تعریف ما از شبکه تخصصی موضوع خاص است نه مخاطب خاص/ انعکاس 40 محفل ترتیل‌خوانی
کد خبر: 3718257
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
محمدزاده بیان کرد:

تعریف ما از شبکه تخصصی موضوع خاص است نه مخاطب خاص/ انعکاس 40 محفل ترتیل‌خوانی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر شبکه قرآن سیما ضمن اعلام اجرای کارویژه قرآنی رسانه ملی در ماه رمضان در رابطه با پخش 40 محفل ترتیل قرآن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: در برنامه‌هایی که در پیک ساعت تلویزیون است، هدفمان مخاطب عمومی است؛ ما می‌توانیم بسیاری از برنامه‌ها را داشته باشیم که موضوع آن‌ها قرآن، اما مخاطب آن‌‌ عام است.

انعکاس 40 محفل ترتیل در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از رسانه ملی

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ضمن بازدید از غرفه ایکنا در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با فضای جدید و مبتکرانه غرفه شبکه قرآن در نمایشگاه که موجب جذب مخاطبان می‌شود، بیان کرد: این اتفاق برای اولین بار در نمایشگاه رخ نداده است و شاید اولین فضاها در مسابقات قرآن و از یک یا دو سال قبل ایجاد شده است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: ما تلاش کردیم که از صرف انعکاس‌دهنده یک فضا، این فضا را به یک برنامه تلویزیونی تبدیل کنیم. به عبارت دیگر اگر برنامه‌ها را در رسانه به برنامه‌های الف، ب، ج و د، تقسیم‌بندی کنیم، نوع برنامه‌های انعکاسی از نوع برنامه‌های د است و سعی کردیم که برخی از اتفاقات را در حد برنامه د نگه نداریم و آن را ارتقاء داده و با انواع و اقسام تولیدات و آیتم‌های مختلفی که دیده می‌شود، به برنامه ج و حتی برنامه ب تبدیل کنیم.
محمدزاده با بیان اینکه در این رابطه قاب تلویزیون در بحث قالب به عنوان محور قرار می‌گیرد، پس مقتضیات تلویزیونی را در این زمینه افزایش دادیم تا هم در قالب و هم در محتوا تبدیل به یک برنامه تلویزیونی شود، ادامه داد: در مسابقات به چنین توفیقاتی رسیده‌ایم. اگر مسابقات کشوری، مسابقات بین‌المللی و حتی مسابقاتی که خود سازمان قرآنی دانشگاهیان در قالب مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان برگزار می‌کند، ما از صرف یک انعکاس‌دهنده مسابقات، آن را به یک مسابقه تلویزیونی تبدیل کردیم.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: بنابراین ما در فضای مسابقات به چنین ارتقایی دست پیدا کردیم و سعی کردیم در اکثر برنامه‌هایی که برای انعکاس دعوت می‌شویم و در آن‌ها حضور پیدا می‌کنیم، بررسی کنیم که آیا می‌توانیم این برنامه‌ها را به یک برنامه تلویزیونی ارتقا دهیم یا خیر. قاعدتاً فضای قابل عرضه و قابل دیدن نمایشگاهی با دکوراسیونی که مسئولان نمایشگاه تدارک دیدند و هدفشان نیز این بود که مسائل کاملا خوب دیده شود، باعث ایجاد انگیزه در ما شد که همین ارتقا را در برنامه‌هایی که در نمایشگاه داریم نیز به وجود آوریم یعنی صرف انعکاس‌دهنده از زاویه دوربین نباشیم، بلکه در انعکاس خود، قاب تلویزیون را محور قرار داده و آن را به یک برنامه تلویزیونی تبدیل کنیم.
وی بیان کرد: در آن قسمتی که شبکه قرآن و معارف سیما در نمایشگاه حضور دارد و برنامه‌ها اجرا می‌شود، گویا تلویزیون برنامه‌ها را طراحی تلویزیونی کرده که این امر با طراحی و پیش‌بینی قبلی انجام شده و این مسئله در دستور کار برای ارتقاء برنامه‌های انعکاسی به سطح برنامه‌های تلویزیونی قرار دارد.
محمدزاده در ادامه در رابطه با برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با جذب مخاطب عام و حتی مخاطب غیر مذهبی، بیان کرد: ما هنگامی که برای خدمتگزاری در شبکه حضور پیدا کردیم، تعاریف شبکه را با دوستان مطرح کرده و به یک تعریف مشترک رسیدیم. از نظر شخص بنده و کارشناسان رسانه، شبکه تخصصی به این معنی نیست که مخاطب آن خاص باشد بلکه به این معنا است که موضوع آن خاص است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه شبکه تخصصی شبکه‌ای است با موضوع خاص اما مخاطب عام،‌ گفت: اگرچه ما غیر از پیک ساعاتی که به مخاطبان عام اختصاص دادیم و این قشر را مخاطب هدف خود در طراحی برنامه‌ها می‌دانیم، برخی برنامه‌ها مخاطب خاص خود را دارد، اما در برنامه‌هایی که در پیک ساعت تلویزیون است، سعی کرده‌ایم که مخاطب هدفمان مخاطب عمومی باشد. ما می‌توانیم بسیاری از برنامه‌ها را داشته باشیم که موضوع آن‌ها قرآن ولی مخاطب آن‌‌ عام است.
محمدزاده اظهار کرد: یک کارویژه قرآنی در ماه مبارک رمضان که مربوط به کل رسانه ملی است، کارویژه رسانه ملی در حوزه قرآن در ماه مبارک رمضان و به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی است. این کارویژه شامل برگزاری و انعکاس‌دهنده چهل محفل باشکوه ترتیل قرآن کریم در ماه مبارک رمضان از اماکن متبرک سراسر کشور است. هم‌اکنون نیز جدول این کارویژه با عکس و تصاویر مربوط به آن محافل، تکمیل شده و تمام شبکه‌های تلویزیونی چه سراسری داخل تهران و چه سیمای استان‌ها اقدام به پخش آن می‌کنند که این یکی از افتخارات رسانه ملی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است.

captcha