به گزارش ایکنا؛ حج مكانيسمى درون دينى و ذاتى در اسلام براى تقويت ايده امت اسلامى براساس تقويت هويت دينى فراتر از مرزها و تشخص هاى ملى و فرهنگى است. يكى از كاركردهاى حج، تقويت امت اسلامى است. حج با تكيه بر عناصر مشترك هويتى مسلمانان و تقويت و تعميق آنها، تفاوت هاى فرهنگى و مرزهاى جغرافيايى را از بين مى برد تا همه مسلمانان را با ملاك هويتى جديدى در مفهوم متعالى «امت اسلامى» منسجم كند. به عبارت ديگر حج از مناسک و آئين مذهبى به عنوان نمادى براى مرزبندى اجتماعى استفاده كرده و مسلمانان را متوجه اين ويژگى و ملاك هويتى مى كند.
حج با ايجاد پيوستگى در تاريخ اديان توحيدى در مكه و كعبه كه نماد و تجسم توحيد است و همچنين در معرض قرار دادن سابقه تمدنى تاريخ اسلام، تلاش مى كند مسلمانان را در بستر تاريخ اسلام متوجه تشابهات اساسى و بنيادين کرده و هويت تمدنى آنها را تقويت كند. همين مرزبندى و تقويت ايده هاى هويت دينى است كه جريان بيدارى اسلامى را قوى تر و منجسم تر از هميشه در مسير اعتلاى هويت و تمدن اسلامى پيش مى برد.
فرايند حج در تقويت امت اسلامى
حج به عنوان عبادتى جهان شمول كه از ابعاد سياسى و اجتماعى عميقى در كنار ابعاد فقهى و عرفانى برخوردار است، از ظرفيت هاى گسترده، عميق و بى بديلى در تقويت ايده امت اسلامى نيز برخوردار است. برآورد اين ظرفيت ها را مى توان در تقويت شخصيت دينى مسلمانان در بستر تمدن اسلامى دانست كه فراتر از هويت ها و تشخص هاى ملى و فرهنگ هاى منطقه اى است.
ظرفيت هاى حج براى تقويت امت اسلامى را مى توان در پنج عرصه سياسى، ارتباطى، فقهى، اخلاقى و اقتصادى مشاهده كرد. به عبارت ديگر از اين پنج طريق، هويت دينى در حج فراتر از هويت هاى ملى و جغرافيايى تقويت مى شود.
همگرايى سياسى
حج يكى از مهمترين جلوه هاى سياسى و اجتماعى اسلام است كه بنا بر تقويت نقاط مشترک در سطوح ايدئولوژيك و سياسى دارد. حج با تداعى قبله مشترك، خداى مشترك (توحيد) و كتاب مشترك، اهداف مشتركى را براى مسلمانان ترسيم مى کند و از اين طريق مسلمانان را در سطح ايدئولوژيك به اتحاد فرا مى خواند. به اين ترتيب وحدت ايدئولوژيك شكل مى گيرد.
همگرايى ارتباطى (تقويت روابط بين الملل مسلمانان)
يكى از راه هاى تقويت امت اسلامى در حج، تقويت روابط بين مسلمانان است. در حج مسلمانان از نقاط مختلف جهان با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف شركت مى كنند كه همه آنها در بستر گرايشات و تعاملات دينى قرار مى گيرد. به اين ترتيب حج عرصه فرهنگى و اجتماعى را نيز براى تقويت امت اسلامى مهيا مى كند و تقويت ارتباطات بين مسلمانان را زمينه همگرايى فرهنگى قرار مى دهد.
همگرايى فقهى (مناسك وحدت بخش)
مناسك حج مانند مناسكى وحدت بخش است كه مرزهاى ملى، فرهنگى، نژادى، سياسى و دينى را درنورديده و همه مسلمانان را در قالب امتى واحد به تصوير مى كشد. حج از اين نگاه، مراسمى است كه به واسطه اجراى هم شكل مناسک و ايجاد فضاى جماعت واره، روح برابرى و برادرى انسانى و وحدت بنيادين مسلمانان را نمادينه كرده و آن را ارتقا مى بخشد.
در اسلام، حج مهمترين و بزرگترين اجتماع انسانى است كه هرسال اتفاق مى افتد و در اين گردهمايى بزرگ دينى، مردم از كشورها و فرقه هاى مختلف اسلامى در كنار هم به انجام مراسم مذهبى مى پردازند. مراسم حج خصوصياتى از جمله تعامل مسلمانان با هم و تبادل نظر در مسايل اساسى اسلام، تمرين مدارا و رفتارهاى محبت آميز و برائت از استعمار و استكبار را دارد.
همگرايى اخلاقى (زمينه هاى اخلاقى امت اسلامى)
علاوه بر جهات ارتباطات بين فرهنگى و ميان فردى و همچنين جهات فقهى و مناسكى حج كه مى توان آنها را در بستر هويت دينى در راستاى ايجاد وحدت ايدئولوژيك، فقهى و سياسى تحليل كرد، فضاى كلى اخلاقى، تربيتى و عرفانى حج را نيز مى توان در اين راستا تحليل کرد.
حج تنها يك عبادت محض و خودسازى بدون توجه به جامعه سازى نيست و در عين ارتقاى اخلاقى، مؤثرترين وسيله براى پيشبرد اهداف سياسى است. اختلاط «عبادت» و «سياست، اقتصاد و ...» در حج است كه باعث شده در روايات، از كعبه به عنوان عامل ثبات بخش دين بر روى زمين ياد شود؛ زيرا به تعبيرى، روح عبادت، توجه به خدا و روح سياست، توجه به خلق خداست.
همگرايى اقتصادى (وحدت آفرينى ابعاد اقتصادى حج)
حج در كنار ابعاد و كاركردهاى اخلاقى و اجتماعى، از جهات اقتصادى نيز قابل توجه است؛ چنانكه در آيات و روايات نيز به كاركردهاى اقتصادى حج پرداخته شده است. به نظر مى رسد اين فرصت هاى اقتصادى حج، زمينه بسيار مناسبى براى وحدت مسلمانان باشد؛ چنانكه اتحاديه اروپا كه بر مدار همكارى اقتصادى شكل گرفت، در ادامه به تعاملات سياسى و فرهنگى و ايجاد نوعى هويت فراملى منجر شده است.
كشورهاى اسلامى به دليل وجود نظام هاى سياسى گسترده و يكپارچه در قرون گذشته، از پيشينه تاريخى و فرهنگى مشتركى برخوردارند. افزون بر اين دين مشترک، قدرت فوق العاده اى در ايجاد اتحاد و همگرايى بين كشورهاى اسلامى ايجاد كرده است.
از نظر اقتصادى نيز وجوه مشترک در اين كشورها زياد است. غالب اين كشورها نفت خيز، توليدكننده نفت و داراى نيروى كار فراوان هستند و از نظر جغرافيايى، بيشتر اين كشورها در آسيا و به خصوص منطقه خاورميانه قرار دارند كه به صورت نسبى از مزيت قرب مسافت برخوردارند كه هزينه دادوستدهاى اقتصادى را كاهش مى دهد.
انتهای پیام