نبوت و امامت مدیون حضرت زهرا(س) است/ زهرا(س)؛ مایه مباهات و فخر مسلمین
کد خبر: 3693161
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
دریاباری:

نبوت و امامت مدیون حضرت زهرا(س) است/ زهرا(س)؛ مایه مباهات و فخر مسلمین

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه و دانشگاه ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) با بیان اینکه احیای نبوت و امامت، مدیون حضرت زهرا(س) است، گفت: تبیین فضائل و سیره و گفتار آن حضرت مایه مباهات و افتخار نه تنها برای شیعیان بلکه برای همه مسلمین است.

نبوت و امامت مدیون حضرت زهرا(س) است/ زهرا(س)؛ مایه مباهات و فخر مسلمین

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خانم دریاباری، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در آستانه شهادت زهرای مرضیه(س) در گفتگوی اختصاصی با سرویس حوزه خبرگزاری ایکنا در قم با حضور ایشان و زهرا فخر روحانی برگزار شد به بحث پیرامون شخصیت آن حضرت پرداخت و بر لزوم الگوگیری از ایشان تاکید کرد.

دریاباری با بیان اینکه در آیه شریفه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ»(نور/35) مراد از مشکات، حضرت زهرا(س) است، گفت: مشکات به معنای چراغ‌دان است؛ خداوند سه ضلع رسالت و نبوت، امامت و حافظ امامت، را برای ما به ودیعه گذاشت تا به واسطه این سه نور بتوانیم هدایت شویم و فاطمه(س) در واقع محافظ و چراغدان، نور ولایت است.

احیاگر نور ولایت

این استاد جامعه المصطفی(ص) گفت: بعد از شهادت پیامبر(ص)، علی(ع) را خانه‌نشین کردند ولی تنها کسی که اجازه نداد نور ولایت و نبوت خاموش شود، حافظ و چراغدان و مشکات وجود نازین فاطمه(س) بود.

دریاباری با بیان ایکه تبیین جایگاه حضرت فاطمه(س) مبین جایگاه زن در اسلام هم هست، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) مانند همه زنان مسئولیت خانه‌داری و تربیت فرزند را بر عهده داشت اما مسئولیت حفظ دین و امامت نیز در برهه سرنوشت‌ساز تاریخ بر دوش او قرار گرفت و از نور ولایت حفاظت فرمودند؛ که به معنای آن است که زنان می‌توانند برای تقویت دین در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشند.

این استاد و محقق حوزه و دانشگاه با  بیان اینکه اگر فاطمه(س) نبود ما نبوت و ولایت و پیامبر و امام علی(ع) را هم نمی‌شناختیم، ابراز کرد: اسلام مدیون دو زن است؛ یکی حضرت فاطمه(س) و دیگری حضرت زینب(س) و این دو زن بزرگوار در شرایطی که امام زمانشان مأمور به سکوت بودند این کار را انجام دادند؛ لذا حضرت زهرا(س) فقط در دوره امام علی(ع) معرف ولایت نبود بلکه امروز هم معرف ولایت است.

دریاباری با اشاره به نگاه اهل سنت به ایشان بیان کرد: در روایات اهل سنت فضیلت حضرت به وفور دیده می‌شود و روایات بوسیدن دست فاطمه(س) و بلند شدن هنگام دیدار آن حضرت از سوی پیامبر(ص) همچنین روایت غضب الله لغضب فاطمه و رضی الله رضاها را بیان کرده‌اند.

نبوت و امامت مدیون حضرت زهرا(س) است/ زهرا(س)؛ مایه مباهات و فخر مسلمین

این استاد حوزه با بیان اینکه حضرت تا قیامت معرف امامت هستند، افزود: امروز هم ما در اختلافات با اهل سنت می‌توانیم به همین روایات احتجاج کنیم و یکجا هم جواب ندارند بدهند؛ آنان روایات زیادی در فضل زهرا(س) دارند و وقتی از آنان پرسیده می‌شود که ایشان به خلافت چه کسی راضی بود مجبور به سکوت هستند.

وی با بیان اینکه زهرا (س) اگر نبود ما هم امروز دچار تردید می‌شدیم، عنوان کرد: البته بسیاری از اهل سنت در کشور ما این فضایل را قبول دارند و نام دخترانشان را فاطمه می‌گذارند؛ بنده برای تبلیغ به دفعات به این مناطق سنی نشین رفته‌ام و مطالب ما در مورد آن حضرت مورد استقبال نیز واقع شده است.

وی با بیان اینکه زن مربی است و همین بعد از زندگی زهرا(س) می‌تواند الگو برای ما باشد، گفت: این تعبیر دیگری از جمله امام راحل است که فرمودند: از دامان زن؛ مرد به معراج می‌رود لذا نقش تربیت بانوان در تربیت، برجسته‌تر است.

دریاباری اظهار کرد: مردم تشنه مطالب و معارف هستند و نسبت به آن عطش دارند ولی افراد صاحب قلم و سخن، کمتر به درستی به تبیین زیبایی های معارف اهل بیت(ع) پرداخته‌اند که بر طبق روایت اگر حقایق معارف ایشان بازگو شود مردم به آن جذب خواهند شد.

 این محقق و استاد حوزه با اشاره به روایت ثقلین در پاسخ به سؤالی در مورد ضرورت امامت و نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت، بیان کرد: این روایت مؤید آن است که فهم قرآن نیازمند وجود معصوم(ع) است و به تبع آن عصمت هم ضروری است زیرا انسان غیرمعصوم می‌تواند در فهم قرآن دچار اشتباه شد.   

زهرا مایه مباهات همه مسلمین است

وی با اشاره به درجات والای وجودی حضرت زهرا(س) گفت: مباهات به زهرای مرضیه مباهات برای اهل سنت هم هست زیرا ایشان دختر رسول الله هستند و اگر به ایات قرآن در مورد آن حضرت نیز استناد کنیم باز فخر همه مسلمین هستند که تجلی عینی آیات قرآن دراین شخصیت بروز دارد و اگر وارد زندگی عملی آن حضرت هم شویم الگوپذیری از ایشان برای همه مسلمین وجود دارد.

دریاباری تصریح کرد: مثلا اگر وارد بحث عفاف و حجاب و زهد، تربیت فرزند و همسرداری آن حضرت شویم اختلافی با اهل سنت نداریم البته در بعد گریه بر حضرت و مصائب اختلافاتی وجود دارد اگر چه تاریخ اهل سنت این مطالب را نقل کرده است؛ بنابراین سیره علمی و عملی حضرت برای همه مسلمین الگوست.

وی تاکید کرد: ما از مواجهه با اهل سنت می‌ترسیم که مبادا برخورد نامناسبی داشته باشند در حالی که این طور نیست و شوق و اشتیاق برای شناخت آن حضرت دارند.

دریاباری با بیان اینکه سیره آن حضرت کاملا قابل الگوبرداری است گفت: اگرچه ما نمی‌توانیم مانند ایشان شویم ولی قطعا می توانیم الگو بگیریم و وجود فضه خادمه موید این مسئله است؛ ما اگر فاطمه نشویم ولی فضه می‌توانیم بشویم و از ایشان الگو بگیریم و فاطمه را منحصربه آن دوره ندانیم.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت خطبه فدکیه تصریح کرد: این خطبه باید واحد درسی در دانشگاه و حوزه بشود تا شناخت جامعه از مراتب علمی و ایمانی آن حضرت افزون شود.

انتهای پیام

گفت و گو از علی فرج زاده 

captcha