مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان و تربیت یک ونیم میلیون حافظ طی ۴ سال
کد خبر: 3562146
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان و تربیت یک ونیم میلیون حافظ طی ۴ سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با اخبارهای متعدد قرآنی در مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور همراه بود که به اهم این رخدادها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی همراه بود.
بازدید وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از معاونت قرآن و عترت
سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی  و عضو کابینه دولت یازدهم، طی بازدید از معاونت قرآن و عترت این وزارت با بیان اینکه نیازمند تبیین گفتمان مطلوب قرآنی در جمهوری اسلامی هستیم، گفت: معاونت‌های سینمایی، فرهنگی، هنری و موسسات وابسته به ارشاد در سال ٩٦ بخشی از فعالیت خود را به قرآن و عترت اختصاص دهند.
وی همچنین بر بر ضرورت حمایت همه جانبه تمامی معاونت و سازمان‌های وزارت متبوع از حوزه قرآن و عترت تأکید کرد.
نگاهی به محورهای سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
شورای عالی قرآن هر سال اقدام به برگزاری نشست تخصصی می‌کند که سیزدهمین دوره این نشست اردیبهشت ماه سال ۹۶ با موضوع تلاوت ترتیل قرآن کریم «ویژگی‌های هنری-الزامات علمی و عملی» برگزار می‌شود.
متقاضیان برای اطلاع از محورهای همایش و موضوعات فراخوان مقالات می‌توانند اینجا کلیک کنند.
همراه با مسابقات بین‌المللی قرآن سودان
طی هفته‌ای که گذشت، گزارش و اخبار متعددی و متنوعی از مرحله اصلی هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان و اجرای محمد خاکپور، محمد خاکپور، حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان به این دوره از مسابقات ارائه شد. این مسابقات تا روز چهارشنبه، 22 دی‌ماه برپا شد و اختتامیه آن نیز امروز، ۲۴ دی‌ماه به همراه تجلیل از نفرات برگزیده برگزار می‌شود.
برای اطلاع از برخی از این گزارشات اینجا کلیک کنید.
تشکیل هفتاد و نهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
این جلسه در حالی برپا شد که طی ان به بحث و برررسی آزمون «به سوی فهم قرآن» پرداخته شد. آزمونی که ویژه فرهنگیان کشور بود و با حضور بیش از ۵۰۰ هزار نفری برگزار شد.
در ادامه این جلسه نیز به ارائه و بررسی پیش‌نویس سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم پرداخته شد.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر این جلسه گفت‌وگوی ایکنا با رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی را درباره مصوبات این جلسه از اینجا بخوانید.
پیام‌های تسلیت مسئولان قرآنی کشور
در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مفسر قرآن کریم مسئولان قرآنی کشور چون مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران و دبیر انجمن خادمان قرآن، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و  اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، پیام‌های تسلیتی را به صورت جداگانه صادر کردند.
برنامه‌ریزی برای تربیت یک و نیم میلیون حافظ طی ۴ سال
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی در کشور، عنوان کرد: این مهم در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفته است.
وی بیان کرد: بر اساس برنامه چهارساله‌ای که تدوین شد، سازمان اوقاف متعهد شد که در طول چهار سال، یک میلیون حافظ قرآن تربیت کند که خوشبختانه فراتر از تعهد عمل شد و در پایان یک دوره چهارساله، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سراسر کشور حافظ قرآن از سه جزء تا کل قرآن تربیت شدند.
اعلام زمان رقابت‌‌های انتخابی دومین مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان
مرحله انتخابی نماینده کشورمان در دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام که فروردین‌ماه سال آینده و همزمان با سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، ششم بهمن‌ماه با حضور قاریان و حافظان نابینا از سراسر کشور در ساختمان پیامبر اعظم(ص) سازمان بهزیستی واقع در خیابان رشت، برگزار می‌شود.
برای اطلاع از جزئیات این مسابقات اینجا کلیک کنید.
درگذشت پیشکوت قرآنی استان البرز و برپایی مراسم ترحیم
مراسم سومین روز درگذشت جمال سام از اساتید پیشکوت قرآن در استان البرز با بیش از ۲۵ سال صاحب کرسی تدریس قرآن، در حالی در اواسط هفته گذشته برپا شد که شاهد حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی و جمعی از مسئولان قرآنی استان البرز بود.
بررسی وضعیت بودجه قرآنی کشور
همچنین درخصوص بررسی وضعیت بودجه قرآنی کشور ایکنا نیز گزارشی با عنوان «پژمانفر: شرمنده قرآن و مردم هستیم/ محمدی: سال ۹۶ سال بودجه‌ای خوبی خواهد بود » بر روی خروجی قرار داده است که طی آن حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شواری اسلامی با تأکید بر اینکه حداقل باید ۲ هزار میلیارد در اعتبارات سالیانه برای قرآن پیش‌بینی شود، گفت: شرمنده قرآن و مردم هستیم. اما حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مطلوب شدن وضعیت بودجه قرآنی در سال آینده خبر داد و بیان کرد: منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرایی شدن نیازمند بودجه ویژه برای طرح‌های کلان ملی است. همین‌ها هستند که می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند و سازوکارها و جهش‌ها و تحولات قرآنی را رقم بزنند.
برگزاری مرحله مقدماتی دور پنجم از نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی
سومین جلسه از دور پنجم نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در جلسه نصرت الله حسینی، قاری و مدرس قرآن کریم در حسینیه بیت الحسین(ع) واقع در محله سه راه آذری تهران برپا شد.
یادآور می‌شود، فینال دور پنجم جشنواره تلاوت‌های مجلسی عصر امروز، ۲۴ دی‌ماه از ساعت ۱۷:۳۰ در محل دائمی جشنواره واقع در خیابان مولوی نرسیده به خیابان ولیعصر(عج) حسینیه صاحب الزمانی تهران با حضور دوازده منتخب از استان‌های قم، خوزستان، اصفهان شهر کاشان  و تهران بزرگ، اساتید، قاریان و حافظان قرآن برگزار می‌شود.
برپایی ششمین جلسه تلاوت قرآن در حسینیه مکتب ارشاد حسینی
در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری طی دیدار جامعه قرآنی باایشان در رمضان امسال، در خصوص برپایی جلسه تلاوت قرآن ویژه استماع قرآن، ششمین جلسه تلاوت قرآن کریم، چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه در حسینیه مکتب ارشاد حسینی برگزار شد.
تغییر نام المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف به «جشنواره»
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، عنوان مسابقات قرآن داخلی خود را که تاکنون ۱۴ دوره آن را برگزار کرده، تغییر داده است.
بر همین اساس و تا پیش از این، رقابت ها با عنوان «المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف» شناخته می‌شد، اما از این پس باید با عنوان «جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» شناخته شود.
اعلام اسامی نفرات برتر مسابقه «نورالهدی»
شرکت‌کنندگان در نهمین دوره آزمون سراسری «نورالهدی» سازمان دارالقرآن الکریم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی TELAVAT.IR و وارد کردن کد کاربری و کد ملی خود، نتیجه آزمون را دریافت کنند.
اعلام فراخوان به گروه های همخوانی برای اجرا در مسابقات بین المللی قرآن
مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای ویژه برنامه‌های سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، در راستای اهداف خود از گروه‌های همسرایی و همخوانی کشور دعوت کرده است.
مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در این فراخوان از گروه‌ها خواسته است تا آثار فاخری را در موضوعات و ضوابط مشخص شده تهیه و تولید کنند تا برای اجرا در مسابقات بین‌المللی انتخاب شوند.
captcha