آغاز کاشت درختان مثمر در شش دهستان خراسان جنوبی
کد خبر: 3698076
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی صورت گرفت؛

آغاز کاشت درختان مثمر در شش دهستان خراسان جنوبی

گروه اجتماعی- جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در ۶دهستان استان آغاز شده است گفت: به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی کاشت درختان مثمر در استان آغاز شده است .

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مهدی هنری، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: امروزه کمبود آب و پایین رفتن سفره‌های زیرزمینی و بالا رفتن درجه حرارت و اصطلاحا گرمایش کره زمین و آلودگی به عنوان بزرگترین معضل موجود در مسایل تخصصی فضای سبز به شمار می‌رود.
وی افزود: به علاوه این که ضعیف بودن خاک از نظر ماکرو و میکرو، کمبودها را دو چندان کرده است بنابراین متخصصین این رشته را برآن می دارد تا گونه هایی را برای کاشت در سطح شهرهای بزرگ انتخاب کنند که علاوه بر حفظ هدف اصلی زیبایی بصری دارای شرایط نگهداری ایده آل، هم از نظر جوی و هم از نظر هزینه‌های جانبی باشد.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی ادامه داد: برخلاف تصورات که کاشت هر نوع درختی برای محیط زیست خوب است باید گفت که گیاهان خاصیت‌ها و ویژگی های مختلفی دارند و می‌توانند بر سایر موجودات زنده حتی سایر گیاهان تاثیرات مثبت و منفی داشته باشد که در صورت منفی بودن تاثیرات جبران آنها با هزینه های هنگفتی همراه است.
فعالیت قرارگاه در 6 دهستان استان
هنری تصریح کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی قریب به دو سال است فعالیت خود را در کشور آغاز کرده و در128 دهستان کشور و در 5 حوزه در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: در خراسان جنوبی نیز 6 دهستان شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس جزو فاز اول این قرارگاه قرارگرفته اند.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی اظهارکرد: فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی، فرهنگی، اشتغال، تعلیم و تربیت و سلامت عرصه هایی هستند که بطور مستمر در حال پیگیری هستند.
توزیع رایگان درخت پسته بومی ایران
هنری ادامه داد: به مناسبت 15 اسفند ماه که روز درختکاری نام گرفته طرح کاشت درختان مثمر با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال در کل کشور آغاز شده که بصورت پایه سهم استان خراسان جنوبی 200 میلیون ریال است.
وی اضافه کرد: در قالب این طرح قرار است با توجه به موقعیت جغرافیایی هر منطقه درختان مثمر سازگار با همان آب و هوا کاشت شود.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: در کنار این اعتبار 100 هزار اصله درخت پسته بومی ایرانی نیز در قرارگاه مرکز تهیه شده که بنا به درخواست هر استان بطور رایگان ارسال و کاشت خواهد شد.
انتخاب درختان مثمر با توجه به روایات و مباحث علمی
هنری با بیان اینکه درختان کاشت شده در هر دهستان متفاوت خواهد بود گفت: در خراسان جنوبی بیشتر درختانی ازقبیل زیتون، پسته، خرما، عناب کاشت خواهد شد و دلیل انتخاب درختان مثمر نیز ریشه در روایات، احادیث و توصیه های علمی دارد.
کاشت درختان با همراهی مردم و با نام شهداء
وی در خصوص نحوه توزیع و کاشت این درختان تصریح کرد: تسهیل گران اعزامی به روستاهای هدف که در قالب امام روستا به فعالیت‌های فرهنگی مشغولند بنا به درخواست و اعلام نیاز تا سقف 110 درخت مثمر دریافت کرده و با همراهی مردم اقدام به کاشت آن در معابر عمومی، درب منازل می‌کنند.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی تصریح کرد: ضمنا کاشت این درختان نیز در هر منطقه مزین به نام شهدای همان منطقه است.
آغاز طرح کاشت درختان مثمر از دهستان درح
هنری از آغاز کاشت درختان مثمر از دهستان درح خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت خاص هر منطقه درختانی تهیه و غرس می شوند که در دهستان درح سربیشه کاشت 313 درخت زیتون از 15 اسفند ماه آغاز شده است.
ترویج فرهنگ کاشت درختان مثمر
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح ترویج و فرهنگ سازی کاشت درختان مثمر بجای درختان بی ثمر در بین مردم به ويژه روستاییان است.
هنری یاداور شد: امیدواریم با اجرای این طرح مردم به کاشت این درختان روی آورده و سعی می‌کنیم با جمع آوری اطلاعات دقیق و سنجش نقاط قوت و ضعف طرح در سال های آتی با قدرت و قوت بیشتر به اجرای آن بپردازیم.

انتهای پیام

 

captcha