نشست علمی جایگاه قرآن و عترت در چشم‌انداز علمی آستان قدس برگزار شد
کد خبر: 3718160
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
در نمایشگاه قرآن؛

نشست علمی جایگاه قرآن و عترت در چشم‌انداز علمی آستان قدس برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست علمی جایگاه قرآن و عترت در چشم‌انداز علمی آستان قدس رضوی که یکشنبه شب، در نمایشگاه بین‌المللی قران برگزار شد، از ۸ عنوان کتاب در موضوع امام رضا(ع) و عترت رونمایی شد.

نشست علمی جایگاه قرآن و عترت در چشم‌انداز علمی آستان قدس برگزار شد

به گزارش ایکنا نشست علمی جایگاه قرآن و عترت در چشم‌انداز علمی آستان قدس رضوی و رونمایی از 8 عنوان کتاب در موضوع امام رضا(ع) و عترت، یکشنبه‌شب 6 خرداد، در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام مرویان حسینی، نماینده مدیر عامل بنیاد ‌پژوهشهای اسلامی استان قدس و سیدمحسن ناجی، معاون پژوهشی این بنیاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست نماینده مدیرعامل بنیاد با بیان اینکه از آستان قدس انتظار می‌رود به مباحث قرآن‌پژوهی و عترت‌پژوهی توجه شایسته‌ای داشته باشد، گفت: نشست امشب به دنبال تشریح دستاوردهای آستان قدس در این حوزه است.

وی ادامه داد: بخشی از دستیابی به زیبایی‌های قرآن در حوزه علم و دانش در گرو پژوهش است و بدون پژوهش چنین امری میسور نخواهد بود و آستان قدس جهت دستیابی به ساحت علمی و معنوی قرآن تلاش‌های زیادی انجام داده است.

مرویان اظهار کرد: چشم‌انداز علمی آستان قدس را می توان به سه مقطع گذشته، حال و آینده تقسیم کرد؛ در مقطع گذشته که حدود ده سال پیش را شامل می‌شود سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه منابع و نیروی انسانی صورت گرفت و کتابخانه آستان قدس بسیار وسعت پیدا کرد و در سطح جهان اسلام معروف شد و قرآن‌پژوهان زیادی در آنجا مشغول به فعالیت و پژوهش هستند.

وی عنوان کرد: امروز اگر یک قرآن‌پژوه فقط در کتابخانه آستان قدس حضور داشته باشد تقریبا از سایر کتابخانه‌ها بی‌نیاز است.

مرویان درباره چشم‌انداز علمی فعلی استان قدس گفت: توسعه و تثبیت قرآن‌پژوهی هدف چشم‌اندز فعلی است که مرهون رویکرد نو تولیت محترم آستان است. آستان قدس در این شرایط به دنبال ان است که با توسعه ارتباطات با مراکز علمی و پژوهشی بتواند از دستاوردهای علمی سایر مراکز علمی هم استفاده کند.

وی ادامه داد: چشم انداز آینده آستان قدس تبدیل شدن به مرجعیت علمی در حوزه قرآن‌پژوهی و عترت‌پژوهی است که هنوز با آن فاصله داریم.

در ادامه سیدمحسن ناجی، معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی، گفت: شاید نخستین جرقه‌های کار پژوهشی در حوزه قران در دهه 40 شمسی توسط دکتر رجایی زده شد و مرکزی در آستان قدس تأسیس شد که کارهای پژوهشی در حوزه قرآن انجام شد.

وی اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و تاسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی در استان قدس آقای دکتر یاحقی به این بنیاد مراجعه می‌کنند و فیش‌های نوشته شده در آن سال‌ها را ارائه می‌کنند.

ناجی عنوان کرد: از دیگر کارهای قرآنی بنیاد بحث تفسیر قرآن بود. در این فعالیت بنباد به دنبال تصحیح و منقح کردن تفاسیر قدیمی مانند تفسیر ابوالفتوح رازی بود که به کمک گروه فرهنگ قرانی بنیاد، نسخه‌های متعدد تفسیر ابوالفتوح رازی شناسایی شد و کار تصحیح این تفسیر از سال 63 شروع و بعد از 10 سال 20 جلد از این تفسیر تهیه شد.

وی افزود: در کنار این بنیاد کارهای ترجمه‌ای و تفسیری قرآن را هم انجام داده است. همت بنیاد نسبت به ترویج برخی تفاسیر منجر به این شد که تفسیر هدایت آیت‌الله محمدتقی مدرسی در 20 جلد منتشر شود. تفسیر دیگر که از متون ادبی فارسی مربوط به اواخز قرن 6 و اوایل قرن 7 است تفسیر لطایف التفسیر است که جلد اول آن منتشر شده و امیدواریم بتوانیم 6 جلد دیگر آن را تا پایان سال منتشر کنیم.

ناجی در توضیح فعالیت‌های عترت‌پژوهی بنیاد گفت: در این حوزه، فقط در موضوع امام رضا(ع) 180 عنوان کتاب منتشر شده است و درباره بقیه ائمه نیز کارهای مختلفی انجام گرفته است. همچنین کار دیگر در این حوزه سادات‌پژوهی است که برخی منابع مربوط به سادات تصحیح شده و از سوی دیگر براساس منابع جغرافیایی مناطق مهاجرت سادات دسته‌بندی و بررسی شده است.

وی عنوان کرد: در مجموع می‌توان افق آینده علمی آستان قدس را بر مبنای سه هدف اشاعه فرهنگ قرآنی، حراست از جایگاه قرآن با رصد شبهات و نقد آنها و توسعه، ترویج و تعمیق آموزه‌های قرآن ترسیم کرد.

در پایان این نشست از 8 اثر تاریخ نقاره‌خانه رضوی، السیرة العملیة للنبی المصطفی(ص)، زندگی و فضیلت‌های آل عبا در کلام امام رضا(ع)، الامام موسی بن جعفر(ع)، شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، امام هادی(ع)، گزیده حکمتنامه رضوی به زبان انگلیسی و نقش وقف در ترویج فرهنگ زیارت رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha