توصیه‌ به ورزشکاران در ماه رمضان
کد خبر: 3718229
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

توصیه‌ به ورزشکاران در ماه رمضان

گروه فرهنگی - ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی و ورزش‌های متناسب با این ماه انجام شود نتایج مثبتی نیز خواهد داشت اما ورزشکاران بایستی نگاه جدی به توصيه‌های تغذيه‌ای در این ماه مبارک داشته باشند.

به گزارش ایکنا از همدان، ورزش امری است که همواره جهت تأمین سلامت جسم و روح به آن سفارش بسیار شده است.
ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی و ورزش‌های متناسب با این ماه انجام شود نتایج مثبتی نیز خواهد داشت، از آنجا که در این ماه، سطح آب بدن افت می‌کند لذا توصیه می‌شود که افراد ورزش‌های سبک را انجام دهند.
در ۱ الی ۲ هفته اول ماه رمضان، به دلیل عدم هماهنگی سیستم داخلی بدن به شاخص‌های روزه داری از جمله، تشنگی و گرسنگی، ممکن است ورزش برای افراد تازه وارد نسبت به ورزشکاران اندکی مشکل و طاقت‌فرسا باشد که با گذشت این بازه زمانی، امری عادی خواهد بود.
زمان مناسب جهت انجام ورزش از دیدگاه متخصصان این فن متفاوت است، برخی ورزش صبحگاهی را می‌پسندند و برخی ورزش به هنگام عصر را قابل قبول می‌دانند در این میان به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود تمرینات ورزشی خود را حداقل دو یا سه ساعت پس از افطار انجام دهند.
آغاز تمرین و یا مسابقه‌ها در کمتر از رعایت زمان ياد شده باعث کاهش توان فیزیکی و ایجاد ناراحتی‌های گوارشی مختلف در بدن فرد خواهد شد در این بین ورزشکاران باید فاصله افطار تا سحر از آب، آبمیوه و مایعات مناسب به مقدار کافی استفاده کنند.
استفاده از میوه‌ها نیز می‌تواند تا حدودی آب مورد نیاز بدن را تامین کند، به اين منظور توصیه می‌شود از انجام تمرین‌های ورزشی شدید در فاصله سحر تا افطار و بلافاصله بعد از افطار پرهیز کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای به ورزشکاران در ماه رمضان
ورزشكاران بايد از مصرف نمک زیاد، غذاهای سرخ شده و شیرینی‌ها با شکر زیاد به شدت پرهيز و میوه‌های خشک شده، مغز‌ها، دانه‌ها، خرما و کشمش را جايگزين كنند.
از آنجا که غذا‌های پر پروتئین باعث از دست دادن آب بیشتری در هنگام روزه داری می‌شود لذا ورزشکاران باید 4 گروه اصلی نان، غلات، میوه و سبزی، گوشت و لبنیات در وعده‌های سحر افطار و شام خود بگنجانند.
استفاده از نان‌های سبوس دار و کامل، برنج، عدس یا لوبیا پلو در وعده سحری در جلوگیری از کاهش گرسنگی و افت قند خون موثر است هندوانه و طالبی نیز از جمله میوه‌هایی است که علی‌رغم آب بالای آن دارای قند طبیعی است که می‌تواند افت قند خون را جبران کند.
یوگا و پیلاتس مناسبت‌ترین حرکات ورزشی برای ماه مبارک رمضان است، انجام پیلاتس به ورزشکاران حرفه‌ای و حرکات یوگا به ورزشکاران آماتور و تازه وارد که اهل انجام ورزش‌های سبک هستند پیشنهاد می‌شود.
از آنجا که ورزش‌های ایروبیک و بدنسازی با حرکات جهشی و کششی همراه است و باعث افزایش ضربان قلب و سوخت و ساز بدن و کاهش آب بدن می‌شود،بنابراین این نوع ورزش‌ها به ورزشکاران در این ماه توصیه نمی‌شود.
انتهای پیام

captcha