رتبه اول از آن قاریان همیشگی/ جهش تازه‌ای در رشته قرائت به وجود نیامده است
کد خبر: 3739164
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
محبی عنوان کرد:

رتبه اول از آن قاریان همیشگی/ جهش تازه‌ای در رشته قرائت به وجود نیامده است

گروه فعالیت‌های قرآنی - قاری ملی و داور مسابقات قرآن در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه در رشته قرائت ترتیل و تحقیق باز هم قاریان همیشگی رتبه اول را کسب می‌کنند که سال‌های قبل نیز رتبه آوردند، افزود: در حال‌حاضر جهش تازه‌ای در رشته قرائت ترتیل و تحقیق به وجود نیامده است.

جهش تازه‌ای در رشته قرائت بوجود نیامده/ برگزاری دوره‌های آموزشی، به مراکز استان‌ها محدود نشود

عائده محبی، قاری ملی و داور مسابقات قرآن در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: نوع ارائه قرائت قاریان رشته ترتیل نشان از تمرین مستمر آنان در طول سال دارد و نشان می‌دهد که از تجربیات خود به درستی استفاده کردند، ولی سطح مسابقات را نمی‌توان از قبل تعیین کرد.

رشد شایسته قاریان شهرستانی
وی تصریح کرد: در قرائت ترتیل بچه‌ها وضعیت همیشگی را نداشتند، برخی از بچه‌ها خوب کار کردند، قرائت تعدادی از قاریان شهرستان‌ها حاکی از رشد خوب و شایسته قاریان شهرستانی است. مسابقات قرآن تنها انگیزه‌ای است تا افراد علاقه‌مند به مباحث قرآنی رشد کنند اما در نظر داشته باشند ارائه تلاوت خوب تازه اول راه است و باید در آیات تدبر کرده و پس از آن در زندگی عملیاتی کنند.

جهش تازه‌ای در رشته قرائت بوجود نیامده است
محبی اظهار کرد: در رشته قرائت ترتیل و تحقیق باز هم قاریان همیشگی رتبه اول را کسب می‌کنند که سال‌های قبل نیز رتبه آوردند، در حال‌حاضر جهش تازه‌ای در این رشته‌ها به وجود نیامده است، اما برخی از دوستان در شهرستان‌های دیگر نسبت به سال‌های قبل پیشرفت کردند که اگر مورد توجه قرار گیرند آینده درخشانی را خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه کسب رتبه دوم قرائت توسط قاری از آشتیان گواه بر رشد قاریان شهرستانی است، اضافه کرد: قرائت آنان خوب بود اما جا برای تمرین و پیشرفت بیشتر وجود دارد. یکی از ضعف‌ها این است که اوقاف به عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات فعالیت خاصی در این زمینه انجام نمی‌دهد. برگزاری مسابقات یک سوی برنامه‌های قرآنی است و تمرین و آموزش سوی دیگر.

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی بصورت سالانه
محبی با بیان این مطلب که برگزاری دوره آموزشی ویژه راه‌یافتگان به مرحله استانی و کشوری اقدامی قابل تقدیر است، اظهار کرد: در این دوره‌ها متسابقان از اساتید راضی بودند اما مدت‌زمان آن کوتاه بود، وقتی کار فشرده می‌شود و قرار است کلاسی که در طول سال برگزار می‌شود در یک روز فشرده برگزار شود، قطعا خروجی لازم را نخواهد داشت، اگر کلاس‌ها در طول سال برگزار شود علاوه بر ایجاد ارتباط خوب بین استاد و شاگرد، شرکت‌کنندگان راحت‌تر تلاوت می‌کنند.
داور مسابقات قرآن اضافه کرد: در این دروه‌ها بهترین اساتید می‌آیند اما نه شاگرد فرصت کافی دارد و نه استاد. متسابق اگر بخواهد تغییرات را ایجاد کند ممکن است دچار تناقض شده و گاه قسمتی از آنچه را هم می‌داند از دست بدهد. اگر دوره‌‌های مستمر برگزار شود، اثر بهتری داشته و از حضور چهره‌های تکراری در مسابقات جلوگیری می‌شود.

تمرکز دوره‌های آموزشی نباید تنها به مراکز استان‌ها محدود شود
قاری ملی در پایان اظهار کرد: برای تشویق شرکت‌کنندگان مرحله مقدماتی تستی گرفته شود تا استعدادهای آنان در رشته‌های مختلف شناسایی و تقویت شود. برای شرکت قاریان و حافظان شهرستانی باید انگیزه ایجاد کرد تا بتوان از حضور آنان در عرصه‌های مختلف قرآنی به نحو شایسته استفاده کرد، تمرکز دوره‌های آموزشی نباید تنها به مراکز استان‌ها محدود شود، چرا که نخبگان قرآنی گاه از دل روستائیان می‌جوشند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha