گردش آزاد اطلاعات؛ راهکار مقابله با شایعه/ فیلترینگ به شایعه دامن می‌زند
کد خبر: 3794727
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

گردش آزاد اطلاعات؛ راهکار مقابله با شایعه/ فیلترینگ به شایعه دامن می‌زند

گروه اجتماعی ــ یک کارشناس رسانه با اشاره به راهکار‌های کاهش شایعه در جامعه بیان کرد: گردش آزاد اطلاعات و دسترسی به کانال‌های اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح و پرهیز از فیلترینگ راهکار مقابله با شایعه در جامعه است.

گردش آزاد اطلاعات، راهکار مقابله با شایعه/ فیلترینگ به شایعه دامن می‌زند

مهرداد خرسندی، روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره شایعه‌پراکنی اظهار کرد: شایعه زمانی رخ می‌دهد که خبر صحیح در جامعه وجود نداشته باشد و افکار عمومی تشنه شنیدن اخبار باشند، در واقع زمانی که این وضع به وجود می‌آید، خبر صحیح و کانال‌های اطلاع‌رسانی نیز در دسترس نباشند، مردم به شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی روی می‌آورند.
وی افزود: شایعه‌پراکنی در بعضی از مواقع به صورت عمدی است، یعنی افراد یا نهادهایی خاص به دنبال این هستند که از این بی‌خبری مردم استفاده کنند و به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، یعنی خودشان شایعه می‌سازند و شایعه را گسترش می‌دهند. عده‌ای از مردم عادی هم به طور ناخواسته به شنیده‌های خود اکتفا می‌کنند و یا آن چیزی که در شبکه‌های مجازی را می‌بینند، بدون اینکه در مورد صحت و سقم آن تحقیق کنند، به آن دامن می‌زنند و شایعه را گسترش می‌دهند.
این روزنامه نگار و کارشناس رسانه ادامه داد: وظیفه مردم در قبال شایعه این است که قبل از اینکه خبر و یا شایعه‌ای را چه صحیح و یا چه غلط، بخواهند بازگو کنند، اول از صحیح و درست بودن آن مطلع شوند و بی دلیل به آن دامن نزنند و اگر که می‌دانند این خبر صحت و سقم ندارد آن را بازگو نکنند تا شایعه نیز گسترش پیدا نکند.

گردش آزاد اطلاعات، راهکار مقابله با شایعه
وی با اشاره به راهکار‌های کاهش شایعه در جامعه بیان کرد: گردش آزاد اطلاعات و دسترسی به کانال‌های اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح و پرهیز از فیلترینگ راهکار مقابله با شایعه در جامعه است.
این روزنامه نگار و کارشناس رسانه گفت: باید در نظر بگیریم که جوینده یابنده است، مخاطب اگر به دنبال خبر باشد، به هر طریقی آن خبر را از طریق کانال‌های مختلف به دست می‌آورد؛ ممکن است با فیلتر کردن و جلوی کانال‌های خبری را گرفتن، مسیر دستیابی به خبر سخت شود، ولی مخاطب به خبر دست‎رسی پیدا می‌کند، اگر ما بیش از اندازه فیلتر کنیم این باعث می‌شود که شایعه به وجود آید و عده‌ای از تشنه بودن مردم استفاده کنند و خبرهای نادرست را به جامعه ارائه دهند، جامعه نیز به دلیل اینکه دسترسی به اصل خبر ندارند، شایعه را می‌پذیرد.
خرسندی خاطرنشان کرد: شایعات انواع مختلفی دارد، همانند شایعات دلفینی که در یک محدوده از زمان مخفی می‌شود و در یک زمان خاص خودش را نشان می‌دهد. انواع شایعات شامل سیاه، سفید، دلفینی و... است. همه جوامع هم با شایعه برخورد دارند، اما جوامعی که توسعه یافته‌‎تر و مردم‌شان آگاه‌تر هستند و دسترسی آن‎‌ها به اصل اطلاعات و خبر راحت‌تر هست، آن‎‌ها کم‌تر دچار تبعات ناشی از شایعات می‌شوند، و جوامعی که برای بحث اطلاع رسانی محدودیت ایجاد می‌کنند به شایعات بیشتر روی می‌آورند.
انتهای پیام

captcha