مهدویت؛ محور اساسی تمدن و وحدت اسلامی
کد خبر: 3692991
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱

مهدویت؛ محور اساسی تمدن و وحدت اسلامی

کانون خبرنگاران نبأ _ آیت‌الله فاضل لنکرانی مهدویت را از محورهای اساسی تمدن اسلامی و وحدت شیعه و سنی دانست و گفت: قرآن می‌فرماید باید زمانی بیاید که تمام دین برای بشر ظاهر شود و شیعه معتقد است باید به این سمت حرکت کنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سمینار علمی «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» با حضور اندیشمندان ایران و هند، ۲۹ بهمن‌ماه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌السلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی طی سخنانی درباره هدف از برگزاری این سمینار، گفت: مسلمانان از یک طرف درگیر گروه‌های تکفیری و از طرف دیگر درگیر رژیم صهیونیستی هستند و هدف دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی مخالفت با عملکرد گروه‌های ضد اسلام است.
در ادامه محمد اسحاق، رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ملیه اسلامی دهلی ضمن ارائه تعریف از معنای تمدن و فرهنگ به بررسی چهار فاکتور اقتصاد، علم، هنر و فرهنگ پرداخت و گفت: اوج تمدن اسلامی در ایران و مصر شکل گرفته است. شاخص‌های تمدن نوین اسلامی توحید در خالقیت و توحید در خلق، خانواده و حریم خصوصی به‌عنوان شاخص‌های برتر و امر به معروف و عقلانیت نیز از جمله شاخص‌های تمدن نوین اسلامی هستند.
وی ادامه داد: زمانی به تمدن نوین اسلامی دست پیدا می‌کنیم که صدر اسلام را مشاهده کنیم و ظرفیت‌بخشی داشته باشیم، به تنوع احترام بگذاریم و از ظرفیت تمام ادیان که یکی از ویژگی‌های این دانشگاه بهره برداری از تنوع مذاهب و ادیان است، استفاده کنیم.
نقش وحدت در به‌وجود آمدن تمدن نوین اسلامی
همچنین آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در این مراسم اظهار کرد: نقش وحدت در به‌وجود آوردن تمدن نوین اسلامی ابعاد زیادی دارد اما چند نکته اساسی در این خصوص وجود دارد. شاید در ذهن فقیهان باشد که اسلام ناسخ شرایع گذشته است و این آثاری دارد، اما وقتی به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم گرچه به نبوت خاتم با ظهور پیامبر(ص) شروع می‌شود و نبوت سایر انبیاء زمانش سپری می‌شود اما شرایع گذشته ادیان گذشته منسوخ نمی‌شود.
قرآن مصداق تورات وانجیل
وی با بیان اینکه قرآن کریم مصداق تورات و انجیل است، افزود: معنای تصدیق این است که قرآن قبول می‌کند چنین کتاب‌هایی در زمان خودش بوده یا اینکه به آنچه که در تورات و انجیل آمده است، صحه می‌گذارد، معنای «صحه» این است که امروز در زمان ما از یک طریقی به یک حکمی یا قانونی از قوانین تورات و انجیل واقعی پی بریم و آن قانون برای ما معتبر است.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه روشنفکران در دانشگاه‌ها و مجلات نگویند این‌ها همه راهی برای رسیدن به حق و عبادت خدا است، ادامه داد: بلکه می‌گوییم آنچه جامع تمامی راه‌ها هست، اسلام است، فرد اگر می‌خواهد مسیحی و یهودی واقعی باشد باید مسلمان باشد، چون آنچه تورات و انجیل گفتند، قرآن کامل‌تر گفته است، تمدن اسلامی نیز نمی‌تواند مسئله یهود و نصاری را نادیده بگیرد، چون این‌ها بخش وسیعی از بشر را تشکیل می‌دهند، بنابراین باید با گفت‌وگو و استدلال مسئله را مطرح کرد.
امر به معروف و نهی از منکر راه‌های رسیدن به وحدت و تمدن نوین اسلامی
آیت‌الله فاضل لنکرانی اقامه دین، حرکت به سوی جهانی شدن دین و امر به معروف و نهی از منکر را راه‌های رسیدن به وحدت و تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و گفت: قرآن می‌فرماید وظیفه انبیاء اقامه دین در جهان است که اگر آن را به‌عنوان تکلیف قلمداد نکنیم، بحث وحدت یک بحث بی‌نتیجه‌ای خواهد بود، البته برخی می‌گویند دین مسائل شخصی است و به آن ظاهر حقوق بشری نیز می‌دهند، ولی وظیفه حکومت اسلامی و انبیا اقامه دین است و اگر حاکم اسلامی ببیند حکمی از احکام دین در جامعه معطل است وظیفه او است آن را حل کند.
وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم از جمله آیات سوم، ۵۰ و ۸۱ آل عمران، عنوان کرد: شرط مسلمانیت این است که مسلمان به آنچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، مؤمن باشد زیراکه که طبق آیات قرآن مسلمان باید به آنچه بر موسی، عیسی، ابراهیم و نوح(ع) نازل شده مؤمن و معتقد باشد و اسلام جامع همه ادیان گذشته است و اسلام همه آنچه بشر لازم دارد حجت و معتبر می‌داند.
آیت‌الله لنکرانی افزود: در پرتو تمدن نوین اسلامی وحدت شیعه و سنی مطرح می‌شود، تمدن اسلامی نمی‌تواند مسئله یهود و نصارا را نادیده بگیرد. وظیفه اولیه همه انبیا، اقامه دین در جهان است و اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم باید وحدت شیعه و سنی داشته باشیم و این مؤلفه را بپذیریم که باید دین اجرا شود.
مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر شیعه بگوید در زمان غیبت وظیفه اجرای دین نداریم تمدن نوین اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند و اگر سنی بگوید هر کسی حاکم شود از او تبعیت می‌کنیم و اجرای دین نمی‌کنیم باز هم تمدن نوین اسلامی اتفاق نمی‌افتد. شیعه و سنی باید نسبت به اقامه دین مبانی فکری را پیروی کند و باید مشترکات اصول و آنچه جوهره دین را تشکیل می‌دهد مشخص شود و به سمت اجرا و عمل به او برود.
مهدویت؛ محور اساسی تمدن و وحدت اسلامی
وی ادامه داد: از محورهای اساسی تمدن و وحدت اسلامی قضیه مهدویت است و باید زمانی دین برای جمیع بشر ظاهر شود. علما و دانشجویان اهل سنت فکر کنند که خداوند این آیه شریفه را هدف ارسال رسل قرار داده و دین باید برای جمیع بشر محور قرار بگیرد. محور اول تمدن نوین اسلامی اقامه دین است و محور دوم و محور سوم وحدت مهدویت و وحدت امر به معروف و نهی از منکر است که جامعه مسلمین باید به امر به معروف و نهی از منکر توجه کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه، مهدویت را از محورهای اساسی تمدن اسلامی و وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: قرآن می‌فرماید باید زمانی بیاید که تمام دین برای بشر ظاهر شود و شیعه معتقد است باید به این سمت حرکت کنیم. اهل سنت نیز باید چنین اعتقادی داشته باشد. علما، دانشمندان و دانشجویان اهل سنت باید در این زمینه فکر کنند و بدانند باید به سمتی حرکت کنیم که دین برای بشر ظاهر شود.
وی، امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر محورهای اساسی رسیدن به تمدن نوین اسلامی و وحدت برشمرد و بیان کرد: یکی از ضرورت‌هایی که جامعه مسلمانان باید به آن توجه کند امر به معروف و نهی از منکر است. البته یک امر به معروف و نهی از منکر شخصی داریم که هر کسی در این زمینه وظیفه دارد ولی براساس آیات سوره آل عمران امت اسلامی نیز وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد. امروزه در حوزه‌های علمیه شیعه فقهی به نام «فقه اجتماعی» تدریس می‌شود که در آن موضوع، اشخاص نیستند بلکه متوجه امت اسلامی و جامعه است.
آیت‌الله لنکرانی تصریح کرد: امت اسلامی نسبت به مجموعه اموری که در عالم واقع می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر کند زیراکه این امت نسبت به یکدیگر وظیفه دارد و اگر این وظیفه را انجام ندهد یک ابر قدرتی با روحیه استکباری می‌گوید بیت‌المقدس پایتخت فلسطین نیست، بلکه آن را پایتخت یک رژیم جعلی و ظالم قرار می‌دهد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان گفت: علمای شیعه و سنی نسبت به امت وظیفه دارند و نمی‌شود امت اسلامی دست بر روی دست بگذارد و دشمنان طرح‌های خود را پیش ببرند.
انتهای پیام/

captcha