نگرش عمرانی مردم و مسئولان به رویداد تبریز ۲۰۱۸
کد خبر: 3718385
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹

نگرش عمرانی مردم و مسئولان به رویداد تبریز ۲۰۱۸

گروه داجتماعی - مدرس دانشگاه‌های تبریز در رشته گردشگری، با اشاره به این‌كه «نگرش» مربوط به بیان نظر در مورد موضوع و استنباط از آن است، گفت: معتقدم كه نگرش مردم و مسئولان به رویداد تبریز 2018، مادی و عمرانی بوده به طوریکه 70 درصد برنامه‌های تعیین شده به مناسبت تبریز 2018 را پروژه‌های عمرانی به خود اختصاص داده است.

محمدرضا عیوضی، مدرس دانشگاه‌های تبریز در رشته گردشگری، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این‌كه «نگرش» مربوط به بیان نظر در مورد موضوع و استنباط از آن است، گفت: معتقدم كه نگرش مردم و مسئولان به رویداد تبریز 2018، مادی و عمرانی بوده به طوریکه 70 درصد برنامه‌های تعیین شده به مناسبت تبریز 2018 را پروژه‌های عمرانی به خود اختصاص داده است.

نگرش مردم و مسئولان به رویداد تبریز 2018، مادی و عمرانی است

وی، ادامه داد: به طور كلی صنعت گردشگری بیشتر دارای جنبه اجتماعی و فرهنگی است در حالیکه گاهی مردم با خود می‌گویند كه مگر تبریز چه جاذبه ای برای گردشگران دارد؟ به دلیل کیفیت پایین هتل‌های تبریز، گردشگر از دیدن شهر لذت نمی‌برد! ولی معتقدم که صمیمت و احترام به گردشگران برای آنان لذت بیشتری نسبت به اقامت در هتل‌های مجلل دارد ولی مردم و مسئولان به جای توجه به كارهای نرم افزاری و شیوه‌ی برخورد صحیح با گردشگران، فقط به فكر کارهای سخت افزاری و مشخصه‌های فیزیكی هستند.

وی تاكید كرد: نگرش عمرانی به رویداد تبریز 2018 باعث در نظر گرفتن مبالغ زیاد برای بهبود وضعیت فیزیکی و پروژه‌های عمرانی استان شد که به نظرم تمركز در كارهای نرم افزاری از قبیل آموزش و آماده سازی مردم، نتایج بهتری را به دنبال داشت.

عیوضی در خصوص میزان آمادگی مردم در پذیرش گردشگران، گفت: این موضوع زمانی نمود پیدا می‌كند كه بدانیم چه تعداد از مردم جاذبه‌های گردشگری را می‌شناسند؟ آیا ما آموزش داده‌ایم كه مردم با آثار فرهنگی و تاریخی شهر خود چطور برخورد كنند؟ چرا تعداد خانه‌های تاریخی سال 1393 نسبت به 1385 از 650 به 450 خانه رسیده است؟ آیا مردمی كه به تبریز 2018 ها اعتقاد داشته باشند، خانه تاریخی شهر خود را ویران می‌كنند؟.

این مدرس دانشگاه، افزود: به نظرتان برترین جاذبه گردشگری تبریز كجاست؟شاید فكرمان بیشتر با همان نگاه عمرانی به سمت ساختمان و فضاهای بزرگ معطوف می‌شود ولی ما در نقطه ای از شهرمان مكانی ارزشمند به نام «موزه‌ عصرآهن» را داریم كه تاریخ را به سه هزار سال قبل باز می‌گرداند و متاسفانه به این مکان در خور شان آن توجهی نمی‌شود.

وی هم چنین به اهمیت آموزش شهروندی و شیوه‌ برخورد مردم با گردشگران تاكید كرد و ادامه داد: در موضوع آموزش شهروندی هم بیشتر توجه‌مان فیزیكی بوده است به طوریكه شهرداری تبریز در لیست موارد آموزشی خود، به جای آموزش‌های عمومی گردشگری، كلاس‌های منجق دوزی و امثال آن را برگزار می کند كه هیچ کدام در آموزش شهروندی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: آموزش شیوه‌ برخورد مناسب با یكدیگر و آماده‌سازی شهروندان برای پذیرش و میزبانی از گردشگران از ضروریات است كه در این مسیر می‌توان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آموزش‌های همگانی كمك گرفت.

عیوضی ادامه داد: معتقدم كه سمن‌ها به طور قابل قبولی نتوانسته‌اند در صحنه حضور داشته باشند و در همایش سمن های مرتبط با گردشگری توسط سازمان ورزش و جوانان، علی رغم تلاش‌های زیاد برای این مراسم بزرگ، متاسفانه سمن‌ها به طور اصولی انتخاب نشده بودند.

وی بیان كرد: باید به سمن‌ها آموزش داد و در قبال آن با تعیین شرح وظایف از آنان انتظار فعالیت و همكاری داشته باشیم.

عیوضی، با تاكید بر این‌كه آگاهی و شناخت، از دانشگاه‌ها ریشه می‌گیرد، گفت: دانشگاه تبریز وظیفه‌ آموزش صنعت گردشگری را در منطقه بر عهده دارد و راه اندازی كمپین «یك دقیقه با تبریز» و معرفی جاذبه های تبریز با چندین زبان زنده دنیا در یك دقیقه از سوی دانشجویان، نشان از آگاهی و شناخت دانشجویان و دانشگاه نسبت به اهمیت موضوع دارد.

این استاد دانشگاه تبریز، ادامه داد: معتقدم كه البته دانشگاه تبریز در زمینه‌ آموزش و مطالعات كاربردی گردشگری و تاریخ كم‌لطفی كرده است و رشته گردشگری در دانشگاه تبریز بعد از سال ها نتوانسته به گروه مستقل تبدیل شود.

انتهای پیام

captcha