مسئولان تشریفات را کمتر و به فقرا رسیدگی کنند/ به جای دارودرمانی، غذادرمانی کنیم
کد خبر: 3791897
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مسئولان تشریفات را کمتر و به فقرا رسیدگی کنند/ به جای دارودرمانی، غذادرمانی کنیم

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله مکارم در درس خارج خود ضمن بیان توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی و تندرستی با اشاره به فرارسیدن سال جدید تأکید کرد: افراد ثروتمند و مسئولان از تشریفات خود کم کنند و بیشتر به فقرا رسیدگی داشته باشند.

مسئولان تشریفات را کمتر و به فقرا رسیدگی کنند/ توصیه‌هایی برای سلامتیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی اول اسفندماه، در درس خارج خود با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: ایشان فرمودند که بعد از کلمه «لا اله الا الله» هیچ نعمتی بالاتر از عافیت و تندرستی عطا نشده است.

وی با بیان اینکه تا عافیت نباشد انسان هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، تصریح کرد: در ادعیه امام سجاد (ع)، آمده که خدایا من پنج چیز از تو می‌خواهم که اول سلامتی و تندرستی است تا بتوانم به واسطه آن تو را عبادت و اطاعت کنم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سلامتی نیازمند رعایت مواردی از جمله تغذیه است، بیان کرد: اولین کار رعایت تغذیه درست است، سرچشمه بیشتر بیماری‌ها ناشی از پرخوری و بدخوری است؛ کسی می‌گفت در ۵۰ سال اول عمر نخورید تا در ۵۰ سال دوم بتوانید بخورید.

وی با بیان اینکه کم خوردن و تحرک و ورزش بدنی زیاد رمز سلامتی است، افزود: البته وقتی سخن از ورزش می‌شود ذهن سراغ دستگاه‌های جدید می‌رود که غالباً مضر است و بهترین ورزش، پیاده‌روی است.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه براساس اخبار، ۲۵ درصد مردم اضافه وزن دارند، اظهار کرد: فردا دروغ درست نکنند که آقای مکارم گفته گوشت نخورید و حرام است، ولی حتی‌الامکان اگر انسان به سراغ گوشت‌های حیوانی نرود و بیشتر سبزیجات و میوه مصرف کند برای سلامتی او مفیدتر است.

وی افزود: سحرخیزی، تنفس عمیق، کم خوردن، ورزش و پرهیز از غذا‌های گوناگون و رنگین امروزی از مواردی است که رعایت آن موجب حفظ سلامتی انسان است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه گفته می‌شود ۹۰ درصد بیماری‌ها ناشی از استرس است، تصریح کرد: کسانی که توکل و شکرگزاری دارند و امور را به خدا واگذار می‌کنند استرس کمتری دارند و یا ندارند و سلامتی آنان نیز بیشتر است؛ بنابراین ایمان و توکل به خدا تنها در آخرت اثر مفید ندارد، بلکه در دنیای او هم مؤثر است.

وی با بیان اینکه دارو به تعبیر بری افراد سمومی هستند که بعضی اوقات مفیدند توصیه کرد که به جای دارودرمانی، غذادرمانی کنیم به مسائل روز اشاره و بیان کرد: باید امسال با توجه به مشکلات عظیم اقتصادی به فکر خانواده‌های محروم باشیم؛ کسانی که به مسافرت‌های پرخرج می‌روند از آن کم کرده و به فقرا رسیدگی کنند.

این مرجع تقلید افزود: دولتمردان هم تشریفات را کم کنند و به خانواده‌های مستضعف رسیدگی کنند؛ زیرا در فشار مضاعف قرار دارند و اگر می‌خواهیم در سال جدیدی خود و خانواده‌ها سالم باشند باید به دیگران رسیدگی کنند.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها توصیه کنند که سفر‌های پرخرج خارج از کشور را کمتر کنند و بیشتر سفر داخلی بروند؛ گاهی در ایام عید برای این نوع مسافرت‌ها خیلی هزینه می‌شود در حالی که کشور به دلار نیاز دارد و خانواده‌های ضعیف نیز زیاد هستند.

انتهای پیام

captcha