«دف نوای رحمت»؛ جشنواره‌ موسیقی در ستایش آفریدگار و نعت پیامبر(ص)
کد خبر: 3739370
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
در نشست خبری عنوان شد؛

«دف نوای رحمت»؛ جشنواره‌ موسیقی در ستایش آفریدگار و نعت پیامبر(ص)

گروه هنر ــ «دف نوای رحمت» که با تکیه بر ساز دف هشتمین سالی است که برگزار می‌شود، هر کجا نوای دف به گوش می‌رسد همواره باید توقع حمد و ستایش خداوند و نعت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و خاندان عصمت و طهارت را نیز توقع داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛  نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی «دف نوای رحمت» پیش از ظهر امروز شنبه 27 مرداد با حضور امین مرادی؛ مدیر حوزه هنری استان کردستان، بیژن کامکار به نمایندگی از هیئت داوران جشنواره و محمد زرویی نصراباد؛ مدیرعامل مؤسسه «سپهر سوره هنر» در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

امین مرادی در ابتدای این نشست با اشاره به سفر خیر و برکت مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال 88 به استان کردستان گفت: سفر معظم‌له به این استان در آن سال نقطه عطفی در عرصه فرهنگ و هنر کشور و به ویژه منطقه غرب ایران به شمار می رود که منجر شد تا مجموعه‌ای از جریانات فرهنگی و هنری به واسطه قدوم ایشان و از جمله جشنواره «دف نوای رحمت» در استان کردستان و سنندج پایه‌گذاری شود.

مدیر حوزه هنری استان کردستان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در خلال آن سفر و در میدان آزادی سنندج، فرهنگی بودن این استان را به عنوان مدال افتخاری در استان‌های غربی کشور برشمردند که در کنار جریان‌سازی فرهنگی که بر محور این استان به راه افتاده است و انواعی از مظاهر هنر ایرانی به این واسطه متبلور شده است، توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌سازی را نیز در این عرصه مطلوب ارزیابی کردند.

مرادی تصریح کرد: جشنواره «دف نوای رحمت» را که ما از سال 93 به شکلی پی در پی و براساس نیاز استان و مطالبه به‌حق هنردوستان و هنرمندان عرصه موسیقی برگزار می‌کنیم یکی از پیامدهای مثبت و پر برکت تعریف و تمجیدی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بودند.

مدیر حوزه هنری استان کردستان در ادامه در مورد زمان برگزاری این جشنواره گفت: 31 مرداد و همزمان با عید سعید قربان این جشنواره با حضور 250 هنرمند دف‌نواز از سراسر کشور در سه بخش گروه‌نوازی، تکنوازی و مولودی‌خوانی در سنندج آغاز به کار خواهد کرد و جمعه 2 شهریور ساعت 10 صبح اختتامیه این جشنواره در پردیس سینمایی بهمن سنندج با تقدیر از برگزیدگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر کجا نوای دف به گوش می‌رسد همواره باید توقع حمد و ستایش خداوند و نعت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و خاندان عصمت و طهارت را نیز توقع داشت گفت:  جشنواره «دف نوای رحمت» در حقیقت تشویق به همدلی، همبستگی و بسط و گسترش جریان‌های سنتی در عرصه موسیقی با تکیه بر اصل فقاهت برای جلوگیری از برخی نگاه‌های متحجرانه و دُگم به موازین و دستورات اسلامی است.

مرادی در پایان سخنان خود گفت: در مراسم اختتامیه این جشنواره همچون سنوات گذشته یک آئین نکوداشت خواهیم داشت که برای این دوره آئین نکوداشت و تجلیلی از یکی از مفاخر موسیقی و آواز یعنی استاد صدیق تعریف را در نظر داریم که برگزار کنیم و البته همانطور که گفته شد به برگزیدگان این جشنواره به تشخیص هیئت داوران متشکل از فریدون شهبازیان، عماد توحیدی و علاء‌الدین یاسینی و بیژن کامکار، جوایزی نیز تعلق خواهد گرفت.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست بیژن کامکار؛ هنرمند نوازنده سازهای ایرانی و عضو هیئت داوران این جشنواره با اشاره به مثبت و پُرفروغ بودن این جشنواره در تعالی و رونق‌بخشی به موسیقی سنتی گفت: روزی که من برای نخستین‌بار ساز دف را در جریان اجراهای موسیقی احیا کردم کمتر کسی این تصور را داشت که دف، سازی ایرانی باشد. آن زمان من آرزو داشتم که هزاران نفر برای نوازندگی دف تربیت بشوند اما اکنون شاهد هستیم که به جرئت میلیون‌ها نفر در جهان مشغول دف نوازی هستند.

کامکار برگزاری جشنواره «دف نوای رحمت» را ریشه‌دار دانست و گفت: این جشنواره پیشتر در قالب جشنواره ذکر الذاکرین پیگیری می‌شد و اکنون به عنوان جشنواره‌ای که هدف اصلی از آن پرداختن به مضامینی اسلامی در منقبت پیامبر اسلام و خاندان ایشان است در حال برگزاری است.

این نوازنده سازهای سنتی موسیقی ادامه داد: البته باید به نکته دیگری نیز اشاره کنم و آن اینکه متأسفانه این جشنواره هم همانند بسیاری از جشنواره‌ها با برگزاری اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان به حال خود رها می‌شود در حالیکه باید ستاد جشنواره با شناسایی استعدادهای جوان در این عرصه سعی در هدایت درست آنها داشته باشد، این امر مستلزم برگزاری ورک‌شاپ و مسترکلاس‌هایی در این زمینه است.

کامکار در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم برگزاری این جشنواره و فراگیری آن سبب شود تا ما به عنوان هنرمند و مخاطبان به‌عنوان هنردوست، پی به اهمیت سازهای ایرانی برده و اعتبار به این حوزه بازگردد، دف در عین مهجوریت چند ساله اما همچنان بست‌نشین بوده و باید به این باور برسیم که دف همواره به کمک سازهای ایرانی آمده است و جایگزینی برای سازی همچون تنبک نبوده است.

در پایان این نشست همچنین محمد زرویی‌نصرآباد؛ مدیر عامل مؤسسه «سپهر سوره هنر» نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: ورود این مؤسسه به ساختار اجرایی این جشنواره در قالب‌هایی همچون ساخت تیزر، مستند و تندیس جشنواره خواهد بود. تیزر جشنواره که از امروز در صفحه اینستاگرام جشنواره رونمایی خواهد شد را محمدسعید نقاشیان ساخته است، تندیس جشنواره را که در اختتامیه شاهد رونمایی آن خواهید بود را اسغر یوزباشی طراحی و ساخته است.

وی ادامه داد: ما همچنین با توجه به نکوداشت استاد صدیق تعریف، مستند پرتره‌ای از ایشان ساخته‌ایم که رونمایی خواهد شد و البته این جشنواره بخش جنبی نیز خواهد داشت که طبق برنامه در عمارت خسرواباد سنندج برگزار خواهد شد.

زرویی‌نصرآباد تصریح کرد: باید اینجا به این نکته مهم اشاره کنم که جشنواره «دف نوای رحمت» دستاوردهای خوبی به همراه داشته است، از ثبت جهانی ساخت دف به نام کردستان تا هم‌نوازی هزار دف نواز با نام «هزار دف» که در جهان بی‌نظیر است.  

مدیرعامل مؤسسه «سپهر سوره هنر» در پایان گفت: این جشنواره برای دومین سال است که بین المللی برگزار می‌شود اما امسال ما به دلیل نوسانات قیمت ارز تنها از حضور یک گروه آن هم از اقلیم عراق (سلیمانیه) برای حضور در جشنواره دعوت کرده‌ایم که البته 4 گروه خارجی مدنظرمان بود که محقق نشد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام   

    

captcha