فرزند شیخ اللیثی: پدرم تأکید داشت قاری بودن، مرا متکبر نکند
کد خبر: 3638373
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

فرزند شیخ اللیثی: پدرم تأکید داشت قاری بودن، مرا متکبر نکند

گروه بین‌الملل: «محمد محمد اللیثی» قاری 37 ساله مصری، فرزند «مرحوم شیخ محمد اللیثی» از مشاهیر قرائت مصر، با اشاره به مهم‌ترین توصیه‌های پدرش گفت: پدر پیوسته بر این نکته تأکید داشت که حس قاری بودن، سبب نشود نسبت به مردم متکبر باشم.


ادیت شده؛ فرزند شیخ محمد اللیثی: پدرم تأکید داشت که حس قاری بودن مرا متکبر نکندبه گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، «شیخ محمد محمد اللیثی» قاری 37 ساله مصری و فرزند مرحوم «شیخ محمد اللیثی»، قاری مشهور مصر در دوران طلائی تلاوت این کشور است.

وی قرائت قرآن را از پدر و پدربزرگ خود «محمد ابوالعلاء» از قاریان ممتاز مصر آموخته است. محمد در روستای «النخاس» از توابع شهر «زقازیق» در استان «الشرقیه» مصر و در خانه‌ای قرآنی متولد و نزد پدری تربیت شد که خود در سن سه سالگی توانسته بود كل قرآن كریم را حفظ كند و در سن شش سالگی فنون مربوط به تلاوت قرآن را به طور كامل و تحت تعلیم پدرش فرا بگیرد.

در صبحگاه یکی از روزهای ماه مارس سال 2006 مرحوم «شیخ محمد اللیثی»، به همراه فرزندش به منظور زیارت مقامات اهل بیت(ع) و قبور اولیاء وصالحان الهی در قاهره از «النخاس» روستای محل زندگیشان خارج می‌شوند تا خوابی که دیده تعبیر شود.

آغاز سفر پدر و پسر از مسجد امام حسین(ع) در قاهره آغاز می‌شود. پسر برای نماز ظهر به پدر اقتدا می‌کند و پس از زیارت، مشغول خواندن سوره یس و دعا می‌شوند. پدر نگاهی به مسجد می‌اندازد. گویی می‌خواهد برای همیشه با این مسجد وداع کند.

سپس به سمت مسجد حضرت زینب(س) می‌روند و نماز عصر را آنجا اقامه می‌کنند و پس از زیارت پدر با این مسجد نیز خداحافظی می‌کند. از آنجا راهی مسجد «سیده نفیسه» می‌شوند و بعد از اقامه نماز مغرب به جماعت، آنچه در دو مسجد قبلی اتفاق افتاد، اینجا نیز رخ می‌دهد.

مسجد «امام شافعی» در قاهره آخرین مسجدی است که شیخ محمد اللیثی، از مشاهیر قرائت مصر و یکی از قاریان عصر طلایی، پیش از وفات خود در روز یکشنبه 5 مارس سال 2006 مطابق با 14 اسفند سال 1384 هجری شمسی با آن وداع می‌کند.

پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر در ادامه سلسله گفت‌وگوهای خود با قراء نوظهور این کشور، گفت‌وگوی با «محمد محمد اللیثی»، قاری جوان مصری و فرزند مرحوم شیخ محمد اللیثی انجام داده که متن آن از نظرتان می‌گذرد: 
«شیخ محمد محمد اللیثی» در انتظار پیوستن به رادیو/ تنها شنیدن صوت پدرم را دوست دارم
در ابتدا از آغاز حفظ قرآن و در ارتباط با پدر و پدربزرگتان که از مشاهیر قرائت بودند، برای ما بفرمایید.
 من حفظ قرآن را در دوران دبستان نزد پدربزرگم «شیخ محمد ابوالعلا» که خود قاری و مربی آموزش حفظ قرآن کریم بود، آغاز کردم، پدرم نیز در حفظ قرآن به من کمک کرد تا این که در پایان مرحله راهنمایی حفظ قرآن را به پایان بردم. استعداد من در تلاوت قرآن کریم در کودکی و پیش از ورود به مدرسه نمایان شد.

زمانی که تنها در اتاق خود در منزل نشسته بودم و از پدرم تقلید می‌کردم. اهل خانه به تلاوت من گوش می‌دادند و از من می‌خواستند به تلاوت قرآن ادامه دهم. پس از ورود به مدرسه در بیشتر قسمت‌های برنامه «براعم الایمان» در رادیو قرآن و سپس برنامه «طلائع الایمان» ثبت نام کردم.

