چرا جامعه مشکلات ورزشی را نمی‌بیند و تنها به دنبال آسیب‌‌شناسی هیئت‌های مذهبی است
کد خبر: 3653648
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
حجت‌الاسلام مؤمنی:

چرا جامعه مشکلات ورزشی را نمی‌بیند و تنها به دنبال آسیب‌‌شناسی هیئت‌های مذهبی است

گروه جامعه: آسیبی در هیئت‎ها و در بحث مداحی نمی‌بینیم؛ اتفاقاتی هم که رخ داده و دیده شده بخاطر حساسیتی است که این مطلب دارد، اما اگر شما این آسیب را نسبت به ورزش بسنجید قابل مقایسه نیست؛ چرا جامعه آنها را آسیب‌شناسی نمی‌کنند و تنها به دنبال آسیب‌شناسی هیئت‌های مذهبی می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به رمز جاودانی و ماندگاری پیرغلامان اهل بیت(ع) اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع)، از جد بزرگوارشان و ایشان از خدا می‎فرمایند، که «خدا به هفت مطلب من را توصیه کرده است که اولین و دومین آن این است که هم در خفا و هم در منظر مردم اخلاص به  خرج دهیم»، لذا رمز جاودانی مداحان قدیمی و پیر غلامان اهل بیت(ع) این است که برای خدا نفس می‌زدند، برای خدا اشک نمی‌ریختند و برای خدا می‌گرداندند.

وی با اشاره به خاطره‎ای از مرحوم شیخ رجبعلی خیاط، ادامه داد: ایشان به محضر آیت الله بروجردی رسیدند و گفتند آقا این همه شاگرد چگونه در کلاس درس شما جمع شده‎اند، که آیت الله  بروجردی گفتند: «یک بار بدون اخلاص و بدون قربة الله به کلاس درس نرفتم». لذا این نفس ماندگار نمی‌ماند مگر اینکه مصداق وجه رب شود یعنی نفس هم که می‌زند برای خدا بزند.

این استاد مطرح حوزه با تاکید بر اینکه اگر دید انسان، دید اخلاصی باشد و کار را برای خدا انجام دهد، یقینا جاودان و ماندگار خواهد شد، افزود: آنچه که امروز برای جوان‌ترها بسیار حائز اهمیت است زانو زدن در محضر استاد است؛ لذا چه از جهت فنی و چه از نظر اخلاقی از هر دو مطلب نباید غفلت شود. جوانان ما باید در محضر استاد زانوی ادب بزنند و کسب فیض کنند.

واعظ و سخنران مشهور آستان اهل بیت(ع)  با بیان اینکه افراد باید شانیت جایگاه ذاکری را داشته باشند تا بتوانند به مقامات بالایی برسند، تصریح کرد: شرایط امروز جامعه شرایط بسیار خاصی است. با وجود هجوم به فرهنگ ما، مهمترین نقش را در برابر این قتل وعام فرهنگی که در حال انجام است، ذاکرین اهل بیت(ع) دارند. آنها باید با بیان مناقب و فضائل اهل بیت(ع) و خواندن اشعار فاخری که معارف اهل بیت(ع) در آن وجود دارد سطح معرفت مخاطب را بالا ببرند. این کار بسیار ارزشمند و عظیمی است که به دست مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، سپرده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی تاکید کرد: جوانان هر مقدار که در وادی ذاکری اهل بیت(ع)، در محضر استاد زانوی ادب بزنید باز هم کم است؛ ریزه‌کاری‌هایی در این عرصه وجود دارد که آن هم راز رو رمز کار است و تنها در محضر استاد آنها را می‌توان فرا گرفت. این عرصه بسیار حساس است و آیت الله وحید خراسانی در این رابطه بیان فرمودند که «وقتی میکروفن دستتان است، آن را محترم بشمارید چراکه، ممکن از دست شما بگیرند». همینطور که فرصت‌ها و نعمت‌ها زیاد است تهدید‌ها هم زیاد است. مبادا با اندک اشاره‎ای و یک کار خطا ما را از این عرصه بیرون کنند؛ ما آبروی اهل بیت(ع) و زینت هستیم، از این جهت اگر این زینت را رعایت نکنیم شاید ما را بیرون نکنند، ولی در سیاهی لشکر قرار می‎دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آسیب‎های موجود در جامعه مداحی و برخی هیئت‎ها در چه ریشه دارد و چگونه می‎توان آنها را از بین برد، گفت: آسیبی در هیئت‎ها و در بحث مداحی نمی‌بینیم؛ اتفاقاتی هم که رخ داده و دیده شده بخاطر حساسیتی است که این مطلب دارد، اما اگر شما این آسیب را نسبت به ورزش بسنجید قابل مقایسه نیست؛ چرا جامعه آنها را آسیب‌شناسی نمی‌کنند و تنها به دنبال آسیب‌شناسی هیئت‌های مذهبی می‌آید.

این استاد مطرح حوزه تصریح کرد: اگر در عرصه مداحی در نظر بگیرید که به طور مثال 100 مورد وجود داشته باشد از این تعداد 2 مورد آسیب خواهد داشت و ما منکر این نیستیم. اما آنقدر هم جدی نیست که بخواهیم به آنها بپردازیم. خوشبختانه امروز آسیب‌های عرصه مداحی به حداقل رسیده و جدی نیست، اگر هم هست ما باید ببینیم که چه خوارکی داده‎ایم که انتظار آن داریم و یا چه فرهنگی را حاکم کرده‌ایم که انتظار همان فرهنگ را هم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی اظهار کرد: وقتی افراد می‎خواهند با سرعت رشد کنند و رسانه در رشد آنها کمک می‌کند نباید انتظاری هم جز این داشت. جوان ذاکر ما ممکن این مسئله در ذهنش باشد که وقتی رسانه فردی را بدون استاد در یک محل و مکانی که جایگاهش نیست قرار می‎دهد، چرا باید محضر استاد برود، پس چه انتظاری باید داشت.

وی تصریح کرد: اگر کار دست کاردان باشد این اتفاق رخ نمی‌دهد، اما آسیب‌ها حداقل است. گاهی می‌گویند در هیئت امام حسین(ع) وقتی برنامه هیئت تمام می‌شود، هیئتی‌ها کف خیابان زباله می‌ریزند، چطور کسی متعرض این همه زباله و تخریبی که بعد از بازی‎های فوتبال در ورزشگاه‎های کشور وارد می‎شود نمی‌شود ولی این مسئله را متعرض می‌شوند؟ البته ما به این مسئله اعتقاد داریم اما من هیئتی باید بروم و هیئتی را نقد کنم و به کسی اجازه نمی‌دهم هیئتی را نقد کند، چون خودم هیئتی هستم.

واعظ و سخنران مشهور آستان اهل بیت (ع) با بیان اینکه نوع انتقادهایی که به هیئتی‎ها می‌شود بیشتر از ناحیه کسانی است که اصلا در این فضاها نیستند، گفت: ما در جلساتی که می‌رویم مسائل را بیان می‌کنیم و امسال آسیب‌ها و مشکلات این عرصه به حداقل رسیده و موردی نبوده که با بیانات مقام معظم رهبری منطبق نباشد. ممکن است در یک جریان عده‌ای کاری بکنند ولی ما با آن عده کاری نداریم و آنها را هیئتی نمی‌دانیم. اینها کسانی هستند که لباس هیئتی‌ها را به تن می‌کنند و به دنبال اغراض شخصی خودشان هستند.
captcha