عرضه کتاب درس‌نامه نظام اعتقادی اسلامی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3717788
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

عرضه کتاب درس‌نامه نظام اعتقادی اسلامی در نمایشگاه قرآن

گروه اندیشه ـــ کتاب «نظام اعتقادی اسلام» اولین درسنامه بین‌المللی از مجموعه ۵ دوره‌ای معارف اسلامی است که توسط مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی در نمایشگاه قرآن عرضه می‌شود.

کتاب درس‌نامه نظام اعتقادی اسلامی در نمایشگاه قرآن

مسعود زربندی مسئول غرفه موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی در بیست‌وششمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن مصلی تهران در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن معرفی خود، گفت: کارشناس فرهنگی موسسه مطالعات اسلامی و طلبه حوزه علمیه  و مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و تا حدی ترکی هستم. در مقطع درس خارج حوزه علمیه و ارشد رشته الهیات فقه و مبانی دانشگاه تحصیل کرده‌ام.

وی گفت: امسال دومین باری است که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن شرکت کردیم. سال گذشته تحت معاونت بین‌الملل حوزه حاضرشدیم، ولی امسال که محصولی ویژه داریم همکاری‌های لازم انجام شد تا به صورت خاص دیده شویم و این کتاب را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

زربندی تصریح کرد: موسسه مطالعات اسلامی در سال 87 در جلسه‌ای که طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب داشتند بعضی از دوستان از جمله دکتر شمالی، مدیر موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی یک‌سری مطالب راجع‌به تبلیغ بین‌الملل مطرح کردند که نیازداریم به صورت سازماندهی شده و از پیش تعیین شده و نه به صورت سنتی کار تبلیغ دین اسلام در سطح بین‌الملل را در دست بگیریم.

وی ادامه داد: این پیشنهاد مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و دستور مستقیم به حوزه علمیه دادند تا یک موسسه و مرکز تخصصی تحت عنوان تربیت مبلغان بین‌الملل ایجاد شود. در این راستا مرکز مطالعات بین‌الملل اسلامی تحت عنوان مطالعات اسلامی شروع به کار کرد، زیراکه این رشته کرسی‌های دانشگاهی دنیا را می‌گیرد و عنوانی است که ما در دانشگاه‌ها می‌توانیم تحت پوشش آن اسلام را آموزش دهیم همین رشته مطالعات اسلامی یا «اسلامیک استادیز» است.

کارشناس فرهنگی موسسه مطالعات اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که مبنای این موسسه علمی و پژوهشی وسپس معرفی و ترویج اسلام است، این اسم را برای خود انتخاب کرد. در ابتدا دانش‌پژوهانی که در این مرکز گزینش می‌شدند از بین طلابی بودند که در درس خارج تحصیل و مدرک سطح سه را کسب کردند و علاوه بر این بر زبان انگلیسی و عربی تسلط داشتند. زیراکه در موسسه کلاس‌ها به همان زبان اصلی عربی و یا انگلیسی تدریس می‌شود و در هیچ دوره‌ای کلاسی تحت عنوان آموزش زبان عربی و یا انگلیسی نداشتیم.

تولید درس‌نامه نظام اعتقادی اسلام به زبان انگلیسی

این طلبه جوان اظهار کرد: این موسسه بعد از 9 سال کار در سطح بین‌الملل و با جذب حدود 100 نفر از دانشجویان و دانش‌پژوهان طلبه توانسته کارهایی را انجام دهد که تقریباً می‌توان گفت کمتر مشاهده می‌شود از جمله فعالیت‌ها درس‌نامه نظام اعتقادی اسلام است که به زبان انگلیسی تحت عنوان «Islamic Belief System» چاپ شد که بیش از 20 کشور دنیا و در این مدت زمان در 90 دوره تدریس شده و از آنجایی که این کتاب یک کتاب درسی است بازخورد‌ه‌ها و امتحاناتی که گرفته شده را به صورت ارزش گذاری برای محتوا مکتوب کردیم.

مسئول غرفه موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی بیان کرد: با توجه به همکاری‌هایی که با دانشگاه‌های کانادا و برخی کشورها از جمله، تانزانیا، آلمان، تایلند، کشورهای آفریقای و بعضاً در ایران انجام شده علاقه‌مندان به صورت فصلی ثبت‌نام می‌شود و این کلاس‌ها توسط موسسه مطالعات اسلامی با همکاری موسسه رسالت برگزار می‌شوند.

زربندی تصریح کرد: اساتید ما یا از اساتید حوزه هستند که از متخصصین زبان‌دان هستند و یا از خود دانش‌پژوهانی هستند که سوابق تبلیغی دارند. این درس‌نامه سعی کرده یک قالب آموزشی که بتواند برای جامعه آموزشی مورد استفاده اساتید و مربیان قرار گیرد، تدوین کند تا بتوانیم در فضاهای مختلف درس‌هایی را برای افراد مختلف با  سطح متوسط یعنی کسانی که تا حدودی با اسلام آشنایی دارند در غالب جدید ومتفاوت پیاده کنیم.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که در حوزه اسلامی داریم بیشتر به صورت محتوایی و منبع است و کتاب‌های آموزشی و درس‌نامه‌ای مخصوصاً در سطح  بین‌الملل اسلامی بسیار کم است  که فعلاً این کتاب در زبان‌های انگلیسی، فارسی، اسپانیایی و عربی بخشی از این خلأ را پر کرده است.

