مسابقات قرآن را از موضوعی پروژه‌محور به راهبردی رساندیم/ آماده پاسخگویی به منتقدان
کد خبر: 3758125
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
زمانیان:

مسابقات قرآن را از موضوعی پروژه‌محور به راهبردی رساندیم/ آماده پاسخگویی به منتقدان

گروه مسابقات ــ مسئول تدوین سند ملی مسابقات قرآن جمهوی اسلامی ایران با اشاره به اینکه بنیاد جدید‌التأسیس مسابقات قرآن باعث خواهد شد تا خروجی‌های مسابقات قرآن ملموس‌تر از همیشه شود، گفت: تا پیش از این در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، مسابقات قرآن فقط یکی از پروژه‌های آن مرکز بود و همین باعث می‌شد تا قابلیت‌های مسابقات مورد بررسی بیشتر قرار نگیرد.

مسابقات قرآن را از پروژه‌محوری به یک فرآیند رساندیممصطفی زمانیان، مسئول تدوین سند ملی مسابقات قرآن جمهوی اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد بنیاد جدید‌التأسیس مسابقات قرآن که اخیراً فعالیت خود را آغاز کرده و نیز ضرورت‌های راه‌اندازی چنین ساختاری تحت نظر سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: مسئله از اینجا شروع شد که بعد از چند دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، مجموعه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در دو سال گذشته به این جمع‌‌بندی رسید که هویت و مأموریت مسابقات قرآن بازنگری و راهبردهای جدید برای این مجموعه پیش‌بینی شود.
وی افزود: بر همین اساس مطالعه‌ای تعریف شد که بر پایه آن و با آسیب‌شناسی تجربه بیش از سی دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، با الهام از الگوهای مشابهی که در دنیا در حوزه مدیریت رویدادهای برتر وجود دارد، بتوانیم معماری نوینی برای مسابقات و ساختار آن ایجاد کنیم.
زمانیان با بیان بر اینکه سند ملی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در ستاد عالی مسابقات کشور بر همین اساس تدوین شده است، گفت: در این سند مأموریت، چشم‌انداز، راهبردها و اقدامات دارای اولویت‌ در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته و به تصویب رسیده است. این سند در حال حاضر در مسیر تصویب در کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
مسئول تدوین سند ملی مسابقات قرآن جمهوی اسلامی ایران بیان کرد: در ذیل این سند یک بازمهندسی در ساختار و سازمان مجری برگزاری مسابقات تعریف شده و بنابراین مسابقات قرآن جمهوری اسلامی از ذیل مأموریت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف جدا می‌شود تا به عنوان یک نهاد تخصصی مستقل، برگزاری آن را برعهده داشته باشد.
زمانیان با تأکید بر اینکه در حال حاضر برگزاری مسابقات تنها یکی از پروژه‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: براساس آنچه در سند آمده است، قرار شد تا تغییر ماهیت اتفاق بیفتد و یک نهاد مشخص به اسم بنیاد مسابقات قرآن مجری برگزاری مسابقات شود.
وی در ادامه اظهار کرد: آن چیزی که در بلندمدت برای این موضوع در نظر گرفته شده است، این است که بتوانیم این کار را به یک هویت کاملاً مستقل تبدیل کنیم تا بتواند سایر مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای مسابقات را دنبال کند.
مسئول تدوین سند ملی مسابقات قرآن جمهوی اسلامی ایران در ادامه در مورد ضرورت‌های تعریف این ساختار در مقابل وجود مرکز امور قرآنی که مسابقات را پیش از این برگزار می‌کرد، گفت: مسئله اصلی این است که تا پیش از این و در شرایط فعلی، مسابقات قرآن به عنوان یک پروژه در بین برنامه‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف قرار گرفته بود. در حالی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مجموعه‌ای از برنامه‌ها و مأموریت‌ها را به عنوان یک نهاد زیرمجموعه سازمان اوقاف برعهده دارد و موضوع مسابقات فقط یکی از فعالیت‌ها بوده است.
زمانیان بیان کرد: نکته مهم‌تر این بود که بخش قابل توجهی از سیاست‌ها و راهبردهایی که برای خود مسابقات در نظر گرفته شده بود نیز در قالب یک پروژه کوتاه مدتی به عنوان مسابقات بین‌المللی قرآن، که در یک مقطع زمانی مشخص خاص برگزار می‌شود، قابلیت اجرا پیدا نمی‌کرد.
وی گفت: اگر ساختار رویدادهای معتبر بین‌المللی همچون المپیک یا اسکار و ... را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که در آن رویدادها نیز برخورد پروژه‌محوری با آن مسابقات وجود ندارد.
مسئول تدوین سند ملی مسابقات قرآن جمهوی اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است در ساختار جدید شاهد اتفاقات جدیدتر باشیم و خروجی مسابقات ملموس‌تر از قبل شود؟ گفت: قطعاً همین گونه خواهد بود و سند مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 15 راهبرد مشخص در حوزه‌های مختلف است. مأموریت این سند حمایت از میراث معنوی مسابقات به عنوان اصلی‌ترین دستاورد حوزه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین‌المللی است. این عنصر نیاز به تبیین و تشریح دارد تا ارکان مختلف درگیر آن شوند و فعالیت‌های بین‌المللی که در سند ذکر شده انجام شود.

وی در پایان از رسانه‌هایی چون ایکنا خواست تا درباره این بنیاد نشست‌ تحلیلی برگزار کنند و اعلام کرد که آماده پاسخگویی به نقدها و پرسش‌ها درباره بنیاد مسابقات قرآن است.

انتهای پیام

captcha