زمزمه‌های عارفانه‌ای كه تا ابد ماندگار شد/ امام سجاد(ع)؛ میراث‌دار مکتب عاشورا
کد خبر: 3748904
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

زمزمه‌های عارفانه‌ای كه تا ابد ماندگار شد/ امام سجاد(ع)؛ میراث‌دار مکتب عاشورا

گروه اجتماعی ـ با گذشت ۱۴۰۰ سال هنوز هم زمزمه‌های عارفانه‌اش زینت‌بخش محافل عشق و بندگی سالکان طریق حق و حقیقت است. امامی که میراث‌دار مکتب عاشورا شد و به بهترین وجه ممکن، این مکتب را حفظ و نشر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، با گذشت 1400 سال هنوز هم زمزمه‌های عارفانه‌اش زینت‌بخش محافل عشق و بندگی سالكان طریق حق و حقیقت است. آن هنگام كه با چشمانی گریان و دلی لرزان، دست‌ها را به سوی آسمان بلند می‌كرد و عاشقانه‌ترین و ناب‌ترین نواهای عرفانی را زمزمه می‌كرد، به خوبی می‌دانست كه در این شرایط تنها راهی كه می‌تواند دین خدا را حفظ كند، همین روش است.

میراث‌دار عاشورا به راز و نیاز با معبود روی آورد
او را به سبب عبادت‌های فراوان و سجده‌های طولانی و زمزمه‌های ناب و نغز عارفانه‌اش، سیدالساجدین و امام سجاد(ع) می‌نامند؛ امامی كه میراث‌دار مكتب عاشورا شد و به بهترین وجه ممكن، این مكتب را حفظ و نشر داد.
خطبه‌های امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا یكی از مستندترین و به‌حق‌ترین خطبه‌هایی است كه در طول تاریخ آمده است و چه كسی بهتر از او و حضرت عقیله بنی‌هاشم(س) می‌توانست پیام عاشورا را به تمام انسان‌ها و نسل‌ها منتقل كند.
تمام ائمه اطهار در طول زندگانی مباركشان شیوه‌ای برای مبارزه با حكومت ظلم و جور زمان خودشان داشتند و شیوه مبارزاتی حضرت زین‌العابدین، علی‌ بن‌حسین(ع) در آن شرایط خفقان شدید بعد از عاشورا، روی آوردن به دعا بود و از این طریق ناب‌ترین و نغزترین راه‌های رسیدن به كمال و بندگی و دستیابی به مكتب حق و حقیقت را برای بندگان ترسیم كرد.

امام سجاد(ع) نمونه مجسم و عینی قرآن بود
آن حضرت انسانى کامل و برگزیده حق و در همه جهات اخلاقى، عبادى و علمى به اوج کمال رسیده و نمونه مجسم و عینى قرآن و رسول خدا(ص) بود.

اشاره به شرایط بعد از عاشورا
شرایط بعد از عاشورا بدین صورت بود كه بنی امیه انحرافی را در محتوای اسلام آن روز ایجاد كرده بودند و این انحراف‌ها را وارونه جلوه می‌دانند و به دنبال دگرگونی اسلام بودند به طوری كه در زمان امام سجاد(ع) مدینه و مکه به‌عنوان حرمین شریفین مرکز انواع فسق و فجور و گناه و محرمات الهی بود و امام سجاد(ع) این دگرگونی محتوایی را می‌بیند.
در آن زمان خروج مردم از صحنه رخ داده بود و دنیاداری تمام مسلمانان را به خود مشغول كرده بود به طوری كه امام سجاد(ع) فرمودند بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از رحلت پیامبر(ص) تعداد یاران ما در مکه و مدینه به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد و این نشان می‌دهد که جامعه چه فاصله ای با مبدأ اصلی خود پیدا کرده بود.
اما آن امام همام رسالت خود را با دعا در این شرایط آغاز كردند و در طول 34 سال دوران امامتشان به حدی توانستند در كارشان موفق شوند كه این تعداد 20 نفر به هزاران نفر رسید به طوری كه در روز تشییع جنازه مباركشان در مدینه حتی یك نفر در خانه نماند و همه مردم شهر در مراسم تشییع ایشان حضور داشتند.

