مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب از نگاه داوران
کد خبر: 3803169
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب از نگاه داوران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام همزمان با مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از 21 تا 24 فروردین ماه در شهر مقدس قم در حال برگزاری است.

مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب از نگاه 3 تن از داورانبه گزارش ایکنا از قم، مرحله نیمه نهایی این مسابقات در مجتمع فرهنگی امامزاده شاه سیدعلی قم و مرحله نهایی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد و اختتامیه آن هم امروز خواهد بود. سه تن از داوران این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا نظر خود را در مورد این مسابقات بیان کردند.
محمود لطفی‌نیا، داور و قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی طلاب، حرکت تازه‌ای است که در سطح طلاب جهان اسلام آغاز شده است؛ بنده این حرکت را مثبت می‌بینم و آینده مثبتی هم برای آن قائل هستم.
وی با بیان اینکه گستره تاثیرگذاری این مسابقات فراتر از آن است که تصور می‌کنیم تصریح کرد: در آینده نیاز بیشتری به این نوع مسابقات احساس خواهد شد.
لطفی‌نیا با بیان اینکه سطح شرکت‌کنندگان در این دوره خوب بود بیان کرد: هر سال پیشرفت محسوس‌تری را در طلاب مشاهده کرده و خواهیم کرد زیرا معمولا این نوع مسابقات در ابتدا ممکن ست ضعف‌هایی داشته باشد ولی به تدریج به علت رقابت، به سمت رشد و ارتقاء پیش می‌رود.
این داور و قاری بین المللی اظهار کرد: گستره کار و شمولیت آن هم به دلیل دربرگیری حوزه‌های علمیه جهان اسلام و حتی اهل سنت مثبت است.
سطح خوب مسابقات

لطفی‌نیا با بیان اینکه سطح این مسابقات در قیاس با مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی نسبتا پائین تر ولی خوب است اظهار کرد: اضافه شدن تفسیر و معارف نیز بر غنای این مسابقات افزوده و ضروری هم هست زیرا یک طلبه باید میزان آگاهیش از محتوای قرآن بیشتر از دیگران باشد.
این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه این مسابقات مطمئنا در ارتقاء وحدت اسلامی موثر است بیان کرد: جوانان بیشتر راغب به ارتباط و تعامل با هم هستند و حائل و مانعی هم بر سر راه آنان نیست و حس جست و جوگری آنان و نوع پذیرایی و تکریم از شرکت‌کنندگان هم در این مسئله موثر است.
استفاده از تجارب گذشته

لطفی نیا در عین حال خطاب به دست‌اندرکاران مسابقات گفت: دست‌اندرکاران حتما از تجارب گذشته استفاده عملی داشته باشند و با مطالعه دقیق‌تر تلاش کنند تا کیفیت مسابقات بالاتر برود.
همچنین علی‌اکبر ملکشاهی، قاری بین‌المللی و داور ناظر مسابقات طلاب در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سطح مسابقات با توجه به تمهیدات اندیشیده شده مطلوب بود و به جز تعداد معدود شرکت‌کننده ضعیفی نداشتیم.
وی افزود: زمانی مسابقات بین‌المللی قرآن به علت حضور شرکت‌کنندگان ضعیف، برای مردم ملال‌آور بود ولی هم آن مسابقات و هم مسابقات طلاب با توجه به ارزیابی و غربال افراد ضعیف به سطح قابل قبولی رسیده است و می‌شود نمره مثبت به آن بدهیم.
زمینه برای مطالعات قرآنی طلاب ایجاد شود

ملکشاهی در مورد اضافه شدن تفسیر و مفاهیم به مسابقات طلاب گفت: اگر این مسائل صرفا صوری و برای اضافه شدن یک بخش نباشد خوب است؛ باید حقیقتا زمینه برای مطالعات قرآنی طلاب فراهم شود تا در مسابقات به شکلی ارزشمند ارائه کنند؛ همچنین برای بحث خطابه با توجه به اینکه مستمعین عمدتا ایرانی هستند باید تمهیدی اندیشیده شود.
ملکشاهی اضافه کرد: بنده معتقدم که اگر این مسابقات فرصت مضاعفی را برای کشیده شدن طلاب به سمت مسابقات بین المللی ایجاد کند خیلی خوب است؛ شاید قبلا گفته می‌شد برای چه باید این هزینه‌ها را بکنیم ولی معتقدم برخی ممکن است نتوانند در مسابقات بین‌المللی قرآن مطرح شوند ولی می‌توانند در بخش‌های تخصصی مانند مسابقات طلاب، روشندلان و دانش‌آموزان و ... خود را نشان دهند.
این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: تقسیم صنفی و گروهی مسابقات این حسن را دارد که گستره کسانی را که به قله قهرمانی می‌رسند بیشتر می‌کند و این فرصتی برای بخشی از جامعه جوان ایران و حتی کشورهای دیگراست.
ایران در صوت و لحن حرف برای گفتن دارد

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد محافل و مسابقات و برنامه‌های قرآنی در کشور شاهد تاثیرگذاری زیادی مانند دهه‌های 60 و 70 نیستیم گفت: مقایسه این دو مقطع شاید نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد؛ در دورانی که افرای مانند غلوش به ایران آمدند برای افرادی مانند ما دیدن غلوش آرزو بود ولی امروز افرادی مانند آن دوره در مصر نداریم و سطح قاریان ما هم رشد خیلی خوبی کرده است.
وی ادامه داد: امروز ایران در صوت و لحن حرف برای گفتن دارد و از طرفی در مصر هم با وجود اینکه سطح آنان بالاتر از همه کشورهاست ولی قاری فحل و قهرمان مطرحی ندارد.
کاهش هزینه؛ عامل همزمانی مسابقات

حیدر کسمائی، داور راهنمای این مسابقات هم گفت: مسابقات کشوری ایران معمولا از مسابقات بین‌المللی سطح بالاتری دارد ولی در سال‌های اخیر رقابت‌های بین‌المللی رشد خوبی داشته است و حتی برخی کشورها در برخی رشته‌ها رقیب ما شده‌اند.
کسمائی بیان کرد: به برکت حضور استادان ایرانی و یا تلمذ قاریان و حافظان دیگر کشورها از قراء ایرانی امروز سطح برخی کشورها مانند عراق و افغانستان بسیار بالا است.
وی ادامه داد: این مسابقات گرچه از سال های قبل سطح خیلی بالاتر نداشت ولی کمتر هم نبود ضمن اینکه اضافه شدن تفسیر از نظر بنده بسیار خوب است و مسابقه را از صرف صوت و لحن خارج می‌کند و معارف قرآن هم به مخاطب ارائه می شود.
این داور و نویسنده آثار قرآنی در مورد همزمانی این مسابقات با مسابقات بین‌المللی تهران تصریح کرد: شاید یکی از دلائل اصلی کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در این زمینه و وقت داوران و شرکت‌کنندگان باشد.
انتهای پیام

captcha