خط مقاومت هنری و جهادی در مساجد تشکیل شود
کد خبر: 3792029
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
امام جمعه بوشهر:

خط مقاومت هنری و جهادی در مساجد تشکیل شود

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله صفایی بوشهری گفت: در مساجد استان بوشهر خط مقاومت هنری در سه حوزه خانواده، نونهال و نوجوانان تشکیل شود و این سه حوزه می‌توانند با تشکیل جبهه خط مقاومت اقدام به مقاومت جهادی کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ طی آئینی برنامه «انقلاب به روایت هنر» به مناسبت چهل سالگی انقلاب و به‌منظور تجلیل از هشت هنرمند انقلابی بوشهر، به همت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ــ هنری مساجد، اول اسفندماه در سالن جلسات دفتر امام جمعه بوشهر برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در این مراسم اظهار کرد: هنر زیباترین و بهترین شکل ارائه داشته و یافته فرد است و اگر داشته‌ها و یافته‌ها با نگاه فلسفه هنر در عرصه هنر ارائه نشود، تأثیر نخواهد داشت و به این خاطر است که هنر زیباترین شکل ارائه محصول اندیشه بشر به جامعه اسلامی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه هنر مقوله‌ای رسانا که ارتباط میان هنرمند و جامعه هدف است، افزود: هنر مقوله‌ای است که ابعاد مختلف مبانی فلسفه و هنر تقسیم‌بندی و از آغاز تدوین هنر به شکل دانش‌بنیان، محتواسازی‌ها، سرمایه‌های محتوایی، مدل‌ها و ساخت‌ها تبیین شده است.  

وی اظهار کرد: شاخه بیرونی هنر تأثیرگذاری بالایی دارد و همچنین هنر مرکز مدیریت رفتاری و حوزه مدیریت داخلی بر محور تجسم، خیال و عقل که بر مخاطب متأثر است و هنر را می‌شود با خوبی‌ها بر انسان تأثیر گذاشت و آن کمال الهی است.

امپریالیسم هنری به دنبال تغییر هویت ملی مردم جامعه است

نویسنده کتاب «داستان‌های آسمانی» با بیان اینکه هنر از فضای مجازی و فضای حقیقی و تمامی گونه‌های هنری یک ابزار تأثیرگذار است، تصریح کرد: اکنون هنر در انحصار جهان استکبار است و امپریالیسم هنری به‌دنبال مدیریت فکری جهان و تغییر هویت ملی جامعه و مردم هستند و در نهایت مسیر مقصدشان رسیدن به منابع ثروت کشورها به‌منظور چپاول‌گری است و لذا هنر اکنون اسیر جهان استکبار است.

آیت‌الله صفایی بوشهری بیان کرد: مقوله هنر مقوله ارتباط بوده که ایجاد ارتباط کلامی و غیرکلامی را بین صاحب اثر و مخاطبان ایجاد می‌کند و این در صورتی است که در یک هندسه زیبا باشد و همیشه هنر در همه شاخصه‌های هنری باید مخاطب را به سمتی بکشاند که هنرمند آن سمت را یافته و جامعه را به آن سمت هدایت کند اما در قالب مؤثرترین و زیباترین شکل ممکن و فرد مورد هدف این تأثیر را در زیبایی بیابد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه استقبال هنری به یک هنر کاشف از ویژگی‌های آن جامعه است، افزود: هنر از حیث نما و حوزه بنیادین نظری هندسه‌ای دارد که محصول نظری آن نشان از شخصیت هنری است و هنر با نگاه فلسفه نشان از این دارد که هنرمند داشته‌هایی دارد و آن نگاه ارائه است.

وی ادامه داد: هر نوع هنری باید دارای مبانی نظری، فلسفی و دید جهانی باشد تا بتواند نظری منطبق بر نظرات خود ارائه دهد در حالی که نگاه مؤثر برای جامعه داشته باشد و در تاریخ هنر جهان مؤثرترین هنرمندان کسانی بودند که در حوزه‌های نظری و فلسفه هنر توانمندی لازم داشتند.

امام جمعه بوشهر با تأکید بر اینکه شما نمی‌توانید بدون دو بیتی در جامعه بوشهر زندگی کنید، اظهار کرد: جامعه‌شناسی در بوشهر به این صورت است که مطلب باید کوتاه، رسا و مؤثر بیان شود و به این خاطر است که بوشهر گنج پنهان تولید آموزه‌های شعر است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر بیان کرد: شعر زیباترین نمای بیان برای اظهار داشته‌ها و دانسته‌های یک انسان است.

وی با اشاره به اینکه باید از شعر باید در مسیر هدایت بهره جست، افزود: محتوا، قالب و آهنگ، سه ضلع مؤثر شعر محسوب می‌شود که موجب تولید شعر می‌شود و سرودن و قرائت شعر می‌تواند انسان را به قله‌های رفیع عرفانی هدایت کند و یا انسان را به پرتگاه نیستی سوق دهد.

مسجد یک هدیه آسمانی برای تعلیم آموزه‌های الهی به جامعه بشری است

مؤلف کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» با بیان اینکه مسجد یک جغرافیای آسمانی است که خداوند به زمینیان هدیه داده که تمام آموزه‌های خداوند در جامعه بشری عرضه شود، اظهار کرد: فلسفه وجودی مسجد این است که فضای پیرامونی انسان‌هایی که به آنجا رجوع می‌کنند را به رنگ خدا در آورده و همه را در مدار الهی قرار دهد، که این همان عبودیت است.

خط مقاومت هنری و جهادی در مساجد تشکیل شود

وی افزود: در مساجد استان بوشهر خط مقاومت هنری در سه حوزه خانواده، نونهال و نوجوانان تشکیل شود و این سه حوزه می‌توانند با تشکیل جبهه خط مقاومت اقدام به مقاومت جهادی کنند و می‌بایست هنرهای بومی و سنتی به مانند نغمات آوایی، هنر سنتی، هنر معماری، مجسمه‌سازی و نقاشی و شاخصه‌های هنری استان را به نسل جدید آموزش و به سایر اقشار جامعه معرفی کنید.

قرائت شعر «آوای نماز»

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم، عبدالرضا انصاری، شاعر اهل بیت(ع) و مسئول کانون فرهنگی هنری الرسول‌(ص) روستای هلیله شهرستان بوشهر شعر سروده «آوای نماز» را در محضر آیت‌الله صفایی بوشهری قرائت کرد.

سیده فردوس رضوی

انتهای پیام

captcha