اعتمادی به آمار کودکان بازمانده از تحصیل استان مرکزی نداریم
کد خبر: 3656886
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱

اعتمادی به آمار کودکان بازمانده از تحصیل استان مرکزی نداریم

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: بر اساس آمار، کودک بازمانده از تحصیل نداریم اما تجربه چیز دیگری می‌گوید؛ لذا با اتکا به آمارها نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که پوشش تحصیلی 100 درصدی است ضمن اینکه آمارها شفاف نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش استانداری مرکزی، در جلسه شورای آموزش‌وپرورش که امروز سوم آبان در استانداری برگزار شد، گفت: این اداره‌کل در پوشش تحصیلی وضعیت بدی ندارد، بر اساس آمار ثبت احوال که موالید استان را اعلام می‌کند پوشش تحصیلی  بالای 100 درصدی داریم. تمام کودکان متولد شده، در حال تحصیل هستند و حتی در پایه اول، بیش از موالید استان، ثبت‌نامی داشتیم که یکی از دلایل آن مهاجرت است.
وی بیان کرد: با وجود اینکه از لحاظ آماری نگران نیستیم اما همیشه این دغدغه را داریم که شاید کودکی در سن تعلیم باشد و ما از طرق سیستم رسمی به آن دست پیدا نکرده باشیم بنابراین این اداره‌‌کل هر ساله با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کمیته‌ای را با محوریت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل تشکیل می‌دهد.
فولادوند تصریح کرد: به دلیل مراجعه عموم مردم به مراکز بهداشت، این مراکز در بحث شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل  می‌توانند اقدامات موثری انجام دهند و علاوه بر آن دهیارها، صدا و سیما، سازمان‌های مردم نهاد و... می‌توانند در این امر به ما کمک کنند. با اتکا به آمارها نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که کودک بازمانده از تحصیل نداریم ضمن اینکه آمارها شفاف نیست مثلاً اعلام می‌کنند 800 نفر بازمانده از تحصیل داریم اما مشخص نیست این تعداد ساکن استان هستند یا خیر.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استانداری مرکزی گفت: با توجه به اینکه تا پایان دوره متوسطه اول تحصیل الزامی است، اگر والدین از تحصیل فرزند خود ممانعت کنند، آموزش‌وپرورش با حکم شاکی و ضابط قضایی والدین را مکلف به ادامه تحصیل فرزند می‌کند. بر اساس آمار، کودک بازمانده از تحصیل نداریم اما تجربه چیز دیگری می‌گوید؛ لذا استانداری باید دستگاه‌های مختلف را مکلف به همکاری با آموزش‌وپرورش در شناسایی این کودکان کند.
وی ادامه داد: یکی از سازمان‌های مردم نهاد در اراک 70 کودک حاشیه نشین فاقد شناسنامه و محروم از تحصیل را به ما معرفی کرد، برای رفع این مشکلات باید اجماع عمومی صورت گیرد.
فولادوند افزود: آموزش‌وپرورش استان با کمبود نیروی انسانی مواجه است و هم اکنون با کمبود بالغ بر 3 هزار و 300 نیروی آموزشی و متخصص روبرو هستیم. علیرغم اینکه محدودیت‌هایی چون بهره‌گیری از بازنشستگان به صورت حق التدرس داریم ولی خوشبختانه هیچ کلاسی از حضور معلم محروم نیست.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: سالانه به طور متوسط حدود 200 نفر از فرهنگیان شاغل استان مرکزی به سایر استان‌ها مهاجرت می‌کنند و علاوه بر آن تعدادی از معلمان هر سال بازنشسته می‌شوند این موارد مشکلات جدی برای آموزش‌و‌پرورش ایجاد می‌کنند.
فولادوند در پایان بیان کرد: آموزش‌وپرورش به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند هزینه اردوی راهیان نور را پرداخت کند به همین جهت هر ساله بخشی از هزینه را، از دانش‌آموز می‌گیریم، امسال برای اردوی راهیان نور از هر دانش‌آموز مبلغ 50 هزار تومان گرفته می‌شود که همین امر باعث شده بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان حاشیه شهر علیرغم علاقه فراوان، نتوانند در این اردو شرکت کنند.
captcha