آتش‌نشانان حفظ جان دیگران را بر جان خود ترجیح دادند
کد خبر: 3567750
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴

آتش‌نشانان حفظ جان دیگران را بر جان خود ترجیح دادند

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و پژوهشگر دینی گفت: قرآن کریم تصریح می‌کند که گاهی انسان باید جان خود را فدا کند، درست مانند کاری که آتش‌نشانان انجام دادند و دیگران را بر خود ترجیح داده و مقدم شمردند.

سعید مرتضوی، استاد حوزه و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با اشاره به موضوع ایثارگری، اظهارکرد: به تعبیری یک نوع اشتباه در اصطلاح «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» وجود دارد و قرآن کریم آن را کاملا رد می‌کند، مفهوم ایثارگری درست بالعکس آن است و گاهی انسان از احتیاجات خود گذشته و خود را فدای دیگری می‌کند.
وی بیان کرد: در قرآن کریم آمده است افراد ایثارگر، دیگران را بر خود ترجیح می‌دهند، حتی اگر خودشان احتیاج شدید داشته و دارای مشکل باشند. حضرت فاطمه 3 روز روزه گرفتند و برای افطار چیزی نداشتند و افطار خود را به مسکینان و یتیمان می‌دادند و خودشان با آب افطار می‌کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: قرآن کریم تصریح می‌کند که گاهی انسان باید جان خود را فدا کند، درست مانند کاری که آتش‌نشانان انجام دادند و دیگران را بر خود ترجیح داده و مقدم شمردند. همچنین در قرآن آمده است«کسی که باعث حیات یک نفر شود، مثل این است که تمام عالم را زنده کرده است».
مرتضوی گفت: در این میان بعضی افراد سودجو خواستار این هستند که اعمال غربی‌ها و اروپاییان را به رخ بکشند و جامعه را تحقیر کنند؛ در این راستا مردم در خلال حادثه آتش سوزی بسیار کمک کردند، هم به صورت معنوی و هم مادی. نیت آنها الهی است و در این کار وجدان، محبت، قربت الی‌الله و رضایت خداوند مدنظر است.
وی افزود: این نیت انسان‌هاست که کار را زیباتر می‌کند، فرهنگ ما بسیار غنی است و مردم بسیار کمک کردند و اگر در گوشه‌هایی غفلت انجام می‌شود، نباید آن را به‌طور کلی جلوه داد و به تحقیر جامعه و افراد آن پرداخت.
captcha