برگزاری سومین دوره همایش علوم انسانی قرآن بنیان به صورت بین‌المللی
کد خبر: 3761471
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

برگزاری سومین دوره همایش علوم انسانی قرآن بنیان به صورت بین‌المللی

دبیر همایش علمی پژوهشی علوم انسانی قرآن بنیان گفتمان‌سازی را یکی از اهداف مهم برگزاری این همایش برشمرد و گفت: از دور بعد همایش را به صورت بین‌المللی برگزار می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: دومین همایش بین‌المللی «علوم انسانی قرآن بنیان؛ لوازم، روش‌ها و شاخص‌ها» ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام بصیری دبیر دومین همایش علمی پژوهشی علوم انسانی قرآن بنیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از برگزاری این همایش در سه محور خبر داد و گفت: این همایش در سه محور «لوازم ، روشها و شاخص‌ها» طی روز‌های ۲۹ و۳۰ بهمن در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود و فراخوان آن هم اعلام شده است.

وی چهار بخش و مرحله برای تحول علوم انسانی برشمرد و گفت: بومی سازی، روز آمد سازی، کار آمد سازی و اسلامی سازی محور‌های مهم تحول علوم انسانی است که ما در دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان قطب علوم انسانی موضوع تحول این علوم را در ابعاد مختلفی بررسی و به دنبال آن هستیم که با ایجاد پژوهشکده تحول علوم انسانی و برگزاری همایش این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

بصیری درخصوص اهداف همایش گفت: برای این همایش اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی در نظر گرفته‌ایم که اولاً در ایجاد ادبیات و گفتمان‌سازی درباره تحول علوم انسانی و خصوصاً بخش اسلامی سازی آن و به طور خاص بحث قرآن بنیان بودن آن این گفتمان سازی و ادبیات‌سازی را درمیان نخبگان ایجاد کرده باشیم.

وی ادامه داد: هدف دیگر این است که به عنوان یک مجموعه‌ای که مرکزیت علوم انسانی را در قالب و اکثریت رشته‌های علوم انسانی داریم در دانشگاه علامه طباطبایی بتوانیم نسبت به این مطلب که یک درخواست نخبگانی است و یک ضرورت علمی و حقیقی و واقعی هست سهم خودمان را تشخیص بدهیم و قدمی در این رابطه برداریم. همچنین هدف سوم این است که بتوانیم آثار اساتید جمع‌آوری و در اختیار عموم فرهیختگان و دانشمندان قرار دهیم.

دبیر همایش علوم انسانی قرآن بنیان بین‌المللی شدن را هدف دیگر دبیرخانه برشمرد و گفت: این همایش به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و قصد داریم در نوبت‌های بعدی آن را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم تا این اندیشه و فکر را در معرض اندیشمندان مختلف مسلمان و غیر مسلمان و در سطح بین‌المللی قرار دهیم و انتقادات را شناسایی و پاسخ دهیم. همچنین تعامل فکری و عملی از دیگر اهداف ما است.

بصیری درباره محور‌های همایش گفت: در این همایش سه محور کلی با موضوعات چیستی، چرایی، چگونگی تحول علوم انسانی در دستور کار است که باید تبیین اهمیت علوم انسانی قرآن بنیان، ضرورت‌ها و لوازم و روش‌های مورد نیاز آن را شناسایی و معرفی کنیم.

وی به محور‌های فرعی همایش اشاره کرد و گفت: این همایش سه محور اصلی لوازم، روشها و شاخص‌ها را دارد که هر یک از این محورها دارای محورهای فرعی است که در ذیل به آنها اشاره می‌شود که در بخش لوازم(نظری و عملی)، شامل: مفهوم شناسی علوم انسانی قرآن بنیان، نسبت انسان شناسی قرآنی و علوم انسانی قرآن بنیان، پیش فرض‌های فلسفی، علمی و فرهنگی علوم انسانی قرآن بنیان، نسبت گرایش‌های مختلف فلسفی با علوم انسانی قرآن بنیان، نسبت میان تحولات اجتماعی و دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان، جریان شناسی مطالعات علوم انسانی قرآن بنیان، نقد مبانی فکری و معرفتی علوم انسانی قرآن بنیان، پیش شرط‌های اجرایی علوم انسانی قرآن بنیان، چشم‌انداز، برنامه‌ریزی و مدیریت در دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان، مدیریت و ساماندهی برای وصول به علوم انسانی قرآن بنیان، تعیین و تبیین اولویت‌های پژوهشی علوم انسانی قرآن بنیان، اصلاح فرآیند‌های آموزشی و پژوهشی، نقش مراکز علمی در دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان با مطالعه موردی در یکی از علوم انسانی از جمله محور‌های فرعی بخش لوازم است.

وی ادامه داد: در بخش روش‌ها موضوعاتی چون تحلیل و نقد روش‌های موجود در علوم انسانی، پارادایم‌های حاکم در دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان، نسبت هرمونتیک متن و علوم انسانی قرآن بنیان، بررسی روش‌های متفکران اسلامی در فهم انسان‌شناسی قرآن، تبیین روش‌های دانشمندان مسلمان برای دستیابی به علوم اسلامی، بررسی روش‌های دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان با مطالعه موردی در یکی از علوم انسانی محور‌های فرعی آن است و در بخش شاخص‌ها موضوعاتی چون شاخص‌های درون متنی و برون متنی علوم انسانی قرآن بنیان، شاخص‌های دانشمندان مسلمان در سنجش علوم انسانی قرآن بنیان، بررسی و نقد شاخص‌های برون دینی علوم انسانی، بررسی شاخص‌های دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان با مطالعه موردی در یکی از علوم انسانی از محور‌های فرعی است.

‌علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق کانال مجازی به نشانی @quran2atu و یا سایت همایش به نشانی www.quran2.atu.ac.ir اقدام کنند. همچنین علاقه‌مندان باید تا تاریخ ۳۰ مهر‌ماه چکیده مقالات خود را به دبیر‌خانه همایش به نشانی quran2.atu@gmail.com ارسال کنند.

انتهای پیام

captcha