درخواست یونسکو برای یادمان حافظ ـ گوته در شیراز
کد خبر: 3693202
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱

درخواست یونسکو برای یادمان حافظ ـ گوته در شیراز

گروه بین‌الملل - رایزن فرهنگی كشورمان در برلین با منزه مونگلد، نماینده اجرایی یونسکو در آلمان به منظور بررسی روند احداث یادمان «گفت‌وگوی حافظ ـ گوته» در شیراز دیدار كرد.

درخواست نماینده یونسکو برای یادمان حافظ ـ گوته در شیراز

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ سید علی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان به درخواست خانم منزه مونگلد، نماینده اجرایی یونسکو در آلمان با وی دیدار و گفت‌وگو كرد. منزه مونگلد در این دیدار با اشاره به احداث یادمان «گفتگوی حافظ ـ گوته» در پارک عمومی شهر وایمار آلمان در سال 2000 میلادی، درخواست سازمان یونسکو برای اجرای یادبود مشابه در شیراز (حسب توافقات اولیه و فیمابین) را مطرح كرد.

نماینده اجرایی یونسکو در آلمان گفت: امروز با گذشت بیش از سال‌ها از آن رویداد تاریخی، جای آن است تا اثری مشابه یا با یک طرح ارائه‌شده از سوی هنرمندان ایرانی که نشان‌دهنده ارتباط اندیشه‏‌ای میان دو جامعه آلمان و ایران باشد نیز در شهر شیراز، نزدیک به حافظیه و یا حتی در داخل بنای حافظیه، نصب شود.

وی سپس با گفتن اینكه امروز بخشی از مسئولان و افراد مقیم در شهر وایمار آلمان نسبت به بی‌‏توجهی مقامات ایرانی در نصب این بنای یادبود که تعهد شده بود همزمان در دو شهر شیراز و وایمار طراحی و اجرا شود ابراز گلایه‏ كرده‌اند و بیم آن می‌رود که شورای شهر وایمار تصمیم به تغییر موقعیت یادمان موجود در آن شهر بگیرد، تأکید كرد: وظیفه یونسکو، پاسداشت رابطه بین فرهنگ‏ها و ملت‏هاست و از این جهت هنگامی که از احتمال تغییر در مصوبه شهر وایمار آگاهی یافتم بر آن شدم تا از طریق پیگیری‏های شخصی و نیز مکاتبه با مقامات مؤثر و ذی‌‏نفوذ شهر وایمار، مانع از اجرای این خواسته شوم.

منزه مونگلد در پایان با اشاره به گفت‌وگوی انجام شده با سفیر ایران در آلمان و تأکید وی برای انجام تعاملات و همکاری‏های فرهنگی از سوی رایزنی فرهنگی ایران، خواهان آن شد تا این رایزنی از طریق مراجع مسئول در ایران موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام كند.

در ادامه این دیدار سید علی موجانی با قدردانی از توجه منزه مونگلد و سازمان یونسكو در خصوص مراقبت از یادمان «گفت‌وگوی حافظ ـ گوته» گفت: آنچه به آن اشاره کردید، موضوع نگرانی و دغدغه طولانی‌مدت ما نیز بوده است؛ یعنی بخشی از بدنه اجتماعی شهر وایمار از ایجاد یک پل فرهنگی پیوسته و دایمی میان شیراز و وایمار حمایت نمی‌كند و به اشکال مختلف در خصوص همکاری‏های فی مابین کارشکنی می‌كنند.

وی افزود: طرف ایرانی (شهرداری و شورای شهر شیراز) با گذشت بیش از یک دهه از امضای تفاهم‏نامه خواهرخواندگی میان دو شهر شیراز و وایمار، با کمال تعجب و به رغم پیگیری‌‏های متعدد مشاهده می‌کنند كه شورای شهر وایمار از تصویب این توافقنامه خودداری می‌كند. این مسأله نشان‌دهنده کم‌توجهی و یا بی‏ علاقگی طرف آلمانی به شمار می‌‏آید که البته در پشت بیاناتی همچون فقدان اعتبار و بودجه خود را پنهان كرده است.

رایزن فرهنگی كشورمان تأكید كرد: طرف ایرانی به محض تصویب تفاهمنامه خواهرخواندگی میان دو شهر آماده است تا با همفکری و همراهی نمایندگی یونسکو در ایران و دوستان و علاقمندان آلمانی نسبت به طراحی و اجرای یادمان «گفت‌وگوی حافظ ـ گوته» در شیراز مبادرت ورزد.

موجانی در بخش پایان این دیدار به موضوعات ثبت مشترک میراث مکتوب موجود در کتابخانه‌‏های آلمان با طرف‏های ایرانی و نیز راه‌اندازی «بازارهای جاده ابریشم» در برلین با مشاركت 70 كشورِ قرار گرفته در جاده ابریشم را به نماینده اجرایی یونسکو در آلمان اشاره کرد كه با موافقت و استقبال طرف آلمانی روبرو شد.

انتهای پیام

captcha