متمم مكتب امام حسین(ع) توانست زمینه رشد علوم اهل بیت(ع) را فراهم كند
فضایی که بلافاصله بعد از امام چهارم آماده شده بود، به‌گونه‌ای بود که در زمان آغاز امامت امام محمد باقر(ع)، دوران رشد و بسط علوم اهل بیت(ع) آغاز شد و بدین طریق بود كه امام سجاد(ع) توانست زمینه را برای رشد مكتب تشیع آماده كند و بدین طریق بود كه به آن حضرت متمم مكتب امام حسین(ع) و نهضت عاشورا نیز می‌گویند.

ادب دعا در صحیفه سجادیه آورده شده است
گنجینه بسیار ارزشمند صحیفه سجادیه از امام سجاد(ع) كه شامل ریزترین، دقیق‌ترین و پرارزش‌ترین نکات اخلاقی و عرفانی مورد نیاز تمام انسان‌هاست امروز به عنوان یكی از متقن‌ترین سندها در طول تاریخ در دستان شیعیان است و به حق می‌توانیم ادعا کنیم که اگر این صحیفه مستند در اختیار شیعه نبود، شیعه نمی‌دانست که چگونه با خدا سخن گوید لذا ادب دعا از صحیفه سجادیه برای ما باقی مانده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و همچنین شهادت سیدالساجدین، امام زین‌العابدین(ع) گفت: نقش خطبه‌های امام سجاد(ع) یك نقش بسیار پررنگ و بی‌بدیل در ماندگاری حماسه عاشورا و به ثمر نشاندن خون سیدالشهدا(ع) است.

امام سجاد(ع) با دعا نظام تربیتی شیعی را پایه‌گذاری كرد
وی با بیان اینكه‌ امام سجاد(ع) بعد از عاشورا، با دعا و ادعیه‌های خویش عملاً نظام تربیتی شیعی را پایه‌ریزی كرد، افزود: بسیاری از معارف اسلامی در مضامین بلند صحیفه سجادیه آمده است به طوری كه امروز این كتاب، یك منبع بسیار غنی برای علاقه‌مندان راه حق و حقیقت است.

اشاره به اقدامات امام سجاد(ع) برای حفظ مكتب عاشورا
عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینكه امام سجاد(ع) اقدامات متعددی را برای حفظ و نگهداری مكتب عاشورا انجام داد به برخی از این اقدامات اشاره كرد و گفت: گریه مداوم بر حضرت سیدالشهدا(ع)، یادآوری وقایع عاشورا، توصیه حضرت به زیارت امام حسین(ع) و سجده بر تربت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و سفارش بدان از جمله اقدامات آن حضرت برای حفظ مكتب عاشورا بود.

دعاهای امام سجاد(ع) مبارزه‌ای آرام و ریشه‌كن بود
رصاف با تصریح اینكه خطبه‌های امام سجاد(ع) در کوفه و شام و مدینه و مبارزات پیگیر آن حضرت در دوران حیاتشان بیشترین اثر در افشای چهره امویان داشت، گفت: با توجه به جو خفقانی که از سوی دستگاه اموی در جامعه به وجود آمده بود، امام سجاد(ع) نمی‌توانست اقدام صریحی علیه نظام کند، لذا امام در عرصه دعا وارد مبارزه شد. دعاهای امام در عین اینکه حرکتی اخلاقی بود مبارزه‌ای آرام ولی ریشه‌کن کننده با دشمن به شمار می‌رفت.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین به شهادت آن حضرت اشاره كرد و گفت: دستگاه اموی با گذشت زمان به شیوه‌های مبارزاتی امام سجاد(ع) پی برد و دریافت که ادامه حیات امام با شرایط و اوضاع زمامداری آن‌ها نمی‌سازد لذا تصمیم به قتل آن حضرت گرفتند.
وی ادامه داد: به طور كلی دستگاه اموی به دلیل ترس از وسعت نفوذ كلام امام، بغض و حسادت، افشاگری ایشان درباره عاشورا و ترس از قیام آن حضرت را به شهادت رساندند.
انتهای پیام

captcha