سایه شوم خرافه بر زندگی اسلامی
کد خبر: 3800872
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

سایه شوم خرافه بر زندگی اسلامی

گروه اجتماعی ــ امروزه متاسفانه بسیاری از تحصیل کرده‌ها به سمت مباحث خرافی کشیده شده و دل به حرف‌های پوچ رمالان و دعانویسان می‌بندند و حتی گاهی مسیر زندگی‌شان با این سخنان به بیراهه کشیده می‌شود.

سایه شوم خرافه بر زندگی اسلامیپديده خرافه گرايی، فالگيری، رمالی، دعانويسی، طالع بينی و جن گيريی واقعيت‌هايی است كه مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه را مورد هدف قرار داده است و علاوه بر اين هزينه‌های بسياری را بر معتقدان به آن تحميل می كند.

شايد برای خيلی ها، ديگر فال و فال بينی تبديل به يك موضوع معمولی شده باشد، موضوع معمولی كه ارزش بررسی ندارد چه رسد به پيدا كردن راه‌های برای مقابله با آن.

اگر در سال‌های دور شكستن تخم مرغ، دعانويسی و باز كردن كتاب و... به عنوان راه‌هايی براي پيدا كردن حل مشكلات و چشم زخم و... به شمار مي‌رفت، اين روزها روش‌های جديد فالگيری و آينده نگری در شهرهای كشور باب شده كه از لحاظ متنوع بودن حتی نمی توان آن‌ها را در يك گروه خاص طبقه بندی كرد.

استخاره، كارگشایی، فال قهوه و... تنها چند مورد از انواع خرافه‌هايی است كه چند سالی می شود جايشان را در ميان مردم باز كرده‌اند، خرافه‌هايي كه آشكارا در خيلی از نقاط شهرها مانند اتوبوس‌ها و حتی خيابان‌ها تبليغ می شود.

نام‌ گذاری سال با نام حیوانات نیز ریشه در فرهنگ کشورهای شرق آسیا به خصوص مغولستان دارد که وارد ایران شده است. در گذشته به دلیل اعتقادات خرافی هر سال را به نام یک حیوان می‌خواندند و آن سال را با توجه به نام آن حیوان پیش بینی می‌کردند که خرافات است اما بسیاری از انسان‌ها بر اساس نام سال زندگی خود را پیش می‌برند و مثلا معتقدند باید با توجه به ویژگی‌های حیوانی که آن سال به نام اوست در آن سال زندگی کرد.

امروزه شاهد آن هستیم که متاسفانه بسیاری از تحصیل کرده‌ها از جمله دانشجویان به سمت این مباحث خرافی کشیده شده و دل به حرف‌های پوچ رمالان و دعانویسان می‌بندند و حتی گاهی مسیر زندگی‌شان با این سخنان به بیراهه کشیده می‌شود.

حتی جوانان امروز برای امر مهم ازدواج نیز به خرافه و سرکتاب باز کردن و تطبیق ماه تولد خود با همسر آینده خود می‌پردازند. آیا بهتر نیست برای شکل گیری ازدواجی موفق و زندگی خوب، میزان شناخت و آگاهی خود را ارتقا دهیم و از این عقاید نادرست و خرافه در زندگی دوری کنیم تا زندگی‌ها به تباهی کشیده نشود.

آیا بهتر نیست به جای خرج کردن مبالغ هنگفت برای این خرافات و رسیدن به زندگی خوب و مرفه خود برای رسیدن به این زندگی و آرزوهای خود تلاش کنیم. آیا برای جلب محبت همسر و یا سر به راه شدن فرزند حتما باید فردی غریبه با خرافات و حرف‌های نامربوط در حالی که هیچ چیز از زندگی ما نمی‌داند وارد زندگی ما شود یا می‌شود با خرج کردن کمی محبت مانند گذشتگان خود به زندگی ایده‌آلی رسید.

سایه شوم خرافه بر زندگی اسلامی

نهی خرافه در روایات

روایات ما سرکتاب گرفتن را نهی کرده است. حضرت صادق(ع) فرمود: به قرآن تفأل نزن (اصول کافی ج. ۴، ص. ۴۳۷) و در روایت دیگری امام علی(ع) می‌فرمایند: برای هر کاری آن را به فال نیک بگیر تا به خوبی برسی (نثرالالی، ص. ۵۶).

علم غیب امری نیست که در دست هر کسی قرار بگیرد و حتی پیامبر خدا(ص) نیز به طور کامل و در هر جایی از علم غیب با خبر نبودند و قرآن در این باره می‌فرماید: بگو من اختیار سود و زیان خویش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غیب می‌دانستم سود بسیار می‌بردم و بدی به من نمی‌رسید من جز بیم رسان و نوید بخش برای گروهی که ایمان می‌آورند نیستم (۱۸۸ اعراف).

با یکی از افرادی که سال‌های طولانی به رمالی مراجعه می‌کرد هم صحبت شدم. او گفت که برای رفع مشکل سردرد به رمال و دعانویس مراجعه کردم. خانه قدیمی و محقر و وحشتناکی داشت و از من خواست تا دعایی را که نوشته با خود همراه داشته باشم.

او این دعا را از روی کتاب قدیمی خود نوشت و به مت داد و تاکید کرد تا ان را باز نکنم. اما پس از مراجعه‌های مکرر و پرداخت مبلغ زیاد هنوز دردم دوا نشده است.

خرافه اساس علمی ندارد

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: خرافات و خرافه که هیچ پایه و اساس علمی و عقلی ندارد در همه ادیان و جوامع بشری بوده و وجود داشته است.

وی با بیان اینکه عده‌ای با تاثیرپذیری از دیگران دنبال خرافه می‌روند، افزود: باید آگاه بود که خرافه گرایی ضربه مهلکی به اعتقادات دینی مردم می‌زند.

وی ادامه داد: در منابع اسلامی مکرر با خرافه گرایی مبارزه شده و توصیه بزرگان بر رد این موارد بوده است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در آیات ۱۱ تا ۱۳ سوره مبارکه رعد به صراحت بیان شده که تغییر سرنوشت انسان‌ها به واسطه کارهای خود آنان است.

سیدی اظهار کرد: تفکر، بالا بردن سطح آگاهی مردم، استفاده از علم و عقل و ذکر و دعا از جمله راه‌های مبارزه و مقابله با خرافات است.

وی خاطرنشان کرد: با خواندن دعاهایی از جمله آیه الکرسی، سوره ناس و علق و مهم‌تر از همه انجام واجبات و ترک محرمات می‌توان دفع خطر و بلا کرد.

انسانی که خود از آینده خود آگاهی ندارد چطور می‌تواند این آینده را در ته استکانی قهوه ببیند و یا با توصیه فردی که هیچ چیز از زندگی‌اش نمی‌داند راه خود را پیدا کند. بهتر نیست که خود معالج مشکلات زندگی خود باشیم و از ورود خرافات به زندگی خود بپرهیزیم.

جایگاه دعا در اندیشه برخی به درستی تبیین نشده است به همین دلیل است که انسان‌ها گاهی در ورطه تنگناهای زندگی به هر چیزی چنگ می‌زنند تا رهایی یابند. با تبیین درست جایگاه دعا و توسل به خداوند می‌توان انسان‌ها را در مسیر زندگی سعادتمندی قرار داد.

گزارش از زهرا حمیدی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۶ - ۲۳:۱۳
0
0
استخاره یک خرافات مطلق است
captcha