مختلف روبرو شده است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری این پویش ساخت دو هزار خانه برای سیل‌زدگان است، گفت: برای هر دانشگاه علوم پزشکی، تعداد دانشجویان، استادان و کارمندان ضرب در ۱۰۰ هزار تومان هدف‌گذاری شده و این رقمی است که برای هر دانشگاه به اضافه ستاد وزارت بهداشت در نظر گرفته شده و اگر این هدف محقق شود، ۶۰ میلیارد تومان معادل هزینه ساخت دو هزار واحد در دانشگاه‌های علوم پزشکی جمع‌آوری می‌شود.
 
معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز امیدواری از حضور استادان علوم پزشکی در این پویش، گفت: این اولین کار سازمان یافته و شفاف در زمینه کمک به افراد بحران‌زده است که نشان می‌دهد پول از چه طریقی جمع‌آوری شده و چگونه هزینه می‌شود. جلساتی را با وزارت علوم و دانشگاه آزاد برگزار کردیم و قرار بود این پویش را به صورت ملی در تمامی دانشگاهیان کشور گسترش دهیم، اما تاکنون دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد اقدامی نکرده‌اند. انتظار داریم وزارت علوم و دانشگاه آزاد نیز به این پویش بپیوندند و از ظرفیت‌های بزرگ خود استفاده کنند.
 
فراهانی یادآور شد: این پویش درون دانشگاهی بوده و دانشجویان، استادان و کارکنان آن را ساماندهی می‌کنند و موج آن روز به روز بزرگتر می‌شود و پس از اعلام پیوستن به کمپین و تشکیل ستاد، شماره حساب اعلام می‌شود. از سوی دیگر این پویش فعال است، یعنی افراد پیوسته به پویش اوراقی را در اختیار دیگر افراد می‌گذارند و آنان نحوه پرداخت کمک مالی خود را به صورت کامل یا در ۱۰ قسط مشخص می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: هدف از انجام این کار علاوه بر اجر معنوی، پررنگ کردن مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌هاست؛ این تجریه سرمایه بزرگی برای کشور است و امیدواریم الگوی موفقی را بر جای بگذاریم.

انتهای پیام
captcha