خبر تاثیرگذار با حکمت، قول سدید، موعظه حسن و جدال احسن همراه است
کد خبر: 3736430
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
در نشست روز خبرنگار مطرح شد؛

خبر تاثیرگذار با حکمت، قول سدید، موعظه حسن و جدال احسن همراه است

گروه جامعه ــ خبری می‌تواند تاثیرگذار و در جهت‌دهی افکار عمومی مؤثر باشد که با حکمت، قول سدید، موعظه حسن و جدال احسن همراه شود خبرنگاران برای هدایت افکار عمومی جامعه باید تلاش کنند، لذا خبرنگاران باید مسیر را به گونه‌ای دنبال کنند که دشمنان نتوانند به تاثیر روی افکار عمومی جامعه، برسند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز دوشنبه ۱۵ مرداد‌ماه با حضور در خبرگزاری شبستان ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار بهانه‌ای است برای اینکه به کار خبرنگاری به‌عنوان یک شغل پرمشغله نگاه کنیم و از مشقت‌های آن با خبر شویم.

وی با بیان اینکه خبرنگاری یکی از مشاغل پرخطر دنیا است، ادامه داد: خبرنگاران به‌طور مداوم استرس دارند تا بتوانند خبر را به کامل‌ترین شکل و با کوتاه‌ترین حجم کلمات و تیتر و لید ارسال کنند. امروز در دنیا به شغل خبرنگاری به شدت احترام گذاشته می‌شود و یکی از مشاغل با اهمیت است که از لحاظ سیاسی در حد پست‌های مهم دولتی به حساب می‌آید.

سلطانی‌فر افزود: امسال در آستانه روز خبرنگار از شش رسانه بازدید کردیم و سایر روز‌ها را قصد دارم در شهرستان‌ها بگذرانم؛ شهرستان‌ها به‌توجه بیشتری نیاز دارند و این در حالی است که ما همیشه فقط به تهران پرداخته‌ایم تا یکشنبه به هشت استان کشور سرکشی خواهم کرد. نگاه خاصی به شهرستان‌ها داریم چراکه خط مقدم فرهنگی ما هستند و بنابراین باید نسبت به مسایل و مشکلات آن‌ها توجه داشته باشیم.

‌معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به حوزه رسانه‌های تخصصی سه بعد دارد، که اگر هر کدام از ابعاد مدنظر قرار نگیرد قسمتی از کار لنگ می‌ماند، تصریح کرد: مورد اول توجه به رسانه‌های جدید است؛ بر همین اساس باید شما به عنوان خبرنگار تمام ابزار و امکانات را در اختیار داشته باشید و به تمام اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های روز در این حوزه مسلط باشید.

وی ادامه داد: خبرنگار باید هر آنچه که نیاز روز جامعه است و هر آنچه که تکنولوژی ارایه می‌کند را تا انتها دنبال کند؛ در این میان روزنامه‌نگار موفق اینطور است که برای ارتقای توانایی‌هایش در این شغل به انتها قائل باشد؛ امروز موبایل‌ها هرآنچه که نیاز دارید به شما می‌دهند؛ لذا باید به تمام ابزارهایش احاطه داشته باشید.

سلطانی‌فرد افزود: دومین مسئله نگاه تخصصی به حوزه‌ها است. امروز حوزه‌های تخصصی در کار روزنامه‌نگاری تقسیم شده است و باید توجه به حوزه‌ها، تخصصی را مدنظر داشته باشید در غیر این صورت به جای ژورنالیسم تبدیل به ژنرالیسم خواهید شد. بنابر‌این باید در کار روزنامه‌نگاری نگاه کاملا تخصصی داشته باشید.

‌معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سومین مورد حوزه خبرنگاری است که بخش جنرال یا عمومی این قصه است؛ شما در حوزه خبرنگاری دوره گذرانده‌اید، اما در واقع این آموزش‌ها انتهایی ندارد و حرفه‌ای‌گری در این کار بسیار مهم است؛ تخصص روزنامه‌نگاری کاری نیست که حد توقفی برای آن قایل باشید بلکه باید تا انتهای تئوریک این رشته که در بستر‌های مختلف بروز می‌کند، بروید و آنچه که تا به امروز آموخته‌اید، آمیخته کنید.

