تبعات دامن زدن به اختلافات جامعه قرآنی/ انتقاد از جو حاکم بر مسابقات قرآن
کد خبر: 3717856
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
خاکی هشدار داد؛

تبعات دامن زدن به اختلافات جامعه قرآنی/ انتقاد از جو حاکم بر مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- قاری و داور بین‌المللی قرآن در رابطه با مبحث اخلاق در بین قاریان، گفت: در بعضی مواقع شاهد بی‌اخلاقی‌هایی میان جامعه قرآنی هستیم و اگر بحث اختلاف بین قرآنیان روز به روز توسعه پیدا کند، متأسفانه شاهد بی‌اخلاقی‌های دیگر هم خواهیم بود.

ایکنا؛ محصول جهانی رسانه‌ای از طرف جهان تشیع

رحیم خاکی، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم درگفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، عنوان کرد: این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه قرآن و عترت تهران پرشورتر برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه به نسبت نمایشگاه قرآن تهران، نمایشگاه مشهد استقبال‌کننده بیشتری دارد، تشریح کرد: نمایشگاه قرآن تهران تنها نام بین‌المللی را به دوش می‌کشد اما در این سطح فعالیت نمی‌کند؛ البته من از نمایشگاه‌های قرآن مشهد در سال‌های پیش بازدید نداشتم اما باز هم احساس می‌کنم نسبت به نمایشگاه تهران پرشورتر است.
خاکی در رابطه با حضور نداشتن بخش دانشگاهی در سیزدهمین قرآن و عترت مشهد نیز گفت: بخش دانشگاهی ایده و کارهای ارزنده‌ای برای ارائه دارد، حتی خبرگزاری ایکنا از دل دانشگاه‌ و نمایشگاه‌های قرآنی ظهور و بروز پیدا کرد.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم، ایکنا را رسانه‌ای بین‌المللی به نمایندگی از جهان تشیع توصیف کرد و افزود: محتوای اخبار این خبرگزاری در همه جای دنیا مصرف دارد، اخبار سیاسی، ورزشی، هنری و... در رسانه‌های مختلف تولید می‌شود که همه آنان مصرف داخلی دارد و در نهایت بنگاه‌های خبری دنیا آنان را رصد می‌کنند و سپس فراموش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه چنین خبرهایی با محتوای اقتصادی، سیاسی و ... کاربردی برای عموم مردم ندارد، عنوان کرد: خراسان رضوی ظرفیت‌های قرآنی زیادی دارد که تنها از 10 درصد آن استفاده می‌شود، اگر رسانه‌های مختلف از همین محتوای جلسات قرآن مشهد خبر تولید کنند، یک جریان جهانی در حوزه قرآن و اخبار قرآنی به راه می‌اندازد.
خاکی در ادامه در رابطه با مبحث اخلاق در بین قاریان، گفت: در بعضی مواقع شاهد بی‌اخلاقی‌هایی در میان جامعه قرآنی هستیم و اگر بحث اختلاف در بین قرآنیان روز به روز توسعه پیدا کند، متاسفانه شاهد بی‌اخلاقی‌های دیگر هم خواهیم بود.
شیطان در مجموعه قرآنی‌ها حضور جدی‌تری دارد
این استاد قرآن با اشاره به اینکه شیطان در مجموعه قرآنی‌ها حضور و تلاش جدی‌تری دارد، بیان کرد: اختلاف نظر، سلیقه و رأی متفاوت و ... امری کاملا تأیید شده‌ای است، ولی این اختلاف نظرها نباید منجر به برخوردهای تند شود.
وی با بیان اینکه بزرگان قرآنی کشور و ریش‌سفیدان قرآنی باید به جوان‌ترها تذکر دهند تا از این جو بی‌اخلاقی در میان فعالان قرآنی دور شویم، ابراز کرد: بزرگان قرآنی ما باید مکتب‌داران و جلسه‌داران را مورد پند و موعظه قرار دهند.
جو موجود در مسابقات قرآن مناسب نیست
خاکی با تأکید بر اینکه جو موجود در مسابقات قرآن هم زیاد مناسب نیست، تصریح کرد: حداقل 4 هزار نفر تلاش می‌کنند تا یکی از سه رتبه اول را به دست آورند که طبیعتا کار دشواری است و امکانات و تشویق‌ها به تناسب استعداد جامعه قرآنی نیست.
این داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم افزود: جامعه قرآنی استعدادهای بالاتری دارد و می‌توان در فضای بین‌المللی از قرآنیان استفاده کرد تا از ایران به کشورهای مختلف پمپاژ شوند و توانایی آنان در دیگر کشور نیز به کار گرفته شود.
وی با بیان اینکه در محافل، شبکه‌های تلوزیونی و رادیویی استفاده از جوان و نوجوانان قرآنی محدود شده است، عنوان کرد: این امر تنش‌ها را افزایش می‌دهد؛ پس مدیران برنامه‌ریز هم باید زمینه‌های اختلاف را کاهش دهند.
اگر قرآن خواندن به معنای آواز خواندن نباشد بخش عمده‌ای از بی‌اخلاقی‌ها بهبود می‌یابد
خاکی با اشاره به اینکه نمی‌توان برخی از اختلافات و بی‌اخلاقی‌ها در میان جامعه قرآنی را انکار کرد، بیان کرد: اگر قرآن خواندن به معنای آواز خواندن نباشد بخش عمده‌ای از مشکلات و بی‌اخلاقی‌ها بهبود پیدا می‌کند.
وی همچنین اضافه کرد: اگر قاری کلام الهی را می‌خواند باید اولین کسی باشد که آن را درک می‌کند و به آموزه‌های آن جامع عمل می‌پوشاند، مگر می‌شود کسی قرآن بخواند و به دستورات آن عمل نکند؟
وی با بیان اینکه اگر مفاهیم قرآنی به درستی فراگرفته شود و این کتاب آسمانی را با اعتقاد بخوانیم، عمده مشکلات حل می‌شود، تشریح کرد: با تحقق یافتن چنین امری دیگر نیاز نیست کسی به ما تذکر دهد و حداقل عمل و انس با قرآن بخش عمده‌ای از تنش‌ها را از بین می‌برد.

انتهای پیام

captcha