افراط‌گرایان شیعه و سنی؛ مهم‌ترین مانع تقریب/ درگیری ژورنالیستی کارساز نیست
کد خبر: 3806722
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد:

افراط‌گرایان شیعه و سنی؛ مهم‌ترین مانع تقریب/ درگیری ژورنالیستی کارساز نیست

گروه معارف ـ حجت‌الاسلام‌ ابوالحسن نواب با اعلام آمادگی برای برپایی دوره‌های ضد تروریست، ضد تکفیر و تحجر گفت: برای انجام فعالیت علمی باید متانت به خرج داد و درگیری‌ ژورنالیستی کارساز نیست. از زمان حضرت موسی(ع) تا امروز افراطی‌گری همچنان وجود دارد و از موانع مهم تقریب مذاهب است.

افراط‌گرایان شیعه و سنی مهمترین موانع تقریب بوده و هستندحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به دستاوردهای دانشگاه ادیان و مذاهب در طول 25 سال، بیان کرد: عمده کار هر دانشگاهی تربیت نیرو است و در دانشگاه ادیان و مذاهب بیش از هزار نفر فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری و لیسانس داشتیم و چه بسا این محصول اصلی ماست.

وی با اشاره به چاپ 400 جلد کتاب، اظهار کرد: هزاران مقاله علمی ـ پژوهشی و پنج مجله علمی ـ پژوهشی داریم که یکی از این مجلات در «isi» است، حدود 300 هیئت خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور پیدا کردند، ده‌ها اجلاس گفت‌وگوی ادیان در این دانشگاه برگزار شده و شاید ده‌ها هیئت به خارج از کشور فرستادیم؛ دانشگاه ادیان و مذاهب پاتوق گفت‌وگوی ادیان ایرانی و خارجی شده‌است.

موانع تقریب ادیان و مذاهب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان موانعی که در سر راه تقریب ادیان و مذاهب قرار گرفته نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده‌ است، افزود: یکی از جریاناتی که ضرورت حضور دانشگاه و فضاهای علمی مانند ادیان و مذاهب را بر همگان عیان و روشن کرد، ظهور و بروز داعش بود؛ «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» کاملاً مصداق بارز این جریان است.

وی گفت: برای مواجهه فکری با این جریان با بسیاری از مراکز از جمله مؤسسه آیت‌الله مکارم شیرازی، مؤسسه مطالعات بین‌الملل «مؤسسه نماینده ولی فقیه در آلمان»، حوزه علمیه مشهد و جامعةالمصطفی‌(ص) با دانشگاه ادیان و مذاهب قرارداد تربیت نیرو منعقد شد.

آمادگی برای برپایی دوره‌های ضدتحجر و افراط

حجت‌الاسلام نواب تأکید کرد: داعش یک جریان فکری است و اگر حتی با سلاح جنگی با آن مبارزه و او را محو کنیم، اما تفکر آن محو نمی‌شود و در عالم مجازی و کتب هیچ‌وقت از بین نمی‌رود؛ لذا باید پاسخگو باشیم و در همین راستا اعلام می‌کنیم که برای برگزاری آموزش‌های ضدتروریست، ضدتحجر، ضدتندروی و ضد عقب‌ماندگی جریان متحوش داعش برای هر فرد و دستگاه، هر کشور و هر زبانی آمادگی کامل داریم.

وی با اشاره به این‌که ورکشاپ‌های مختلف برای پرسش و پاسخ به شبهات مختلف طی هشت دوره با موضوع شیعه‌شناسی برای گروه‌های دانشجویان سراسر جهان در این دانشگاه برگزار شده، گفت: برای برگزاری این ورکشاپ‌ها با حضور اساتید دانشگاه‌های جهان، ریالی از خزانه دانشگاه خرج نمی‌شود بلکه علاوه بر تهیه بلیط، هزینه برگزاری این ورکشاپ‌ها را شرکت‌کنندگان تأمین می‌کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر این‌که برای مقابله با موانع موجود در تقریب بین مذاهب جهت ایجابی را پیش گرفتیم، بیان کرد: در برابر موانعی که در جهت تقریب مذاهب قرار دارد با کسی دعوا یا مبارزه نکردیم، بلکه تربیت هزاران نیرو با تفکر درست به مرور زمان اثر خود را خواهد گذاشت و بر اساس آمار و شواهد موجود در این زمینه موفق عمل کردیم.

درگیری‌ ژورنالیستی کارساز نیست

نواب با اشاره به این‌که برای انجام فعالیت علمی باید متانت به خرج داد و درگیری‌ ژورنالیستی کارساز نیست، افزود: موانع بسیار زیادی هم‌چنان وجود دارد؛ از گذشته افراطی‌گری در شیعه و سنی بوده و تا امروز همچنان وجود دارد و از موانع مهم تقریب مذاهب است.

وی افزود: اغلب دولت‌های ایران که تا امروز سرکار آمدند برای گفت‌وگوی بین ادیان زمینه‌های مناسبی ایجاد کردند و دولت‌ در دوره‌های قبل نیز دشمن گفت‌وگو نبود، اما یک نوع گفت‌وگوی خاص یعنی گفت‌وگوی ایران‌گرایی را به صورت افراطی پیگیری می‌کرد و گفتمان با جهان اهل سنت پیش نرفت.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به این‌که دانشگاه ادیان و مذاهب در سطح جامعه و عموم مردم فعالیت نمی‌کند بلکه تخصصی عمل می‌کند، گفت: دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب به دلیل تعامل با عموم مردم در سطح جامعه تأثیرگذار هستند و این دانشگاه به صورت غیرمستقیم تأثیر خود را می‌گذارد؛ طلبه‌ای از دانشگاه ادیان و مذاهب برای تبلیغ به پادگانی در سمنان رفته و زیارت‌هایی که اهل سنت را مورد ناراحتی قرار می‌دهد، نمی‌خواند؛ لذا  به این صورت تأثیر دانشگاه ادیان و مذاهب را در سطح جامعه و بین مردم خواهیم دید.

وی در پایان با تأکید بر این‌که استعمار فاصله بین ادیان به خصوص اهل سنت و شیعه را زیاد کرده‌ است، گفت: در هر زمینه‌ای می‌توانیم در راستای تعامل و اتحاد بین شیعه و سنی فعالیت انجام دهیم. باید در راستای نزدیکی با اهل سنت تلاش کنیم و زمانی که این نزدیکی برقرار شود متوجه می‌شویم اهل سنت برخلاف تفکر غربی و دشمنان اسلام برادران ما هستند.

انتهای پبام

captcha