تدارک بخش‌های متنوع در کمیته هنری نمایشگاه قرآن/ اجرای موسیقی در نمایشگاه قرآن، شدنی است
کد خبر: 3718136
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲

تدارک بخش‌های متنوع در کمیته هنری نمایشگاه قرآن/ اجرای موسیقی در نمایشگاه قرآن، شدنی است

گروه هنر ــ کمیته هنری با نمایش 340 اثر در حوزه هنرهای تجسمی و اکران اثر سینمایی و اجرای آثار نمایشی، یکی از بخش‌‎های جذاب و پرطرفدار بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

 بخش‌های متنوع تجسمی، سینمایی و نمایشی در کمیته هنری نمایشگاه/اجرای موسیقی در نمایشگاه قرآن، شدنی است

به گزارش ایکنا؛ کمیته هنری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یکی از جذابترین و پربازدیدترین بخش‌های این دوره از نمایشگاه قرآن را ایجاد کرده است. به همین دلیل با علی تن؛ مدیر کمیته هنری این دوره از نمایشگاه قرآن کریم در مورد این بخش  و برنامه‌هایی که در آن برای بازدید علاقه‌مندان تدارک دیده شده است گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ مجموعاً چند اثر هنری در بخش هنری نمایشگاه قرآن برای بازدید علاقه‌مندان ارائه شده است؟ آثار ارائه شده در رشته‌های دیگر شامل چه مواردی است؟

آثار به نمایش درآمده در این بخش شامل آثار هنرهای تجسمی حدود 250 اثر و آثار صنایع دستی حدود 90 در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است که با این حساب 340 اثر را در رشته‌های مختلف نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی، آثار حجمی، سوخته کاری، منبت، معرق، قطاعی و حتی کاشیکاری را در این بخش از نمایشگاه شاهد هستیم.

در ضمن ما اجرای 105 اثر نمایشی را برای این دوره از نمایشگاه تدارک دیده‌ایم که البته اجرای پانتومیم مردان نقره‌ای و مردان سفید و همچنین نمایش پرده خوانی، نقالی و آئینی را نیز باید به این آثار نمایشی اضافه کرد؛ در حوزه سینما نیز 250 فیلم مستند کوتاه، انیمیشن و داستانی را در نوبت نمایش داریم که تاکنون تعدادی از آنها برای علاقه‌مندان نمایش داده شده است و همچنین با دعوت از 10 کارگردان برجسته سینما، جلسات اکران آثار آنها را همراه با نقد و بررسی آنها برگزار می‌کنیم.

ـ در مورد میزان مشارکت نهادها، سازمان‌های فرهنگی و هنری با این کمیته نیز در نمایشگاه امسال توضیح بفرمایید؟

ما برای اینکه بتوانیم هرچه غنی‌تر آثار هنری را به نمایش درآوریم، سعی کرده‌ایم از همه ظرفیت‌های موجود در این عرصه استفاده کنیم مثلاً از آستان قدس رضوی برای حضور در این بخش دعوت کرده‌ایم که با 120 اثر شرکت کرده‌اند که بخشی از این آثار مربوط به گنجینه موزه آستان قدس است و سایر آثار نیز مرتبط به رویدادهای هنری برگزار شده در مشهد مقدس.

 30 اثر به نمایش درآمده در این بخش نیز از جامعه نخبگان ایثار و شهادت انتخاب شده است و با حوزه هنری نیز برای نمایش آثار در حوزه مدافعان حرم و به ویژه شهیدحججی تعامل داشتیم و در ضمن برپایی 17 کارگاه هنری که جزء پربازدیدترین برنامه‌های این بخش از نمایشگاه است نیز در دستور کار قرار گرفته است.

ـ در زمینه اجرای آثار نمایشی، بسیاری از نهادهای متولی از جمله کانون تئاتر دینی ارشاد گله‌مند بودند که طرح‌های اجرایی ارائه شده از سوی ایشان  توسط کمیته هنری رد شده است، دلیل آن چیست؟

دلایل زیادی ممکن است وجود داشته باشد. ما نه تنها با کانون تئاتر دینی بلکه با نهادهای دیگری همچون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز پیرامون این مسئله تأمل و مذاکره داشتیم اما مسئله مهم این است که ما محدودیتی در تأمین اعتبارات داریم و به طور مشخص رقم پیشنهادی از سوی ایشان سه برابر رقم ریالی توافقی است که میان ما و گروه‌های نمایشی حاضر در نمایشگاه صورت گرفته است. در نتیجه ما ترجیح دادیم با قیمت کم، فرصت برای حضور حداکثری گروه‌های نمایشی فراهم آوریم.  

ـ پرسشی که سال گذشته نیز مطرح بود خلأ بخش موسیقی و اجرای زنده نغمات و آواهای دینی و قرآنی در کمیته هنری نمایشگاه است که می تواند به جذب مخاطب و بازدیدکننده از نمایشگاه کمک کند، چرا برنامه‌ای برای ایجاد چنین بخشی در کمیته هنری ندارید؟

ما جشنواره آواها و نغمات آیات را داریم که اتفاقاً با شور و حرارت زیادی به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود اما به لحاظ ساختاری شاید فعلاً نتوان این بخش را در نمایشگاه قرآن شاهد بود و مثلاً توقع داشت که در فضای باز نمایشگاه دوستان به اجرای زنده موسیقی بپردازند؛ هر چند که برخی از نظرات  نیز به جهت حفظ شأن قرآن با ایجاد چنین بخشی اصلاً مخالف است اما شخصاً با حذف موسیقی موافق نیستم و تصور می‌کنم این امر نیاز به فرهنگسازی و فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم دارد که البته امری دور از دسترس نیست همانند کاریکاتور که ابتدا تصور می شد قرابتی با مفاهیم قرآنی نداشته باشد اما از سه سال پیش یکی از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه است، به هر حال با ایجاد چنین بخشی ضمن جذب بیشتر مخاطبان می توان بسیاری از آواها، نغمات و آثار موسیقی انقلابی، دفاع مقدس و قرآنی را اجرای زنده کرد.

انتهای پیام  

 

captcha