شرایط برای گسترش فعالیت‌های قرآنی فراهم است
کد خبر: 3718059
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
محسن قاسمی:

شرایط برای گسترش فعالیت‌های قرآنی فراهم است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ محسن قاسمی با اشاره به فضایی که برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد گفت: فضا و شرایط برای کار قرآنی فراهم است.

فعالیت ها //////فضا برای قرآن فراهم است

محسن قاسمی، قاری ممتاز با حضور در غرفه ایکنا واقع در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگویی بیان کرد: برای فعالیت‌های قرآنی فضا بسیار فراهم است، اما در حال حاضر از 100 درصدی که می‌توان کار قرآنی انجام داد، تنها 20 درصد در حال انجام است و جا دارد در اماکنی که فعالیت قرآنی کمتری صورت می‌گیرد مانند ادارات، شهرداری‌ها و ... کار قرآنی بیشتر مورد توجه واقع شود.
وی گفت: نمایشگاه قرآن یکی از کارهایی است که در بستر آن تمام فعالیت‌های قرآنی که در کشور صورت می‌گیرد، اعم فعالیت موسسات و عرضه محصولات جدید قرآنی به نمایش در می‌آید و از این جهت کار پر فایده و مهمی است، اما با این کار یک کار نمادین محسوب می‌شود.
قاسمی افزود: نمی‌توان گفت اثر برپایی نمایشگاه اینطور است که وقتی مردم از آن بازدید می‌کنند قرآنی شوند و ...، چون افرادی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، خودشان قرآنی هستند و در نمایشگاه حاضر می‌شوند تا سؤالاتی که در زمینه قرآن دارند برطرف شود، بنابر این، نیازمند آن هستیم که فعالیت‎های قرآنی آسیب‌شناسی شوند و پس از نیازسنجی‌هایی که در مخاطبان صورت می‌گیرد، آنها را به نمایشگاه دعوت کرد تا آثاری که در نمایشگاه عرضه می‌شود با نیازهای او سازگار باشد.
وی بیان کرد: البته برای این کار لازم است که در ابتدا مردم را با چنین نمایشگاهی آشنا کرد، به این دلیل که مرحله اول یعنی مرحله آشنا کردن مردم با نمایشگاه بسیار اهمیت دارد، اما زمانی که این آشنایی به درستی صورت گرفت، به مرور زمان لذت و حلاوت قرآن در جان مردم موجب می‌شود که جذب شوند، لذا مهم درگیر کردن مخاطب به فعالیت قرآنی است، پس از این که درگیر شد خودش مسیر را می‌تواند به درستی طی کند.
قاسمی تصریح کرد: در کشور ما که مردم عرب‌زبان نیستند، تلاوت و استفاده کردن از آن جنبه شنیداری دارد، وقتی یک نفر به تلاوت قرآن می‌پردازد صوت و هنرنمایی اوست که می‌تواند مخاطب را جذب کند، پس اگر می‌خواهیم مردم به قرآن علاقه‌مند شوند باید فضا را طوری فراهم کنیم که تلاوت قرآن خوب شنیده شود، مثلا محفل قرآنی که در آن سیستم صوتی خوبی تعبیه نشده است ولو این که خود مسجد مجلل باشد و مردم زیادی حاضر باشند، اما انتقال این هنر به خوبی صورت نمی‌گیرد.
وی بیان کرد: خود بنده و بسیاری از علاقه‌مندان به قرآن، با صدای عبدالباسط به قرآن علاقه‌مند شدیم، اکر تلاوت ایشان خوب ضبط نمی‌شد و کیفیت خوبی نداشت طبیعتا آن اثر لازم را نیز نمی‌توانست داشته باشد، در حال حاضر البته رادیو و یا خبرگزاری ایکنا این کار را انجام می‌دهند و تلاوت‌های قاریان نخبه را منتشر می‌کنند، اما باز هم کم است و جا دارد که کارهای بیشتری انجام شود، مثلا در مساجد که مردم حضور پررنگی دارند به راحتی می‌توان به مردم دسترسی داشت، اما باید توجه داشت که لازمه آن دعوت از یک قاری خوش‌‌خوان است و فضا نیز باید مهیا باشد تا آن اثرگذاری را داشته باشد.
قاسمی گفت: همچنین مطلع هستم که در ادارات نیز محافل قرآنی در نظر گرفته شده است و بنده نیز در این محافل برای اجرای برنامه دعوت شده‌ام، این کارها نیز ارزشمند و مفید هستند، چون ممکن است یک نفر با فضای مسجد نیز به آن صورت آشنا نباشد، اما در محل کار فرصتی می‌شود تا از قرآن لذت ببرد.
وی در پایان بیان کرد: نمایشگاه قرآن از حیث محتوا و این که محصولات خوب عرضه کند و مردم را به قرآن علاقه‌مند کند، ضعف ندارد و به اندازه کافی ظرفیت برای این کار وجود دارد، ولی نکته مهم این است که باید نمایشگاه طوری پیش برود که در انتها موجب توجه بیش از پیش مردم به قرآن شود که لازم است در این زمینه ترفندهایی را مد نظر قرار داد و شاید بحث نیازسنجی و آسیب‌شناسی در این زمینه بسیار مهم باشد.
انتهای پیام

captcha