چگونه استعداد خود در تلاوت را شکوفا کردی؟
من به همراه پدرم در مراسم‌هایی که او حضور داشت شرکت می‌کردم و به تلاوت‌های او گوش داده و چیزهای زیادی می‌آموختم. اما آغاز شکوفایی استعداد من از طریق مشارکت در مسابقه «صوت‌های زیبا» که به همت وزارت اوقاف برگزار می‌شد، محقق شد. در آزمون‌های این مسابقه، مرحوم «شیخ ابوالعینین شعیشیع» و «شیخ رزق خلیل حبة»، شیخ‌القراء اسبق مصر از پدرم خواستند مرا بیشتر به تلاوت تشویق کند و برای تلاوت به همراه خود به مراسم‌های مختلف ببرد.

در حقیقت، من به دلیل حضور در امتحانات دوره راهنمایی نتوانستم این مسابقات را به پایان ببرم. بعد از آن با پدرم برای قرائت در محافل شبانه انس با قرآن که با حضور او برگزار می‌شد، می‌رفتم که نخستین آن‌ها یک مراسم سوگواری در «السنبلاوین» بود که حدود یک ربع قرائت کردم.
 
یکی از خاطرات به یاد ماندنی خود را برای ما تعریف کنید.
 در حقیقت این خاطره مربوط به پدرم و تلاوت در حضور جمع است. من در مرحله راهنمایی بودم که یک روز به همراه پدرم در یک مراسم سوگواری شرکت کردم. مردم از من خواستند که برای آنها قرآن تلاوت کنم. پدرم به من گفت: مردم می‌خواهند صدای تو را بشنوند. من واقعا گیج شده بودم زیرا پدرم با من بود و مردم نمی‌دانستند من از این که در حضور پدرم تلاوت کنم، حیا می‌کنم.

زمانی که پدرم سردرگمی مرا دید پیش از آنکه من از سکوی تلاوت بالا بروم به بهانه نماز عصر آن محل را ترک کرد و زمانی که بازگشت مرا تحسین کرد و بعد از پایان شب 30 پوند مصری به من هدیه داد.

از پدرتان چه آموختید؟
بیشترین چیزی که من از پدرم آموختم، تواضع و خوش‌رفتاری با مردم بود و این که قرائت قرآن موجب تکبر من در برابر مردم نشود. در زمینه تلاوت نیز چیزهای زیادی از او آموختم و هنوز نیز با این که او در سال 2006 فوت کرده است با گوش دادن به صوت او چیزهای زیادی از او می‌آموزم. او همواره مرا به رعایت احکام تلاوت توصیه می‌کرد.

نخستین باری که برای تلاوت دعوت شدید چه زمانی بود؟  
من برای نخستین بار در سال 2001 میلادی برای تلاوت به یک مراسم سوگواری در روستای «النخاس» در استان «الشرقیه» مصر دعوت شدم که در آن زمان 150 پوند به من دادند و این نخستین پولی بود که برای تلاوت قرآن کریم به من اعطا شد.

آیا تا کنون برای تلاوت به خارج از کشور نیز دعوت شده‌اید؟
من تا کنون به پاکستان، عراق، افغانستان، و بسیاری از استان‌های مصر دعوت شده‌ام.

صوت کدام یک از قاریان را دوست داری؟
من تنها گوش دادن به صوت پدرم را دوست دارم، زیرا من در تلاوت او همه آنچه از گوش دادن به صوت یک قاری می‌خواهم را به دست می‌آورم. تلاوت مرحوم پدرم یک تلاوت کامل است.

برای آینده خود چه آرزویی دارد؟  
من آرزو دارم به رادیو ملحق شوم تا بتوانم راه پدر را ادامه دهم. هم اکنون من فرم‌های پیوستن به رادیو را پر کرده‌ام. در مرحله صوت نیز موفق شدم و منتظر بقیه گزینش‌ها و آزمون‌ها هستم/.
 
«شیخ محمد محمد اللیثی» در انتظار پیوستن به رادیو/ تنها شنیدن صوت پدرم را دوست دارم
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۹:۴۸
0
9
واقعا خدا پدرتو بیامرزه
قاریان ایرانی توجه فرمایند
captcha