حجم مجازات حبس در قوانین کشور مطابق دستورات قرآن نیست
کد خبر: 3792183
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد:

حجم مجازات حبس در قوانین کشور مطابق دستورات قرآن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حجت‌الاسلام هادی صادقی گفت: حجم مجازات‌ حبس در قوانین ما منطبق بر دستورات قرآن و شایسته نظام ما نیست و باید از آن کاسته شود.

حجم مجازات حبس در قوانین کشور مطابق دستورات قرآن نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه امروز دوم اسفندماه در مراسم اختتامیه ششمین دوه مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده قوه قضاییه با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری که دارای هفت محور اصلی است، بیان کرد: سبک زندگی اسلامی، مبارزه با فساد و اجرای عدالت که به طور خاص متوجه قوه قضاییه است از جمله مواردی بود که مقام معظم رهبری در بیانیه خود تذکر دادند.

وی افزود: برخلاف تصور کسانی که قرآن را قابل فهم برای عموم نمی‌دانند، قرآن کتاب مبین پروردگار است و خداوند بستری فراهم کرده است و انسان با مراجعه به قرآن به یاد خاطرات فراموش شده یا نشده دوران پیش از به دنیا آمدن خود می افتد، یعنی فطرت وجودی ما با قرآن کریم عجین است و قرآن ما را به یاد خود می آورد تا مسیر صعود زندگی و تکامل روحی خود را دوباره پیدا کنیم و خطا نکنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: در راستای بیانیه مقام مظعم رهبری از اهداف اصلی قوه قضاییه عمومی کردن قرآن کریم، انس مردم با این کتاب مقدس است و برای این امر برنامه‌ریزی شده‌است.

وی با اشاره به این‌که در جوامع روشن‌فکری برخی تعبیرات نادرست و نا به جا در مورد قرآن کریم و سبک زندگی اسلامی وجود دارد، ادامه داد: در عمل تزلزل ایمانی ایجاد می‌کنند و سبک زندگی را متفاوت از سبک قرآنی جلوه می‌دهند و این یک خطری است که امروز با آن مواجه هستیم و لذا ما باید با بازگشت به قرآن ایجاد آگاهی کنیم.

صادقی ضمن بیان این‌که در فهم و عمل به قرآن مسیر روشن و آشکار است و ما ممکن است در این مسیر غفلت کنیم، یادآوری کرد: هدف اصلی قوه قضاییه مانوس کردن مردم با قران کریم است و به همین دلیل است که امسال مسابقات قرآنی را مشروط به یک شرایطی کرده‌ایم از جمله شروط سخت حضور در این مسابقات ارتقا نسبت به گذشته، آموزش گرفتن افراد است و لذا ما بهای بسیاری به آموزش دادیم و به همین دلیل مسابقات قرآنی امسال نسبت به سالیان گذشته فوق‌العاده ارتقا پیدا کرده‌است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته حد نصاب نمراتی که افراد امتیاز می‌آوردند و پذیرفته می‌شدند 65 بود ولی امسال با سخت‌گیری‌هایی که هیئت داوران داشتند، حد نصاب نمرات به 80 رسیده‌است و این یعنی معاونین و روسای قوه قضاییه در سراسر کشور تلاش کردند و آموزش را فراگیر کردندو الحمدالله آموزش در حال توسعه است و به همین ترتیب سال‌های آینده با قوت بیشتری پیش می‌رویم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: مساله آموزش و همگانی‌تر کردن آموزش نسبت به دوره‌های قبل را جدی‌ بگیرند و ما در مسابقات سال آینده این امتیاز مثبت را جدی‌تر خواهیم گرفت.

وی افزود: امسال دوره‌های آموزشی و شرکت در مسابقات فراگیرتر شده‌است و حضور شرکت‌کنندگان در سراسر کشور امسال به بیش از 15 هزار 800 نفر رسیده‌است؛ هر سال چهار دوره مسابقات استانی، شهرستانی،منطقه‌ای و کشوری داشتیم و امسال برای این‌که بتوانیم استانداردهای مسابقات را ارتقا دهیم و هم‌چنین به عدالت نزیک‌تر کنیم و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم، شکل مسابقات منطقه‌ای را غیرحضوری کردیم و با این تغییر حداقل 600 میلیون تومان صرفه‌جویی کردیم.

صادقی بیان کرد: در این دوه مسابقات 12 رشته برای خانم‌ها و آقایان در رده سنی بزرگسالان و زیر16 سال داشتیم؛ حفظ یک جزء تا 30 جزء قران کریم، اذان‌گویی، قرات، ترتیل، حفظ موضوعی و مفاهیم از جمله این رشته‌ها است و لذا امسال به مسائل مفهومی و محتوایی توجه بیشتری شده‌است و افرادی که در تفسیر و مفاهیم شکت می‌کنند می‌توانند در رشته‌های دیرگ مثل قرائت، ترتیل و.. شرکت کنند.

وی با اشاره به این‌که مسابقات امسال بسیار آبرومندانه برگزار شد، ادامه داد: باید کاری کنیم که پردازش به قران کریم، انس با قرآن کریم جزء ارزش‌های اداری ما به طور رسمی قرار بگیرد و لذا اصل آن است که از کتاب خدا غافل نشویم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: مقام معظم رهبری قرآن کریم را هادی و امام خود قرار داده‌است و ما نیز باید به او اقتدا کنیم و امام را هادی و راهنمای خود قرار دهیم و لذا امام مکتوب با امام ناطق باید همراه هم باشند تا معنای درست بدهد تا مسیر درست را تشخیص دهیم.

وی اظهار کرد: امروز اگر بخواهیم قرآن را در زندگی خانوادگی، فردی، اجتماعی وسیاسی خود به کار ببریم مسیرش همان مسیری است که رهبری شاخص‌های آن را تعیین می‌کند؛ امروز شیاطین جن و انس و راه مقابله با آن‌ها را با ارائه شاخص‌های قرآنی به ما معرفی می‌کند تا ما بدانیم و بشناسیم و از آن‌ها پرهیز کنیم.

صادقی گفت: خداوند به برکت انقلاب و شهیدان این توفیق را به ما داده‌است تا تمرین کنیم که چگونه قرآن در صحنه سیاست، مبارزه و جهاد می تواند راهنمای عمل باشد، امروز این توفیق به ما داده شده‌است که در دستگاه قضایی بگوییم میزان و معیار عدالت را قران معرفی کرده‌است.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم تا مجازات اسلامی را جدی‌تر بگیریم و مجازات قرآنی را به جای زندان توسعه بدهیم زیرا حجم مجازات‌ حبس در قوانین ما قرآنی نیست و شایسته نظام ما نیست و باید کاسته شود؛ مجرم باید طبق قانون پیگرد و محاکمه و مجازات شود اما خداوند متعال عفو را نیز قرار داده‌ و اگر فردی اصلاح شده‌است و یا در طول دوره محکومیت خود پشیمان شده و توبه کرده‌است، راه عفو او را باز گذاشته‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که عفو گسترده نشان از اوج اقتدار نظام اسلامی و اوج اقتدار قوه قضاییه در این چهل سال است، ادامه داد: باید به این اقتدار افتخار کنیم، امروز هیچ مفسد بزرگی از تیغ تیز شمشیر عدالت در امان نیست.

انتهای پیام

captcha