کمر همت، سیل را در کرمانشاه شکست
کد خبر: 3801439
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
روایت خبرنگار ایکنا از 24 ساعت بیم و امید کرمانشاهیان؛

کمر همت، سیل را در کرمانشاه شکست

گروه سلامت ــ سیلی که قرار بود در کرمانشاه طی 24 ساعت هر آنچه را که زلزله به جا گذاشته بود با خود ببرد، به گونه‌ای از سوی مردم و مدیران استانی مدیریت شد که پس از اتمام بارندگی، زندگی به روال عادی بازگشت. این همان تجربه‌ای است که سایر استان‌های کشور نیز می‌توانند از آن الگوبرداری کنند.

سیلی که در کرمانشاه شسکت و لرستان را به گل نشاندبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهار روز از فروردین‌ماه گذشته بود؛ مطابق رسم همیشگی قرار است جشن‌های آیینی نوروز در روستا‌ها و شهر‌های استان کرمانشاه برگزار شود، اما سیل گلستان رخ داد و جشن‌ها در همدردی با مردم گلستان از سوی مردم لغو شد.
هواشناسی نیز از ورود موج بسیار پرقدرت بارشی به کشور از مرز غربی و احتمال وقوع سیل شدید مانند آنچه در گلستان به وقوع پیوست خبر داد. مردم هم نگران شدند، اما آن‌ها زلزله ۷.۳ ریشتری و هزاران پس‌لرزه آن را پشت سر گذاشته‌ بودند. آنچه آن‌ها را نکشت، بی‌شک آن‌ها را قویتر کرده است و قرار نیست دیگر تسلیم هیچ بلیه طبیعی شوند. لذا کمر همت می‌بندند و به مقابله به سیل می‌روند.
۲۴ ساعت برزخی برای ساکنان استان کرمانشاه در بیم و امید گذشت. موج بارشی آمد. فقط کمی ماند و سپس راه خود را سوی لرستان و ایلام پیش گرفت. اولین طلوع فجر خبر از شکست سیل ویرانگر داد.
در کرمانشاه چه گذشت و چرا سیلی که قرار بود همه چیز را با خود ببرد کاری از پیش نبرد؛ کرمانشاه، یکی از استانهای غربی کشور، با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا جمعاً حدود ۲ هزار کیلومتر رودخانه و آبراه در آن جریان دارد. این استان متحمل بیشترین بار بارندگی طی هفته‌های اخیر شد، به گونه‌ای که فقط طی یک شبانه‌روز ۱۲۰ میلیمتر باران در این استان بارید و با توجه به وجود رودخانه‌ها و دره‌های گوناگون، مردم و مسئولان در انتظار سیل ویرانگری همچون سیل گلستان و لرستان بودند؛ گرچه سیل به راه افتاد، اما در مقایسه با استانها و شهر‌های همجوار خود خسارتی را که قابل پیش‌بینی بود به بار نیاورد و تقریباً در همه استان پس از بارندگی شدید آرامش حکمفرما شد و زندگی مردم به روال عادی بازگشت.
این آرامش پس از طوفان، حاصل تلاش فراوان مردم و مسئولان استانی برای در پیش‌ گرفتن اقدامات احتیاطی پیش از طوفان بود. تجربه بحران زلزله سال ۹۶ و زمین‌لرزه‌های مداوم گویی تمامی مردم و مسئولان این استان را کاملاً آماده نبرد در برابر سیل ویرانگری کرده بود که قرار بود هر آنچه را زلزله نتوانسته بود در خود بشکند با خود ببرد. لذا تمامی اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از وقوع سیل از سوی استاندار، نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس، مدیران استانی، مردم و کسبه به جریان افتاد.
سیلی که در کرمانشاه شسکت و لرستان را به گل نشاند
از همان روز‌های نخست تعطیلات نوروزی تمامی مرخصی‌ها لغو و ادارات دایر شدند. ۲۵ هزار نفر مردم در معرض سیل شناسایی شدند. ضمن اینکه خالی کردن و کنترل شبانه‌روزی دبی ورودی، خروجی و سرریز سد‌ها و باز کردن به موقع دریچه سد‌های این استان به دستور استاندار انجام شد و آماده‌باش نهاد‌های امدادی، راه و ترابری و شهرداری، حضور مداوم نمایندگان مجلس و نظارت بر اجرای اقدامات احتیاطی در شهرستان‌های تابعه، تخلیه حاشیه رودخانه‌ها و نقاط در معرض سیلاب از جمله اقدامات مسئولان استانی بود.
لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، شناسایی نقاط حادثه‌خیز، تأمین سوخت، نان و موادغذایی مردم پیش از شدت گرفتن بارندگی‌ها، اطلاع‌رسانی به روستاییان و عشایر برای ممانعت از حضور در حاشیه رودخانه‌ها و کو‌ها و ارتفاعات در برابر خطر صاعقه از دیگر اقدامات در این استان بود.
از سوی دیگر مردم نیز در همدلی بی‌نظیری با مسئولان همکاری کردند تا این بحران را پشت سر بگذارند، به گونه‌ای که در روز‌های آغازین بارندگی‌های بهاری و هشدار‌های هواشناسی نانوایی‌ها ساعت بیشتری اضافه بر روال معمول خود به پخت نان پرداختند و نان مورد نیاز روز‌هایی را که قرار بود حادثه اتفاق بیفتد تأمین کردند.
از سوی دیگر بسیاری از کسبه این استان نیز به صورت ابتکاری اقدام به عایق کردن مغازه‌ها به وسیله پوشش قیر کردند تا سیلاب و آب گرفتگی هیچ گونه خسارتی به دارایی آنان وارد نکند. ضمن اینکه بسیاری نیز به ایجاد سیل‌بند‌ها در جا‌هایی که شناسایی شده بود پرداختند.
سیلی که در کرمانشاه شسکت و لرستان را به گل نشاند
ماشین‌آلات راهداری به صورت شبانه‌روزی مسیر‌ها را کنترل و مسیل‌ها را لایروبی کردند. مردم مسافرت‌های غیرضروری را متوقف کردند و تمامی حواشی رودخانه‌ها و نقاط سیل‌خیز را ترک کردند و به نقاط امن پناه بردند.
پیش‌بینی هواشناسی محقق شد. بارندگی آغاز شد. ۲۴ ساعت مردم در خانه‌ها ماندند. بارندگی تمام شد. فقط آب‌گرفتگی معابر و سیل جزئی در برخی مناطق رخ داد. اگرچه خساراتی نیز به بار آورد، اما خسارتها در مقایسه با استان‌هایی که در آن سیل به راه‌ افتاد قابل توجه نبود. مردم کرمانشاه توانستند سیل را پشت سر بگذارند و بلافاصله پس از اتمام بارندگی ۲۴ ساعته، روال عادی و روزمرده زندگی خود را از نو آغاز کنند.
انتهای پیام
captcha