کتاب درس‌نامه نظام اعتقادی اسلامی در نمایشگاه قرآن

تدریس درس‌نامه نظام اعتقادی اسلام به زبان انگلیسی در مقاطع دبیرستانی

کارشناس فرهنگی موسسه مطالعات اسلامی تصریح کرد: این کتاب زیر نظر مربی در مقاطع دبیرستانی هم تدریس شده هر چند محتوای کتاب سخت است، ولی سعی شده به زبان ساده تدریس شود که قابل فهم برای دانش‌آموزان باشد. مربیانی که به صورت داوطلب در کلاس‌های تربیت مربی ما شرکت می‌کنند و آموزش دیده‌اند با سلیقه خودشان سبک ساده‌تری برای آموزش پیاده می‌کنند، ولی اصل این اصول کلی است که در قالب کتاب به مربیان می‌دهیم تا مسائل اسلامی را تحت عنوان داستان و کارهای عملی برای کودکان نیز اجرایی کنند.

مسئول غرفه موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی بیان کرد: سعی‌مان بر این است که معارف قرآنی و اسلامی را که بسیار هم عمیق هستند را در قالب‌های آموزشی‌ که بتوان در سطوح علمی، دانشگاهی  و مدارس اجرایی کرد، معرفی کنیم. مبنای این کتاب به گونه‌ای است که ابتدا بحث یک آیه استدلالی می‌آورد و بعد بر اساس آن عدله قرآنی می‌آید لذا این کتاب یک کتاب جامعه‌ای است برای تمام فرق و مذاهب اسلامی کاربردی است و فقط مخصوص شیعه نیست زیراکه معارف قرآنی معرفی عام هستند.

زربندی تصریح کرد: الحمدالله توانستیم این کتاب را به مدد قرآن در نمایشگاه رونمایی کنیم و بازخورد عالی ‌هم داشتیم و مربیان اهل سنت هم از این کتاب استقبال کردند زیراکه اساس گفت‌وگو ما در این کتاب معارف قرآنی بوده و نظریات خاص شیعه و سنی را بعد از اینکه به معارف قرآنی پرداختیم به محضر علاقه‌مندان رساندیم. 

کتاب درس‌نامه نظام اعتقادی اسلامی در نمایشگاه قرآن

تأثیر کتاب نظام اعتقادی اسلام بر آموزش سبک زندگی اسلامی

وی در رابطه با تأثیر این کتاب بر آموزش سبک زندگی اسلامی ادامه داد: در این کتاب یک مجموعه پنج دوره‌ای داریم. دوره اول در رابطه با نظام اعتقادی اسلامی صحبت می‌کند، سر فصل‌های کتاب سرفصل‌های است که نظام کلی اسلام را بر اساس چیزی که قرآن به ما یاد داده مطرح کرده و این سرفصل‌هایی هستند که منجر می‌شود تا ما اسلام را باور کنیم و یا اگر هم قبول کردیم بر اساس شواهد و براهین قرآن باشد. درواقع ما در این کتاب سعی کردیم نظام اعتقادی اسلامی را به صورت درس‌نامه تولید و تدریس می‌کنیم.

مسئول غرفه موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی بیان کرد: فضای کار بین الملل به گونه‌ای است که با توجه به اینکه حوزویان و ایرانیان در فضای شیعی و اسلامی هستند با یک سری مسائل بسیار آشنا هستند و یا برایشان بدیهی است لذا وقتی وارد محیط غیر شیعه و غیر اسلامی می‌شویم بعضی مباحثی که برای ما بدیهی است برای آنها سخت و غیر قابل درک است که این کتاب این مشگل را حل کرده و روش زندگی اسلامی را آموزش می‌دهد.

کتاب درس‌نامه نظام اعتقادی اسلامی در نمایشگاه قرآن

زربندی تصریح کرد: دلیل اینکه این موضوع را در دوره دوم بررسی می‌کنیم این است که مسائل مادی برای شیعه در درجه دوم است و مسائل معنوی در درجه اول هستند و این به معنای این نیست که مسائل مادی را طرد کرده‌اند، بلکه برنامه ویژه‌ای برای زندگی دنیایی دارند که این موضوع را در ده‌ها دوره در کشورهای مختلف اجرا کردیم. تز کاری موسسه بر این اساس است که ابتدا کاری را محک می‌زند، یعنی محتوا و ایده‌های اسلامی را در مراکز مختلف اجرا می‌کند و سپس از آن خروجی می‌گیرد. این برنامه سبک زندگی اسلامی نیز از جمله کارهایی است که چندین سال در قالب کار آزمایشی اجرا شده و فهم مخاطب را می‌سنجد که بازخوردهای آن نشان می‌دهد که ما موفق بودیم یا نه که اگر نتیجه دهد این بخش در دومین دوره‌ای از مجموعه معارف اسلامی حوزه بین‌الملل اجرا خواهد شد. دوره سوم عقاید خاص شیعه، دوره‌های چهارم و پنجم مباحث تخصصی‌تر مانند احکام وارد می‌شود.

یادآور می‌شود، بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا تاریخ ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. غرفه خبرگزاری ایکنا در شبستان اصلی، بخش رسم آیینگی(پاویون رسانه‌ها) قرار دارد.

انتهای پیام

 

captcha