شرط صرفه جویی شورا برای بودجه اربعین/ افتتاح حسابی برای جمع آوری کمک های مردمی
کد خبر: 3758320
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

شرط صرفه جویی شورا برای بودجه اربعین/ افتتاح حسابی برای جمع آوری کمک های مردمی

رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت: شفاف سازی و مشارکت شورای پنجم جزو رویکردهای اصلی ارائه لایحه درخواست شهرداری برای انجام هزینه در مراسم اربعین بود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «محمدجواد حق شناس» در توضیح بودجه اختصاص یافته به مراسم پیاده روی اربعین، گفت: بودجه ای که سال گذشته تصویب شد، یک بودجه سالانه بود که در گذشته و از حدود 14 سال از زمان آقای احمدی نژاد با عنوان نمایشگاه عطر سیب شکل گرفت و در طی سال ها انجام شد و در دوران محمدباقر قالیباف نیز به اوج خود رسید.

رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در سه سال آخر مدیریت قالیباف نیز سالانه حدود 7 میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب بودجه تصویب شد، حتی در برخی از سال ها بیش از این میزان بودجه به نمایشگاه اختصاص می یافت که این نمایشگاه عمدتا با برگزاری نمایشگاهی در آستانه ماه محرم در تهران شکل می گرفت  و بیشتر در قالب توزیع بن و کمک به هیات های مذهبی پا می گرفت.

وی توضیح داد: سال گذشته با توجه به کمبود منابع و کاهش چشمگیری که بودجه فرهنگی پیدا کرد، شهرداری تهران، مبلغ 7 میلیارد تومان را کاهش داد و به 4میلیارد و 360 میلیون تومان رساند.

حق شناس تصریح کرد: وقتی در فصل بودجه با محدودیت های بیشتری مواجه شدیم، شورای شهر تهران این مبلغ را اصلاح کرد به 2 میلیارد و 360 میلیون تومان کاهش داد.

رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در شورای شهر این موضوع مطرح شد که برای برگزاری یک نمایشگاه، هزینه کرد این مبلغ، توجیهی ندارد، بنابراین عنوان نمایشگاه عطر سیب را عام تر کرده و در قالب «تکریم مراسم و آیین های عاشورایی» از آن نامبرده شد که می توانست مراسم دیگری نظیر تعزیه ها، حمایت از کتاب و فیلم نامه ها و موارد دیگری را شامل شود و در عین حال اربعین را نیز پوشش دهد.

حق شناس افزود: با توجه به اینکه در 3 سال اخیر شاهد بودیم که طرح هایی در رابطه با اربعین ارائه می شد و جاپایی هم نداشت بنابراین برای اولین بار عنوان «اربعین » در طرح آمد و بودجه عطر سیب هم عملا خیلی محدود شد و هم گستره اش وسیع تر شد و عنوان اربعین نیز به آن اضافه شد و این اصولا ربطی به مصوباتی که سال های قبل دو تا 5 میلیارد تومان و یک 7 میلیارد تومان در دوره چهارم شورا به اربعین اختصاص یافت، را شامل نمی شد.

وی تاکید کرد: امسال برای این روند، شهرداری تهران، عملا برای شفاف سازی و برای اینکه بتواند در تصمیم گیری با شورا مشارکت داشته باشد، به جای اینکه اختصاص بودجه برای مراسم پیاده روی اربعین در قالب طرح که نظرات کارشناسی کمتری دارد، ارائه شود در قالب لایحه ارائه شد البته از محل بودجه ای که در اختیار شهردار بود.

حق شناس با بیان اینکه شفاف سازی و مشارکت شورای پنجم جزو رویکردهای اصلی ارائه لایحه درخواست شهرداری برای انجام هزینه در مراسم اربعین بود، گفت: این لایحه پیشنهاد شد و پس از بررسی در شورا، پیشنهاد شهردار تهران تصویب شد البته با تاکید بر صرفه جویی و شهرداری و اینکه بتواند حسابی را برای جمع آوری کمک های مردمی افتتاح کند.

رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تصویب اختصاص ۱۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین حسینی در صحن شورا، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران باید در عین حال تلاش کنند که این بودجه ها عمدتا در داخل کشور هزینه شود و عمدتا در مسیر تردد زائران تهرانی که شهر مهران است، هزینه شود.

حق شناس افزود: سال گذشته شاهد صرفه جویی حداکثری بودیم از جمله ممنوعیت پرداخت حق مأموریت امیدواریم با همین رویکرد در مراسم پیاده روی اربعین هزینه شود. البته باید توجه داشت افزایش قیمت ارز را نیز داشتیم و مشکلاتی از این دست با این حال انتظار داریم همین روند صرفه جویی را نیز داشته باشد.

اتنهای پیام

captcha