ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرم
کد خبر: 3802965
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
گزارش ایکنا از شهر سیل‌زده پلدختر؛

ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرم

گروه فعالیت‌های جهادی ــ در شرایطی که آلودگی هوا و غبار ناشی از خشک شدن گل و لای، کار را برای زندگی و امدادرسانی در شهر سیل‌زده پلدختر سخت کرده است، نیروهای داوطلب و مردمی در غیاب نیروهای دولتی به تلاش شبانه‌روی خود ادامه می‌دهند؛ در این میان، تهیه غذای گرم، از خدمات متمایز به سیل‌زدگان است که مجموعه «هم‌نمک» با استقرار دو آشپزخانه جهادی در لرستان به آن مبادرت می‌ورزد.

ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرمبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ شهر80 هزار نفری پلدختر در استان لرستان، دو هفته پس از جاری‌شدن سیل، همچنان صحنه طاقت‌فرساترین امدادرسانی‌ها و دست‌وپنجه نرم‌کردن با آثار تخریبی بلای طبیعی است؛ بخش عمده‌ای از شهر به خصوص پایین رودخانه کشکان و محله «سازمانی‌ها» به طور کامل تخریب و یا غیرقابل سکونت شده است. آنگونه که برخی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد حدود 4 هزار واحد مسکونی تخریب شده است و بیش از 15 هزار نفر آواره شده‌اند. آن‌ها که خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند، یا در چادرهای هلال احمر در اطراف شهر اسکان دارند و یا در خانه اقوام خود، در بخش‌هایی از شهر که کمتر آسیب دیده و قابل سکونت است، مستقر شده اند.

بیشتر راه‌های ارتباطی منتهی به شهر و نیز بسیاری از مسیرهای درون شهر به علت حجم گل و لای، غیرقابل تردد است. در بخش‌هایی که گل و لای، خشک شده است، علاوه بر تردد ماشین‌های امدادرسانی و تجهیزات سنگین، وسایل نقلیه مردم شهر نیز به حرکت درآمده و همین مسئله گرد و غبار شدیدی در فضای شهر و آلودگی هوا ایجاد کرده آنگونه که آسمان ماتم‌زده پلدختر از چند کیلومتری این شهر، فقط و فقط رنگ غبار را نشان می‌دهد، شرایطی که هیچ، بی‌شباهت به «روز واقعه» و آیه ششم سوره واقعه نیست، آنگاه که می‌گوید: «فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا»: گویی کوه‌های بزرگ، غبار شده‌اند، با این تفاوت که این رستاخیز را نه خداوند، که عملکرد ضعیف ما برپا کرد!

او عذاب نازل نکرد، بلکه رحمت فروفرستاد و این بی‌تدبیری ما انسان‌ها بود که زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از نزولات آسمانی را فراهم نکردیم وهیچ‌گاه، مدیریت بحران را جدی نگرفتیم. هنوز هم ثانیه‌ها و لحظه‌ها در پلدختر مهم است و هرکس هر چه دارد، لازم است به میدان بیاورد تا جان مردم را نجات بدهد و از رنج آن‌ها بکاهد، در غیاب نیروهای دولتی یا حضور کمرنگ آنان در منطقه سیل‌زده، گروه‌های داوطلب و جهادی، هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی به تلاش شبانه‌روزی مشغول اند.

ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرم
نیروی انتظامی، امنیت شهر را حفظ می‌کند و ارتش، سپاه و بسیج به تخلیه منازل مردم از گل و لای و پاکسازی خیابان‌ها مشغول‌اند، اقدامی جانکاه که بعید است حالا حالا تمام شود به خصوص اینکه آلودگی هوا و پخش‌شدن غبار در هوا، کار را سخت کرده است. هلال احمر نیز علاوه بر اسکان چندهزار نفر در حاشیه شهر پلدختر و رسیدگی به آنان، به توزیع برخی اقلام دارویی، بهداشتی وغذایی همچون کنسرو مبادرت می‌ورزد.

