نبود انسجام؛ چالش جشنواره «تئاتر فجر» با وجود گذشت سی و هفت دوره از آن
کد خبر: 3792033
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

نبود انسجام؛ چالش جشنواره «تئاتر فجر» با وجود گذشت سی و هفت دوره از آن

گروه هنر ــ جشنواره «تئاتر فجر» همچنان با گذشت سی و هفت دوره به انسجام و قوت در بخش‌های اجرایی خود دست پیدا نکرده است.

به گزارش ایکنا؛ سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و شنبه شب 4 اسفندماه، این جشنواره با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد؛ جشنواره‌ای که بنا به اظهارات دبیر و البته سایر مسئولان برگزاری، به رعایت آئین‌نامه جشنواره‌های فجر التزام داشت.

با بررسی سابقه حداقل 10ساله اخیر جشنواره، امری که مشهود است، اینکه همواره در ساختار مدیریتی این جشنواره چهره‌های شناخته‌شده‌ای وجود داشته و دارند که با کمترین تغییری، هر دوره به شکل چرخشی در پست و مناصب خودشان گمارده می‌شوند، روزگاری یکی از آنها دبیر است و در دوره بعد، مدیر بخش بین‌الملل یا یکی از اعضای هیئت داوران. با این وجود و علی‌رغم همه ادعاهای موجود، اما شاهد هستیم که در وجهه عملی این جشنواره، هر دوره با تغییراتی بنیادین همراه است.

در جشنواره اخیر «تئاتر فجر» شاهد بخش‌هایی در جشنواره بودیم که در جشنواره قبل و یکی دو جشنواره پیش از آن به جهت آن‌که دبیر جشنواره اعتقادی به آن نداشت، حذف شدند؛ به طور مثال، فرهاد مهندس‌پور، دبیر سی و ششمین جشنواره «تئاتر فجر»، از بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی صرف نظر کرد با این رویکرد که جشنواره باید اجرا‌محور باشد. اما در جشنواره امسال شاهد هستیم که نه‌تنها این بخش به جشنواره برمی‌گردد، بلکه به شکل مبسوطی نیز به آن پرداخته است.

در جریان جشنواره سی و چهار و سی و پنج «تئاتر فجر»، دبیر جشنواره بخش رادیو تئاتر را از جشنواره حذف کرد، چرا که آن را از جنس جشنواره به عنوان یک رویداد کنش‌گر خارج می‌دید، اما در جشنواره امسال این بخش با تأکید ویژه‌ای دومرتبه به جشنواره برگشت یا در جشنواره سال گذشته براساس نظر دبیرخانه بخش عکس، پوستر و اقلام تبلیغی جشنواره به عنوان بخش زیادی از جشنواره مطرح شد که باید به زمان دیگری موکول شود، اما امسال این اتفاق نیفتاد.

این مسئله در حالی است که عوامل برگزاری جشنواره را همان مدیران قبلی و البته با تغییرات ضربدری در ساختار اجرایی به خود اختصاص داده‌اند و اگر قرار است مواردی که پیش‌تر امتحان خود را به شکل منفی پس داده‌اند، دومرتبه تکرار شوند، باید از ناحیه این افراد نسبت به این نکته که آزموده را آزمودن خطاست، هشدارهای لازم را ارائه کنند.

یادآور می‌شود، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» به دبیری نادر برهانی‌مرند در حال برگزاری است.

انتهای پیام

captcha