توجه ویژه همایش«تئاتر خرداد» به چهلمین سال انقلاب/برگزاری اختتامیه همایش در حسینیه جماران
کد خبر: 3718377
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

توجه ویژه همایش«تئاتر خرداد» به چهلمین سال انقلاب/برگزاری اختتامیه همایش در حسینیه جماران

گروه هنر ــ پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد که به قیام 15 خرداد و شخصیت امام(ره) می‌پردازد، امسال و مقارن با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام ویژه‌ای نیز به این موضوع خواهد داشت.

توجه ویژه همایش«تئاتر خرداد» به چهلمین سال انقلاب/برگزاری اختتامیه همایش در حسینیه جماران

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد، پیش از ظهر امروز دوشنبه 7 خرداد با حضور کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و امیرحسین شفیعی؛ دبیر این همایش در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیرحسین شفیعی؛ دبیر پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با اشاره به محورهای موضوعی این همایش گفت: قیام پانزده خرداد و پرداختن به شخصیت و مبارزات سیاسی امام خمینی(ره) از جمله محوری‌ترین موضوعات این همایش است با این وجود با توجه به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای نیز به این موضوع ارزشی در تاریخ معاصر ایران خواهیم داشت.

وی ادامه داد: فضای تئاتر شهر، محوطه حوزه هنری، بوستان آب و آتش، برج میلاد و محوطه باز خانه هنرمندان ایران مکان‌های اجرای آثار خیابانی این همایش هستند و در دو تماشاخانه مهر و ماه حوزه هنری نیز شاهد اجرای آثار صحنه این دوره از همایش خواهیم بود.

شفیعی تصریح کرد: این نخستین بار است که بخش صحنه به این همایش افزوده شده است و ما از میان 15 اثر متقاضی، 3 نمایش را به منظور اجرا در این دوره از همایش برگزیدیم که البته رویکرد ما در این بخش از همایش، اجرای عمومی آثار است که به این واسطه 8 تا 12 خرداد آثار در تهران اجرا خواهند داشت و از 12 تا 15 خرداد، شهرستان‌ها و مراکز استانی شامل آذربایجان شرقی، مرکزی، اصفهان،ایلام،لرستان، قزوین، گیلان، کرمان، البرز  میزبان اجرای این آثار خواهند بود.

وی در ادامه گفت: همچنین برای 14 و 15 خرداد ویژه برنامه‌ای در مرقد مطهر حضرت امام(ره) خواهیم داشت که طی آن آثار نمایشی، پرده‌خوانی و نقالی از ساعت 16 تا 19 در صحن شهدا و صحن حاج احمدآقا برای زائران به اجرا درخواهند آمد.

دبیر پنجمین همایش«تئاتر خرداد» افزود: در روز 15 خرداد ویژه برنامه‌ای نیز در شهرستان پیشوا، مبدأ قیام 15 خرداد خواهیم داشت که 3 اثر نمایشی با این موضوع نیز در آن به اجرا درخواهد آمد و در مورد بخش رقابتی نیز هیئتی متشکل از جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری و شهاب راحله، ارزیابی آثار را به عهده خواهند داشت.

وی تأکید کرد: جدول اجراهای دور پنجم این همایش بسیار مطلوب است و علاوه بر تأکید بر کیفیت نمایش‌های اجرا شده با کمیت مناسبی نیز مواجه هستیم که این امر میسر نمی‌شد مگر با همکاری و مشارکت ستاد ارتحال امام راحل و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)؛ در جدول اجرایی ما علاوه بر 3 اثر صحنه، با 13 اثر خیابانی روبرو هستیم و 2 اثر نیز در بخش جنبی اجرا خواهیم داشت.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: 6 اثر برای اجرای در بخش نقالی و پرده‌خوانی در این همایش درنظر گرفته شده است؛ در ضمن با توجه به اینکه رویکرد ما اجرای عمومی آثار مرتبط با این موضوعات در طول سال است لذا علاوه بر اجرای عمومی آثار صحنه پس از همایش، تولید و اجرای حداقل دو نمایش را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

این گزارش حاکی است، کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به ایراد سخن پرداخت و گفت: این همایش درصدد است تا خلأ پرداختن به شخصیت امام راحل را با استفاده از ابزار مؤثر هنرهای نمایشی پر نماید، امامی که جرقه انقلاب بزرگ اسلامی را زد و ما اگر در زمینه معرفی شخصیت این بزرگوار کوتاهی کنیم در حق ایشان و انقلاب اسلامی جفا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در طول برگزاری پنج دوره از این همایش  به نظر می‌رسد که من و همکارانم توانسته‌ایم سال به سال قدم‌های جدیدی در رسیدن به هدف متعالی این همایش برداریم و چشم انداز بزرگی برای این ماجرا در آینده ترسیم کرده‌ایم که البته تحقق این امر به کمک و حمایت سایر نهادها و ارگان‌های انقلابی منوط می‌شود.

زارعی تصریح کرد: این همایش تنها و تنها از آن حوزه هنری نیست و باید نهادهایی همچون بنیاد شهید، روایت فتح که دستی بر آتش در امور نمایشی دارند در جهت حمایت و پشتیبانی از این همایش ورود کنند که البته من همنیجا از ستاد ارتحال امام(ره) و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که انصافاً امسال در زمینه برگزاری این همایش پیشقدم بودند، نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: از معاونت هنری ارشاد هم تشکر می‌کنم که قول مساعدی به منظور حمایت از این همایش داده است و در جلسه‌ای که با مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد داشته و دستورات لازم به منظور همکاری با دبیرخانه این همایش را ابلاغ کرده است.

وی تأکید کرد: همانطور که اشاره شد امسال برای نخستین‌بار آثار صحنه‌ای در این همایش اجرا خواهند شد که البته با توجه به فرصت کمی که در اختیار داشتیم آثار چندان مطلوبی به این بخش از همایش پیشنهاد نشدند و در نهایت با 3 اجرای صحنه‌ای در این همایش حضور خواهیم داشت.

زارعی با اشاره به اینکه بهمن‌ماه سال گذشته و در جریان برگزاری مراسم شب خاطره در حسینیه جماران دیداری نیز با حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدحسن خمینی داشتیم که طی آن گزارشی نیز از روند برگزاری 4 دوره همایش به سمع ایشان رسید گفت: همانجا حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدحسن خمینی  پیشنهاد تشکیل یک گروه از نمایشنامه‌نویسان خبره را به منظور تولید یک نمایشنامه فاخر با محوریت زندگی و شخصیت امام(ره) را پیشنهاد دادند  که البته خود ایشان نیز بر نحوه عملکرد این گروه نظارت کرده تا حداقل اگر امسال موفق به تولید این اثر نمایشی به منظور اجرا نشدیم، کار نگارش این نمایشنامه فاخر امسال به پایان رسد و پس از تأیید بیت شریف امام(ره) به منظور تولید و اجرای صحنه آماده شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه گفت: اختتامیه این دوره از همایش در مکانی غیرمتعارف برگزار خواهد شد؛ روز 12 خرداد بعد از افطار اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان بخش خیابانی این همایش با حضور سیدحسن خمینی برگزار خواهد شد که وسیله ایاب و ذهاب هنرمندان برای حضور در این مراسم از درب حوزه هنری در روز مورد نظر مهیا خواهد بود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

   

 

captcha