عرضه مهم‌ترین فعالیت‌های سالانه ملی در نمایشگاه قرآن/ دستاوردهای ربع قرن تلاش
کد خبر: 3715844
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
فقهی‌زاده عنوان کرد:

عرضه مهم‌ترین فعالیت‌های سالانه ملی در نمایشگاه قرآن/ دستاوردهای ربع قرن تلاش

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت ارشاد اظهار کرد: نمایشگاه قرآن تماشاخانه نیست، بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت‌های ملی قرآن کریم در سطح ملی است و آنچه در طول سال در جمهوری اسلامی در ارتباط با قرآن کریم رقم می‌خورد، در ابعادی کوچکتر و گویا و شفاف در این محل عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن وعترت ارشاد در آیین گشایش بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که عصر امروز، 29 اردیبهشت‌ماه در تالار یاس در جوار مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم به حاضران در این برنامه اظهار کرد: دقیقا یک ربع قرن از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کشور می‌گذرد و امروزه پس از ربع قرن، به موسم دیگری از این رویداد بزرگ علمی و فرهنگی و هنری رسیدیم.

عرضه مهم‌ترین فعالیت‌های سالانه ملی در نمایشگاه قرآن/ دستاوردهای ربع قرن تلاش
وی با اشاره به این اتفاق مبارک که دارای آثار فراوان است، ادامه داد: این رویداد قدم‌هایی را به جلو پیش برده و استعدادهای شکوفایی را ایجاد کرده است. حداقل دو ویژگی برای چنین نمایشگاهی در نظر می‌گیرم؛ یکی اینکه اگر بزرگترین رویداد نمایشگاهی قرآن کریم در جهان اسلام و در سطح بین‌الملل نباشد، بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی در سطح جهان است.
فقهی‌زاده عنوان کرد: دومین ویژگی اساسی برای چنین نمایشگاهی این است که این نمایشگاه تماشاخانه نیست، بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت‌های مرتبط با قرآن کریم در سطح ملی است و آنچه در طول سال در جمهوری اسلامی در ارتباط با قرآن کریم رقم می‌خورد، در ابعادی کوچکتر و گویا و شفاف عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: اگر این دو ویژگی را به درستی ترسیم کرده باشیم، این نمایشگاه سه کارایی مهم دارد؛ اول اینکه از عموم مردم در اقشار گوناگون و مسئولیت‌های متفاوت جلب توجه خاص کند و به اهمیت قرآن کریم در حوزه‌های علمی، هنری و پژوهشی و ... رهنمون شود و طبیعتا در عرصه قرائت، حفظ و مفاهیم و عمل به آموزه‌های قرآن کریم رشد ایجاد کند. دومین کارایی آن جریان‌سازی‌های مؤثر در شناسایی و پرورش استعدادها در خلق آثار فاخر علمی، فرهنگی و هنری است. شاید آنچه که طی یک ربع قرن نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در عمل به دست آمده، بسیار فراتر از آن چیزی بوده که در آغاز کار مد نظر بوده است.
فقهی‌زاده افزود: به رأی العین می‌توان دید که چه استعدادها در این راه شکوفا نشده و چه آثار ستودنی که به وجود نیامده است که نشان دهنده اهتمامات و توجهات نظام جمهوری اسلامی و پیروان مکتب اهل بیت(ع) به اهمیت قرآن کریم در فضای عمومی جهانی است که در اثر تخریب‌های نابخردانه دشمنان به پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نادیده گرفته شده است و این نمایشگاه بزرگ می‌تواند اهتمام خاص رهبران جمهوری اسلامی ایران را در کنار قاریان، حافظان و قرآنیان را به این سمت و سو بکشاند که قرآن موجود در جمهوری اسلامی چیزی جز قرآن موجود در جهان اسلام نیست.
وی ادامه داد: آنچه که موجب افتخار تمام ما مسلمانان جهان است، همین قرآن کریم با همین ویژگی است که در جهان اسلام تمام مسلمانان آن را لمس می‌کنند و ما پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نگاه تقدیس و نازله من عندالله به قرآن داریم که این کتاب معجزه از سوی پیامبر اکرم(ص) است که به تمامه و عینه به مردم ابلاغ شده و در طول تاریخ مقاوم و استوار ایستاده و به نورافشانی ادامه می‌دهد.

عرضه مهم‌ترین فعالیت‌های سالانه ملی در نمایشگاه قرآن/ دستاوردهای ربع قرن تلاش
فقهی‌زاده اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه سه رویکرد تعامل سازنده با بدنه نخبگانی مدیران و دانشوران قرآنی و خروج از نگاه‌های عوامانه هم در محتوا و هم در قالب داشته‌ایم. این نمایشگاه مسئول ارتباط با بدنه نخبگانی مدیران قرآنی است. رویکرد دوم نگرش دانش‌بنیان به فعالیت‌ها است که برنامه‌ریزی‌ها حدود 150 برنامه خرد و کلان را در دوره بیست و ششم اجرا می‌کنیم که هیچ کدام از آنها را بدون کارشناسی تصویب نکردیم و سومین رویکرد برنامه‌محوری با رویکرد تحولاتی بوده است که برای جذب بیشتر علاقه‌مندان نوآوری‌ها و تحولاتی را با دانش‌وران برجسته قرآنی داشته‌ایم و گمانمان بر این است که تا حدی در این عرصه موفق بودیم.
وی عنوان کرد: برخی از اقدامات مهم و تفاوت‌هایی را نسبت به سال‌های گذشته در این نمایشگاه شاهد هستیم. تقویت فعالیت‌های محتوایی علمی با تشکیل برخی از کمیته‌های خاص، تقویت‌بخش عترت در ابعاد گوناگون در حوزه نهج‌البلاغه، صحیفه، بعثت، غدیر، عاشورا و امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج)، تقویت بخش نظارت و ارزیابی در جهت افزایش کارایی و اثربخشی که در دو بخش نگاه را متمرکز کردیم؛ یکی آسیب‌شناسی برای جستن دارو در آینده و درمان در صحنه و پسا عملیات و احیای بخش بین‌المللی در جهت نشان دادن قابلیت قرآنی کشورمان به مخاطبان بین‌المللی.
فقهی‌زاده اضافه کرد: در نگاه ما نمایشگاه بین‌المللی قرآن، رویدادی فرابخشی است که ظاهرا برگزار کننده آن، معاونت قرآن و عترت ارشاد است که این معاونت از این مسئولیت بر خود می‌بالد، اما آن را رویدادی فرابخشی تلقی می‌کند که ارگان‌های آموزشی، هنری و پژوهشی و اقتصادی در برپایی آن مشارکت کنند و نباید درباره اعتبارات آن دغدغه داشته باشیم. برای تقویت محتوای آن نیازمند همراهی‌های صادقانه و مؤثر ارگان‌های فرهنگی و ملی هستیم و چه بهتر که همه دست به دست هم دهیم که از نظر محتوا، شکل و قالب و اعتبارات این نمایشگاه را که نمایانگر فعالیت بزرگ قرآن و عترتی در سراسر کشور است، تقویت کنیم.
یادآور می‌شود، بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر روز تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد شد.
انتهای پیام

captcha