یکی از گروه‌های داوطلب و خیّر که از 14 فروردین‌ماه در لرستان مستقر شده، مجموعه «هم‌نمک» است، هم‌نمکی‌ها که در سال گذشته طرح توزیع غذای مازاد مراسم و رستوران‌ها را در نقاط محروم استان تهران به انجام رساندند و در فضای مجازی مورد اقبال مخاطبان قرار گرفتند، با ایجاد دو آشپزخانه جهادی، یکی در نزدیکی خرم‌آباد و دیگری در اطراف پلدختر و با بهره‌گیری از کمک‌های مردمی از داخل و خارج کشور، برای مردم سیل‌زده این شهر غذای گرم تهیه می‌کنند.

ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرم

به آشپزخانه این مجموعه در نزدیکی پلدختر سری زدیم؛ ناامیدی و سرگشتگی در شهر به اینجا سرایت نکرده است، افرادی با روحیه خوب و امیدواری به تلاش برای پخت روزانه دو وعده غذا مشغول اند، یکی از اعضای هم‌نمک درباره نحوه توزیع غذا بین مردم شهر گفت: علاوه بر سازمان اوقاف و امور خیریه استان لرستان که در روزهای اخیر به پخت غذای گرم اقدام کرده است، بچه‌های هم‌نمک نیز با کمک‌های مردمی غذا می‌پزند، خیریه متوسلین به امام رضا(ع) چند ماشین برای توزیع غذا در اختیار ما قرار داده است، روزانه حدود چهار تا پنج هزار پرس غذا در دو وعده بین مردم توزیع می‌کنیم، یکی از مناطقی که شاید کمتر کسی برای توزیع غذا به آن توجه نکند، جنوب رودخانه کشکان و خانه‌های غیرقابل سکونت مردم است.

حرف او عجیب به نظر می‌رسید، مگر در خانه‌های غیرقابل سکونت و تخریب‌شده مردم کسی استقرار دارد که برایشان غذا برده شود؟ با لبخندی تلخ می‌گوید: بله، درست است که خانه‌های جنوب رودخانه کشکان عمدتاً به خاطر حجم گل و لایی که وارد خانه شده، غیرقابل سکونت اند اما بر گل و لای خشک شده آن، دو یا سه نفر خوابیده اند و از خانه مراقبت می‌کنند، تمام زندگی آن‌ها از پول و طلا گرفته تا بعضی مدارک مهم زیر همان گل و لای است و نمی‌توانند آنجا را به حال خود رها کنند! ما شب‌ها برای این مردم که صدها نفر هستند غذا می‌بریم، در حالی که شاید کسی به فکرشان نباشد و خودشان نیز هیچ امکاناتی حتی کنسرو نیز در اختیار نداشته باشند.

ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرم

هم‌نمکی‌ها حداقل چند روز دیگر در منطقه می‌مانند و در مرحله بعدی کمک‌رسانی خود به توزیع برخی اقلام بهداشتی، لباس و چکمه می‌پردازند؛ کمک‌هایی که مردم از سراسر کشور به آن‌ها فرستاده اند و بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران نیز در آن سهیم بوده اند. از مدیر آشپزخانه هم‌نمک درباره نحوه سهیم‌شدن در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده پلدختر پرسیدیم؛ می‌گوید: کسانی می‌خواهند در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سهیم شوند علاوه بر پایگاه اطلاع رسانی این مجموعه و صفحه ham_namak در فضای مجازی، می‌توانند مبالغ مدنظر خود را به شماره کارت 5892101221651058 (بانک سپه، به نام خیریه متوسلین به امام رضا) واریز کنند.

ایستادگی در غبار پلدختر/ تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب و تهیه غذای گرم
شهر پلدختر این روزها نیازمند کمک بیشتر مردم و هم‌وطنان است تا بتواند سرپا باقی بماند، به خصوص اینکه راه‌های ارتباطی به شهر مشکل دارد و ارتباط با تلفن همراه نیز با وجود زحماتی که انجام شده، با قطعی آنتن مواجه است. پس از این نیز، غبار هوا که زدوده شود، غبار بی‌تدبیری را باید چاره ای کرد و گشنگی و تشنگی و آلودگی هوا هم که حل شود، ناامیدی و بیکاری را باید درمان کرد. این مهم جز با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان دولت، مجلس شورای اسلامی و همه سازمان‌ها و ارگان‌های کشور میسر نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha