آرزوهای یک قاری نوجوان و خوش آتیه/ قاری اگر با مفاهیم آشنا نباشد قاری نیست
کد خبر: 3714968
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

آرزوهای یک قاری نوجوان و خوش آتیه/ قاری اگر با مفاهیم آشنا نباشد قاری نیست

گروه چهره‌ها ــ امیرعلی یادگاری، قاری نوجوان کشورمان است که از آرزوی ماندگار شدنش پس از کسب رتبه بین‌المللی می‌گوید و به همسن و سالانش توصیه می‌کند تا تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای بشنوند.

به گزارش ایکنا؛ امیرعلی یادگاری، قاری خوش‌خوان نوجوان کشورمان است که صدا در خانواده‌ آنها ارثی است به گونه‌ای که از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود و پدربزرگش غدیر یادگاری، پدرش مصطفی یادگاری و عموم‌هایش چون مرتضی یادگاری و ... در عرصه قرائت قرآن درخشیده‌اند.، لذا در این زمینه با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

آرزوی قاری خوب و ماندگار شدن «امیرعلی یادگاری»/ نوجوانان تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای بشنوند/ قاری اگر با مفاهیم آشنا نباشد قاری نیست
وی که متولد سال 1383 است از سن سه سالگی تلاوت قرآن را شروع کرده است و می‌گوید: در سن چهار سالگی تمام مقامات قرآنی را در حوزه اصلی و فرعی آموختم.
یادگاری در خصوص اساتیدی که داشته است، عنوان می‌کند: پدربزرگم «غدیر یادگار» و سپس «مصطفی یادگاری» پدرم از اساتیدم بودند که در حوزه تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا به من کمک کردند و دیگر اساتیدم همچون حسین اخوان اقدم، احمد ابوالقاسمی، محمود نوروزی و حسن ربیعیان بودند.

رتبه‌های ملی متعدد

این قاری نوجوان حائز رتبه‌های ملی در مسابقاتی چون رتبه نخست مسابقات اوقاف استان تهران در سال 1394، حائز رتبه سوم اوقاف و امور خیریه کل کشور در 11 سالگی و نفر اول مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 94، نفر اول مسابقات بیان اصفهان در سال 1395، نفر اول یادواره استاد اربابی در سطح کشور در سال 1395، نفر اول مسابقات دانش‌آموزان کل کشور در سال 1396 در مشهد، نفر اول مسابقات شمسی استان تهران به مدت چهار سال متوالی، نفر اول مسابقات ترتیل، اذان و دانش‌آموزی تهران است، در سال‌های 1396، نفر اول مسابقات فرهنگسرای قرآن نفر اول مسابقات سراج استان تهران و ... است.

سفرهای تبلیغی به داخل و خارج از کشور

وی درباره سفرهای تبلیغی که در داخل و خارج از کشور داشته است، می‌گوید: سفرهای داخلی جهت تبلیغی قرآن به مشهد مقدس، جزیره ابوموسی، عسلویه، کرمان، یزد، بم، دزفول، گرگان، سمنان، قم، کاشان و همچنین سفرهای خارجی جهت تبلیغ قرآن به ساحل عاج شهر عبید جان داشتم و همچنین از سوی کشورهایی چون قرقیزستان، عراق، قزاقستان دعوت‌هایی برای اجرا در محافلشان داشتم که موفق به حضور در آنها نشدم.
یادگاری که در کنار درخشش در عرصه قرائت قرآن به صورت حرفه‌ای فعالیت ورزشی را دنبال می‌کند، بیان می‌کند: به صورت حرفه‌ای رشته بسکتبال را به مدت چهار سال است که دنبال می‌کنم.
وی در خصوص نخستین تلاوتی که داشته است، عنوان می‌کند: حدود شش سال داشته که طی مراسمی که در آن قاریان نیز حضور داشتند به اجرای چند آیه کوتاه از قرآن پرداختم که تلاوت بدون استرسی را انجام دادم.
این قاری خوشخوان که مهمترین و شیرین‌ترین خاطره تلاوت قرآنش را مربوط به بهمن‌ماه 95 در محضر مقام معظم رهبری می‌داند، اظهار می‌کند: تلاوتم با احسنت‌ها و تشویق‌های ایشان همراه بود که هنگامی که نزد ایشان رفتم از من از اساتیدم پرسیدند و سپس از ایشان درخواست چفیه و انگشتر کردم که آن را دریافت کردم.

آرزوی قاری خوب و ماندگار شدن «امیرعلی یادگاری»/ نوجوانان تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای بشنوند/ قاری اگر با مفاهیم آشنا نباشد قاری نیست
وی ادامه می‌دهد: در کنار آن نیز تلاوت‌هایی در حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(ع)، نزد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگر مراجع تقلید و سالن اجلاس سران، تلاوت در مسابقات بین‌المللی و تلاوت در نماز جمعه تهران داشتم.
یادگاری درباره برنامه روزانه فعالیت‌های قرآنی‌اش، عنوان می‌کند: صبح یک ساعت حدود سه صفحه از قرآن را به ترتیل می‌خوانم و بعد از ظهر‌ها نیز سه تلاوت تطبیقی از خودم که حدود یک‌ساعت می‌شود، انجام می‌دهم و در برخی از روزها تلاوت تقلیدی کار می‌کنم و یا تلاوت‌های اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، عبدالعزیز حصان و شحات را گوش می‌دهم.

ورود به عرصه تخصصی قرآن موجب تأثیر مثبت بر اخلاقم شد

وی در خصوص برکات ورود به عرصه قرآنی بر زندگی و اخلاقش می‌گوید: ورود در عرصه قرآنی و من به صورت تخصصی در زمینه قرائت قرآن موجب تأثیرات مثبت بر روی اخلاق و درسم بود به گونه‌ای که موجب پیشرفت درس‌هایم شد به طوری که فرد می‌تواند بهتر و بیشتر درس را بفهمد و مفهوم آن را درک کند.
یادگاری درباره ضرورت آشنایی قاری با مفاهیم قرآن، عنوان می‌کند: قاری اگر با مفاهیم آشنا نباشد قاری نیست، دانستن مفاهیم قرآن موجب انتقال آن به مخاطب هنگام تلاوت می‌شود.
وی که از آرزوهایش حافظ کل قرآن شدن و تسلط بر مفاهیم قرآن به صورت کامل است در خصوص میزان تحقق این آرزو، بیان می‌کند: در حال حاضر مفاهیم را کلمه به کلمه می‌توانم بفهمم و آن را ترجمه کنم و پیشرفت خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشتم. همچنین حفظ را با طرح اسوه کار می‌کنم که بیش از چهار جزء حفظ هستم به گونه‌ای که روزانه نیم صفحه تا یک صفحه را حفظ می‌کنم. بهتر بگویم حفظم را تقریبا به صورت تدریجی از 11 سالگی شروع کردم و روزانه نیز 10 صفحه را مرور می‌کنم.
وی درباره طریقه حفظش می‌گوید: نیم تا یک صفحه از قرآن را طی دوبار خواندن با بکارگیری از حسن بینایی و شنیداری انجام می‌دهم و سعی می‌کنم بار سوم خودم آیات را از حفظ بخوانم.

قاری با سبک تقلیدی از« مصطفی اسماعیل»

این قاری خوش‌خوان کشورمان که با سبک مصطفی اسماعیل تقلید می‌کند، درباره اینکه ورود به عرصه قرائت قرآن در سن بلوغ مشکلی برای تارهای صوتی ایجاد نمی‌کند، اظهار می‌کند: مشکلی ندارد، تدریجی کار می‌کنیم و برای جواب کمتر می‌توانم تلاوت انجام دهم به گونه‌ای که در مسابقات نیز در این سن تنها یک لحظه به آن اشاره کنیم، نمره خوبی را می‌توانیم کسب کنیم و حتی در سن بلوغ نیز قاریانی بوده‌اند که بهترین مقام‌ها را در بهترین مسابقات کسب کردند.
یادگاری به هم سن و سالانش پیشنهاد می‌کند: تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای بشنوند و از آن طریق با قرآن آشنا می‌‌شوند و در آن مجالسی که تلاوت می‌کنم، با بازخورد خوب بچه‌های کم سن و سال حاضر در آن محفل روبرو می‌شوم و هنگامی که از من می‌خواهند آنها را راهنمایی کنم برای حضور در کلاس‌های قرآن، به آنها می‌گویم پس از ورود در جلسات قرآن اساتید و هنگامی که آیاتی را تلاوت می‌کنید، نسخه تقلیدی از اساتید دریافت می‌کنید که می‌توانید از این طریق پیشرفت کنید و من هم به این طریق پیشرفت کردم.
این قاری نوجوان کشورمان در خصوص برنامه قرآنی آینده‌اش، می‌گوید: اینکه به قرآن خدمت کنم و رتبه نخست مسابقات بین‌المللی را کسب کنم یکی از آرزوهایم است البته نه تنها رتبه بین‌المللی را کسب کنم بلکه در کنار آن قاری خوبی باشم به قرآن هم خدمت کنم. قاریانی هستند که خوب بودند اما ماندگار نشدند اما من می‌خواهم قاری خوب و ماندگار شوم.

یادآور می‌شود؛ سارا یادگاری خواهر امیر علی از دیگر اعضای این خانواده‌ است که از صدایش استفاده کرده و در مسابقات شمسه استان تهران حائز رتبه نخست شده است.
انتهای پیام

captcha