وی در ادامه یاد شهید صارمی را گرامی‌داشت و گفت: از امروز وارد تحریم‌های اولیه شده‌ایم، همانطور که وزیر امور خارجه گفت، ترامپ معتاد به تحریم شده و دولت بار‌ها اعلام کرده این مسیر قبل از اینکه یک مسیر واقعی باشد مسیری روانی است؛ لذا وظیفه خبرنگاران در این میان چند برابر می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خبرنگاران برای هدایت افکار عمومی جامعه باید تلاش کنند، تصریح کرد: آن‌ها باید مسیر را به گونه‌ای دنبال کنند که آن‌ها نتوانند به هدفشان که تاثیر روی افکار عمومی جامعه است، برسند؛ لذا باید ترفند‌ها را شناخته و این پاتک را خنثی کنیم.

سلطانی‌فر اظهار کرد: شرایط فعلی ما شرایط جنگی کوتاه مدت است، اما جنگ نظامی نیست؛ لذا ما باید بتوانیم افکار عمومی جامعه را در این مدت کوتاه با دولت همراه کنیم؛ اوضاع امروز ما از اوضاع جنگ بدتر نیست در حالی که آن زمان جنگ نظامی آنچنانی داشتیم و درآمد‌ها نیز کم بود، اما امروز شرایط بهتر و درآمد نفتی بالاتری داریم.

وی با اشاره به اینکه امروز کشور درگیر بازی روانی آمریکا قرار گرفته‌است، گفت: قرار نیست اتفاقی بیافتد، اما تمام رسانه‌های بیگانه در حال تشویش افکار عمومی هستند؛ درحالی که عربستان تعداد زیادی رسانه به زبان فارسی راه‌اندازی کرده، رادیو اسرائیل بخش فارسی زبان خود را راه‌اندازی کرده و همه تلاش دارند افکار عمومی را به سمت بازی روانی خود ببرند؛ لذا شما خبرنگاران با درک این دوران نسبتا کوتاه وظیفه دارید به مردم آرامش دهید تا از این جنگ، جنگ افکار عمومی و جنگ و بحران اقتصادی موفق بیرون بیایید.

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با طرح پرسشی مبنی بر اینکه که وقتی از دین سخن می‌گوییم ابتدا کدام مؤلفه نماز، حجاب، حسن خلق و … به ذهن می‌رسد؟ گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) در پاسخ به پرسش فردی که از ایشان درباره تعریف دین سوال کرده بود، فرمودند: «دین به معنای حسن خلق است و حسن خلق یعنی کنترل خشم و غضب.» از جهتی خداوند حکمت قول سدید و موعظه حسن که با احساسات مرتبط است و جدال احسن را مهم‌ترین راه‌های تبلیغ دین معرفی کرده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: موعظه حسن با احساسات انسانی ارتباط دارد و هر‌کسی در حوزه خبر به این موضوع توجه کند، موفق می‌شود؛ همان‌طور که آنان به دلیل بهره‌مندی از موعظه حسن و درگیر شدن با هیجانات و احساسات انسانی با استقبال گسترده مردم روبرو شدند.

خبر تاثیرگذار با حکمت، قول سدید، موعظه حسن و جدال احسن همراه است
ارزانی با بیان اینکه جدالی موفق و رسانه‌ای در حوزه خبر به تاثیرگذاری بر افکار عمومی موفق می‌شود که بنا بر تصریح خداوند، احسن باشد، گفت: نکته جالب در این است که خداوند در مورد جدال از واژه «احسن» استفاده کرده است. خبری می‌تواند تاثیرگذار باشد و در جهت‌دهی افکار عمومی مؤثر باشد که با حکمت، قول سدید، موعظه حسن و جدال احسن همراه شود.

وی ادامه داد: امروز دور جدید تحریم‌های دشمنان علیه ملت ایران و سختی‌های اقتصادی حال حاضر کشور، آغاز شده و گاهی افراد در این سختی‌ها مقاوم‌تر می‌شوند؛ خداوند در قرآن سختی را همراه با آسانی دانسته است بر این اساس مردم ایران با مقاومت از سختی‌های اقتصادی موجود عبور می‌کنند.
انتهای پیام
captcha