عادت‌زدگی در عبادت
کد خبر: 3796593
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

عادت‌زدگی در عبادت

گروه معارف ــ اگر عبادت برای ما عادی شده است و پیشرفت در آن وجود ندارد یعنی گذرا برگزار می‌شود و اثری بر روی ما ندارد، این نشانه عادت به عبادت است.

عبادت عادتیاگر تنها برای انجام وظیفه نماز می‌خوانی، این عادت تو را از مغز عبادت دور کرده و تنها برای انجام وظیفه تو را به سر سجاده نماز می‌کشاند. بیشتر ما درگیر این عادت‌زدگی هستیم. عادتی که ما را از هدف اصلی عبادت دور نگه می‌دارد.

اگر دیدی وسط نماز ذهنت به هرجا پرمی‌کشد به جز یاد خدا یعنی از روی عادت و صرفاً برای انجام وطیفه و فرار از عذاب وجدان این نماز را خوانده‌ای.

اگر کار خوبی فقط به خاطر عادت انجام شود، ارزش اخلاقی ندارد. انجام هر عملی برای صرف عادت، که اگر آن را ترک کند دشوارش است و در انجام آن نه به حکم عقل و نه اراده توجهی ندارد، بد و مذموم است تنها شخص انجام‌دهنده عادت کرده که آن را انجام دهد.

مثلاً فردی سحرخیز نیست و سعی می‌کند سحرخیز باشد تا چند روز ساعتی را کوک می‌کند اما بعد از چند روز بر اثر متابولیسم بدن به سحرخیزی عادت می‌کند.

اگر عبادت برای ما عادی شده است و پیشرفت در آن وجود ندارد یعنی گذرا برگزار می‌شود و اثری بر روی ما ندارد، این نشانه عادت به عبادت است.

اما عبادت تنها به نماز خلاصه نمی‌شود، هر جایی که برای خداوند کاری انجام دادی اسمش عبادت است اما مهم در تمام این اعمال عبادی، نیت فرد است و نباید اجازه دهیم عادت در کارهای خیر ما وارد شود.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: نماز یکی از مهم‌ترین عبادات سازنده در اسلام است.

وی اظهار کرد: محتوای جملات و اذکار نماز، فشرده‌ای از معارف مهم مربوط به توحید، نبوت، معاد و مسائل اجتماعی است که در متن اسلام وجود دارد.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی نماز را در برنامه‌های جهانی اسلام، نمونه‌ای بسیار روشن برشمرد و تصریح کرد: در قرآن کریم، حدود ۹۸ آیه با لفظ صلوه یا مشتقات این واژه، ذکر شده که همین امر به بهترین شکل بیانگر اهمیت نماز در دین مبین اسلام و نزد خداوند متعال است.

نشناختن آثار نماز باعث سستی در عبادت است

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: یکی از عللی که موجب می‌شود که در عبادت‌هایمان به‌ویژه نماز سستی و کاهلی داشته باشیم نشناختن آثار و نتایج عبادت و نماز است.

وی با اشاره به اینکه داشتن تمرین مناسب در کودکی شوق عبادت بزرگسالی را به همراه دارد، گفت: اگر کودک نماز خواندن والدین خود را ببیند، این موضع شوق عبادت را در او به‌وجود می‌آورد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئولان در نظام اسلامی باید همه امکانات گسترده خود را در خدمت دین و دعوت به نماز بگذارند، تصریح کرد: حدود یک ششم آیات قرآن به اهمیت نماز پرداخته و ۱۲۶ آیه نیز به‌صورت مستقیم بحث اقامه نماز را مطرح می‌کند.

کمیلی با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار روایات از ائمه اطهار(ع) درباره نماز است، افزود: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «کسی که نماز را سبک شمارد به شفاعت اهل بیت(ع) نمی‌رسد».

وی ادامه داد: طرح پیوند «مسجد با مدرسه» در استان در حال اجراست و یکی از برنامه‌های مهم سال آینده استان است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی یادآور شد: باید دانش‌آموزان را به سمت مسجد هدایت کرد و ارتباط بیشتری بین آن‌ها و مساجد محله خود برقرار شود و دانش‌آموزان علاوه بر شرکت در نماز ظهر مدرسه در نماز مغرب و عشاء مسجد محله خود حضور یابند.

بنا بر این گزارش، عادت سمی برای عبادت است که کم کم روح ایمان را از فرد دور می‌سازد و نمی‌گذارد این عبادت اثرش را بر روی فرد بگذارد. باید قبل از هر عبادت به خود یادآوری کنیم که برای چه عبادت می‌کنیم، اگر این کار برای رسیدن به خداست که باید خود را از هر نوع عادتی که عبادت را عادی جلوه دهد دوری کنیم.

انتهای پیام

captcha