پیش‌بینی ورود 16 هزار نوآموز به چرخه تحصیلی استان مرکزی
کد خبر: 3633507
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

پیش‌بینی ورود 16 هزار نوآموز به چرخه تحصیلی استان مرکزی

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: پیش‌بینی می‌شود 16هزار نوآموز وارد سال تحصیلی جدید شوند که برای حمایت از نوآموزان مناطق محروم 504میلیون ریال اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی، امروز، 31مرداد در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان که در استانداری برگزار شد، گفت: تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از جمله دغدغه‌های آموزش‌وپرورش و اولیای دانش‌آموزان است.
وی تصریح کرد: البته این دانش‌آموزان دارای مشکلات فراوانی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله نداشتن فضای عمومی و امکانات تفریحی که در سبد رفاهیات جامعه معلولان دیده نشده است. 
وی افزود: بخشی از برنامه‌های حوزه معلولان را می‌توانیم با مساعدت دستگاه‌ها و حتی مناطق روستایی اجرا کنیم، بهتر است در حوزه دانش‌آموزان استثنایی کمیته‌ای برای رسیدگی و پیگیری به وضعیت دانش‌آموزان با نیازمندی خاص تشکیل شود. 
این مقام مسئول با تأکید بر به روز رسانی تجهیزات هنرستان‌ها گفت: جامعه نیازمند نیروی مهارت دیده ماهر است و تنها راه اعتلای مهارت آفرینی به روز رسانی تجهیزات است که متأسفانه چندسالی است که این اتفاق نیافتاده است. 
فولادوند با اشاره به پروژه‌های مهر گفت: پیشنهاد می‌شود همزمان با بازگشایی مدارس از خیرینی که خود بانی مدرسه هستند دعوت شود تا هم انگیزه‌ای برای خیرین باشد و هم دانش‌آموزان از نزدیک با انسان‌های خیرخواه آشنا شوند. 
وی اضافه کرد: فقط 27درصد از افرادی که در رشته‌های کاردانی فنی تحصیل کردند بیکار هستند، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت مهارت‌آموزی است تا نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد برسد. 
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تشریح کرد: بررسی موفقیت‌ استان‌ها در کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد که رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کارودانش بالاترین سهم در رفع بیکاری این استان‌ها را دارند. این استان‌ها در وهله اول به تجهیز و به روز رسانی هنرستان‌های خود توجه دارند و در قدم بعدی رشته‌های نظری را تعدیل کردند. 
وی تصریح کرد: آموزش همراه با تولید در 10مدرسه با هزینه کرد 200میلیون تومان، میزبانی مسابقات علمی و عملی، نیازسنجی رشته‌های نوپدید از جمله اقدامات هنرستان است، هنرستان‌ها بیشتر در حاشیه شهر هستند و ایاب و ذهاب، عدم شناخت خانواده‌ها از رشته‌های فنی و کار و دانش، هزینه بالای لوازم التحریر موجب کاهش آمار دانش‌آموزان هنرستانی می‌شود.
فولادوند اظهار کرد: بازنگری در جانمایی هنرستان‌ها و حمایت خیرین در ساخت این مراکز، استفاده از ظرفیت رسانه برای معرفی رشته‌های نوپدید و مورد نیاز جامعه، به تصویر کشیدن کارگاه‌های زودبازده به رونق این مراکز آموزشی کمک می‌کند.  
وی گفت: مجموعه آموزش‌وپرورش برای تجهیز کارگاه‌ها 670میلیون تومان، برای مواد مصرفی کارگاه‌ها 210 میلیون تومان و در مجموع 880 میلیون تومان نیاز دارد. تخصیص این اعتبار و سهم 25درصدی حاصل از فروش اموال مازاد و اسقاطی ارگان‌های دولتی به هنرستان و تعامل صنایع و کارخانجات جهت احداث هنرستان به توسعه استان کمک می‌کند.
فولادوند افزود: طرح توسعه آموزش پیش دبستانی در مناطق محروم، روستایی و حاشیه‌ها اولویت دارد. استفاده از دوره پیش دبستانی نوآموز را از افت تحصیلی در امان نگه می‌دارد، ارتقای اعتماد به نفس، شناسایی استعدادها، شناسایی نقاط ضعف و قوت از مزایای حضور کودک در دوره پیش دبستانی است. 
مدیرکل آموزش‌و پرورش استان مرکزی گفت: آمار نوآموزان در سال تحصیلی 95- 96 ، 14هزار و 684 نفر بود که از این تعداد 835 نفر از مناطق محروم بوند پیش‌بینی امسال برای نوآموزان 16هزار نفر است که برای حمایت از کودکان مناطق محروم و تهیه کتاب و لوازم‌التحریر به 504میلیون ریال اعتبار نیاز داریم.
captcha