تأکید بر عدالت اجتماعی و مبارزه با استعمار در سیره امام خمینی(ره)
کد خبر: 3718287
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
قاسم تبریزی عنوان کرد:

تأکید بر عدالت اجتماعی و مبارزه با استعمار در سیره امام خمینی(ره)

گروه اقتصاد ــ پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی اظهار کرد: بررسی اندیشه‌های امام خمینی(ره) در کتاب کشف‌الاسرار، پیام‌ها، سخنرانی‌ها و وصیت‌نامه ایشان نشان می‎دهد که تحقق عدالت و استعمارستیزی، دو مشخصه اصلی اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

قاسم تبریزی، پژوهشگر مسائل تاریخی و انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بحث درباره سیره اقتصادی حضرت امام خمینی(ره) و اهمیت مبارزه با فقر و تحقق عدالت اقتصادی در اندیشه ایشان پرداخت و اظهار کرد: ما باید قیام و نهضت امام را در سه بخش در نظر بگیریم که بخش اول، مبارزه با استعمار است که از دهه 40 شروع شده و عمدتا هم مبارزه با آمریکا بود.
وی ادامه داد: بخش دوم مبارزه با استبداد پهلوی، قانون شکنی و استثمار جامعه و بخش سوم هم تلاش برای حاکمیت قوانین الهی بود؛ لذا حضرت امام خمینی(ره) در نفی استعمار و استبداد، حاکمیت قانون اسلام را به عنوان راه حلی که جامعه، هم دارای حیات معنوی و هم حیات مادی باشد را در پیش می‌گیرند تا جامعه از امکانات مادی و رفاه در دنیا و همچنین از سعادت اخروی برخوردار باشد.
تبریزی یادآور شد: عمدتا بحث ولایت فقیه هم که توسط ایشان مطرح شده، منظور ولایت قانون خداست و ولی فقیه هم مجری و حافظ قانون خدا و حافظ استقلال و عزت جامعه اسلامی است. بر این اساس اگر بخواهیم بحث عدالت اقتصادی و اجتماعی از منظر امام خمینی(ره)، چه در کتاب کشف‌الاسرار و چه در پیام‌ها، سخنرانی‌ها و وصیت‌نامه را مطرح کنیم، مرحله اول آن حاکمیت قانون و نظارت بر اجرای قانون است.
این پژوهشگر انقلاب اسلامی عنوان کرد: عدالت اجتماعی در پرتو اجرای قانون امکان‌پذیر است لذا ایشان اصل را بر قانون‌گرایی گذاشتند و خصوصا بعد از پیروزی انقلاب، اولین وظیفه‌ای که بعد از همه پرسی جمهوری اسلامی برای دولت موقت برشمردند، تدوین قانون اساسی بود و از همان ابتدا هم تأکید کردند که این قانون باید به خوبی اجرایی شود.
وی تأکید کرد: رسیدگی به مستضعفین و محرومان و قشر فقیر جامعه، از دغدغه‌های مهم حضرت امام خمینی(ره) بود و چه در ایام دولت موقت و چه در دولت‌های بعدی همواره تأکید می‌کردند که شرافت کارگزاران در این است که قانون را به خوبی اجرایی کرده و به وضعیت محرومان رسیدگی کنند.
تبریزی ادامه داد: از سوی دیگر بر مبارزه با مصرف‌گرایی و فرهنگ اشرافیت تأکید بسیاری داشتند؛ چراکه آن را ضد عدالت اجتماعی می‌دانستند و خصوصا تأکید داشتند که دولتمردان به سیره ائمه اطهار(ع) عمل کنند. امام خمینی(ره) معتقد بودند حکومت، امانتی در دست دولتمردان است و حق تعدی به کسی ندارند و باید متعدیان را هم مورد مجازات قرار دهند.
این پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی اضافه کرد: ایشان در منشور روحانیت نیز تأکید ‌می‌کنند که وظیفه روحانیت، ساده‌زیستی و مبارزه با اشرافیت و سرمایه‌داری است. در وصیت‌نامه سیاسی - الهی خودشان هم علاوه بر اینکه وظایف هر کدام از نهادها و وزارتخانه‌ها را متذکر می‌شوند، تأکید می‌‎کنند که اسلامیت و جمهوریت نظام نباید خدشه‌دار شود.
تبریزی در پایان سخنان خود گفت: حضرت امام خمینی(ره) تأکید می‌کنند که هرگونه ملاحظه‌کاری در برابر استعمار، آسیب به اوضاع سیاسی و اقتصادی جامعه است و لذا نگاه استعمارستیزی امام خمینی(ره) را باید همواره در نظر داشته باشیم اما متأسفانه بعضا کم‌توجهی‎هایی به اندیشه امام و رهبر انقلاب صورت می‌گیرد.
انتهای پیام

 

captcha